0 gwiazdek Renault Zoe w testach Euro NCAP. Wpadło na elektronice

Renault Zoe – trzeci najchętniej wybierany elektryk w Europie – otrzymało 0 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP, choć w 2013 roku lśniło z wynikiem 5 gwiazdek. Co się zmieniło? Z perspektywy zwykłego kierowcy – nie za wiele. I w tym problem.

Wygląda źle, ale jeszcze 10 lat temu Zoe zgarnęło w tych testach 5 gwiazdekWygląda źle, ale jeszcze 10 lat temu Zoe zgarnęło w tych testach 5 gwiazdek
Źródło zdjęć: © mat. prasowe Euro NCAP
Mateusz Lubczański

"Renault było utożsamiane z bezpieczeństwem. Laguna była pierwszym samochodem, który w 2001 roku otrzymał 5 gwiazdek w testach” – wspomina Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP. Słabe wyniki Renault Zoe są według niego wynikiem elektrycznej transformacji. Tymczasem w 2013 roku Zoe zostało ocenione przez tę samą organizację na 5 gwiazdek. Co się zmieniło?

Zoe podczas zderzenia bocznego
Zoe podczas zderzenia bocznego © mat. prasowe Euro NCAP

Egzemplarz z 2013 roku zgarnął 89 proc. w kategorii ochrony dorosłych pasażerów, 80 proc. w przypadku dzieci, 66 proc. w kategorii ochrony pieszych oraz 85 proc. za elektroniczne "wspomagacze". W tym roku wyniki są o wiele gorsze – kolejno 43 proc., 52 proc., 41 proc. i niemal katastrofalne 14 proc. za "elektronikę".

Warto zwrócić uwagę, że dwa testowane egzemplarze nieco się różnią. Ten nowszy jest już po liftingu, który obejmował głównie zmiany w ogniwie elektrycznym. W 2013 roku wyposażenie Zoe obejmowało takie "wodotryski" jak kontrola trakcji, przypomnienie o zapięciu pasa, "czytanie" znaków czy tempomat z funkcją ograniczenia prędkości. Tegoroczny egzemplarz również jest dostępny z takimi gadżetami, choć jest to opcja. Euro NCAP nie testowało np. utrzymania pasa ruchu czy automatycznego hamowania przed pieszymi i innymi pojazdami, gdyż na warsztat bierze się bazową wersję. I tak ocena leci w dół…

Euro NCAP Crash & Safety Tests of Renault ZOE 2021

Trzeba też pamiętać, że jako auto wprowadzone do produkcji ok. 10 lat temu, nie ma ono miejsca na dodatkowe poduszki, które pojawiają się w nowych pojazdach, jak np. kolanowej czy ostatniej nowości w autach miejskich, poduszki umieszczonej pomiędzy kierowcą i pasażerem. Zoe nie ma też kurtyn. Alarmujące są również gorsze wyniki bocznych poduszek w autach po faceliftingu.

"W tym badaniu widzimy wiele przykładów elektrycznych pojazdów na podobnym poziomie cenowym, lecz znacznie wyższym poziomie bezpieczeństwa” – zauważa Rikard Fredriksson, doradca w szwedzkiej agencji transportu. Nie ma co ukrywać – zaprojektowany od zera i zaprezentowany w 2020 roku Fiat 500 ma wyższe oceny niż auto obecne od 10 lat na rynku. Niektórych rzeczy – jak słabej ochrony pieszego na wysokości miednicy czy przy uderzeniu w słupek A – nie da się zmienić. Te wady wskazywano jeszcze w testach z 2013 roku.

Czy Zoe w bazowej wersji, którą wyjedziesz z salonu, jest autem bezpiecznym? Nie obawiałbym się wyniku 0 gwiazdek, który można przyznać każdemu starszemu pojazdowi. Test pokazuje jednak jak bardzo w ciągu 10 lat zmieniła się kwestia bezpieczeństwa, która nie jest już określana tylko liczbą poduszek, lecz też liczbą systemów wspomagających kierowcę.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy