Maserati GranTurismo
Maserati GranTurismo produkowane jest od 2007 roku w zakładach Maserati zlokalizowanych we włoskiej Modenie. Auto, które ma jedną z najbardziej odważnych linii stylistycznych, zadebiutowało podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie w 2007 roku i wiele podzespołów dzieli z Ferrari 599 GTB Fiorano. Podobnie jak model Quatrroporte V Maserati GranTurismo zostało zaprojektowane przez znane i cenione studio stylistyczne Pininfarina, a konkretnie przez Jasona Castriota, który odpowiada także za design kilku modeli Ferrari.
Maserati GranTurismo, które zaliczamy do segmentu o nazwie "G", oferowane jest w dwóch wersjach nadwozia: jako 2-drzwiowe coupé oraz 2-drzwiowy kabriolet. Mierzące 4881 mm długości, 1847 mm szerokości oraz 1353 mm wysokości Maserati GranTurismo konkuruje z Alfą Romeo 8C Competizione, Audi R8, Astonem Martinem V8 Vantage, DBS i DB9, Porsche 911, Jaguarem XK, BMW serii 6 oraz Mercedesem klasy CL I SL.
Maserati GranTurismo może napędzać jedna z dwóch jednostek V8. Pierwsza ma pojemność 4,2 l i moc 405 KM przy 7100 obr./min oraz potężny maksymalny moment obrotowy równy 460 Nm przy 4750 obr./min. Egzemplarz GranTurismo wyposażony w taki motor przyspiesza do setki w 5,2 s i osiąga prędkość maksymalną 285 km/h. Ta sama jednostka występuje w podstawie również u reprezentanta Maserati w segmencie "F", modelu Quattroporte V.
Producent przewidział, że niektórym klientom moc generowana przez motor 4,2 l może nie wystarczać, dlatego w 2008 roku podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie zaprezentowano specjalną wersję S. Została ona wyposażona w silnik V8 o pojemności 4,7 l i mocy 440 KM przy 7000 obr./min (490 Nm przy 4750 obr./min). Dzięki tej jednostce GranTurismo osiąga prędkość maksymalną 295 km/h, pierwsza setka pojawia się na liczniku po niespełna 5 s. GranTurismo S zostało wypuszczone także w specjalnej edycji o nazwie S MC Sport Line, która miała elementy wykonane z karbonu.
Napęd w obu wariantach przenoszony jest na tylne koła za pomocą 6-biegowej automatycznej przekładni ZF, z możliwością sekwencyjnej zmiany biegów MC-Shift.
Maserati GranTurismo jest bardzo chętnie przerabiane przez firmy tuningowe. Na przykład Novitec proponuje kilka zmian stylistycznych (przemodelowany przedni spojler i dwie końcówki układu wydechowego) oraz felgi w rozmiarze 275/30 ZR 20 z przodu i 335/25 ZR 21 z tyłu. Specjaliści z tej firmy montują również podnoszone o 40 mm zawieszenie, który znacznie ułatwia jazdę w miejskich warunkach. Nie obyło się także bez modyfikacji 4,7 l V-ósemki, która dzięki m.in. nowemu kompresorowi generuje po przeróbkach 600 KM oraz 588 Nm przy 5400 obr./min. Maserati GranTurismo z takim silnikiem przyspiesza do 100 km/h w 4,5 s i osiąga prędkość maksymalną 315 km/h.
Takie udoskonalenia nie są jednak tanie. Novitec za cały pakiet życzy sobie prawie 24 000 euro.
Początkowo Maserati GranTurismo było oferowane wyłącznie w nadwoziu coupé. Wariant kabriolet zadebiutował w 2009 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie.
Maserati GranTurismo jest następcą modelu Maserati Coupé, który został zaprojektowany przez studio stylistyczne o nazwie Italdesign Giugiaro i produkowany był w latach 2002-2007.
W 2017 r. Maserati GranTurismo przeszło facelifting, a odświeżona wersja tego modelu będzie w sprzedaży od 2018 r.
Plusy:
- Unikalna linia stylistyczna
- Możliwość wyboru wersji z otwieranym dachem
- Rewelacyjne właściwości jezdne
- Mocne jednostki napędowe
- Wysoka jakość materiałów wykończeniowych
Minusy:
- Wysoka cena
- Zbyt niskie zawieszenie