Ford Pro Electric to SuperVan naszych czasów. Robi setkę w mniej niż dwie sekundy

2000 KM, 2 sekundy do setki i elektryczny napęd - a wszystko to ubrane w nadwozie dostawczaka. Ford stworzył prawdziwego potwora, który będzie jedną z najjaśniej świecących gwiazd tegorocznego festiwalu w Goodwood.

Agresywna aerodynamika zdradza charakter auta
Agresywna aerodynamika zdradza charakter auta
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Ford
Aleksander Ruciński

23.06.2022 | aktual.: 10.03.2023 13:52

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Goodwood Festival of Speed 2022 startuje dziś, 23 czerwca, a wraz z nim wiele emocjonujących premier. Nie zabraknie tam m.in. Forda Transita. Jeśli zastanawiacie się jak słowa "Transit" i "emocjonujący" łączą się w całość, spójrzcie na zdjęcia.

To nic innego jak najnowsze wcielenie konceptu SuperVan, zapoczątkowanego w 1971 roku, kiedy to Ford wpadł na szalony pomysł wsadzenia V8 z wyścigowego GT40 w nadwozie pierwszego Transita. Idea doczekała się kontynuacji w latach 80. i 90. w postaci kolejnych SuperVanów opartych na następnych generacjach modelu.

Teraz debiutuje najnowsza odsłona godna 2022 roku. Jak nietrudno się domyślać, w przeciwieństwie do poprzedników, jest ona zasilana prądem, co samo w sobie nie jest zbyt emocjonujące. Sprawdźcie jednak dane techniczne: 2000 KM mocy i mniej niż dwie sekundy do pierwszej setki.

Ford nie zdradza zbyt wielu detali. Wiadomo jednak, że w pojemnym nadwoziu e-Transita upchnięto aż cztery silniki przekazujące napęd na wszystkie cztery koła. W parze z ogromną mocą idzie dopracowana aerodynamika. Zadbano m.in. o pokaźny spojler, ogromny dyfuzor, dokładki progów i splitter.

Ford Pro Electric SuperVan (2022)
Ford Pro Electric SuperVan (2022)© mat. prasowe / Ford

Wszystko to w połączeniu ze sportowo zestrojonym podwoziem ma zapewnić świetne osiągi nie tylko na prostej. Wnętrze z kolei prezentuje się wyjątkowo minimalistycznie. Poza cyfrowymi zegarami znajdziemy tu tylko kierownicę, kubełkowy fotel i centralny tablet multimediów znany już z Mustanga Mach-E.

Za jego pośrednictwem kierowca może wybierać m.in. tryby jazdy: Road, Track, Drag, Drift i Rally oraz regulować poziom hamowania regeneracyjnego. Podobno na pokładzie jest też system pozwalający buksować kołami przed startem w celu nagrzania opon.

O tym jak działa w praktyce przekonamy się już niebawem. W trakcie weekendu w Goodwood, Pro Electric SuperVan Concept zaliczy bowiem oficjalne okrążenie na kultowym torze. Za kierownicą zasiądzie zwycięzca Le Mans, Romain Dumas.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/41]
Komentarze (1)