Opel idzie w elektryki, ale to nie jedyna ścieżka. O przyszłości marki z Frankiem Jordanem

Choć spalinowa wersja nowej Corsy jest jeszcze tajemnicą, odmianę na prąd już można zamawiać. To pokazuje, jak dzisiaj ważne dla Opla są auta elektryczne. O przyszłości niemieckiej marki rozmawiam z Frankiem Jordanem, szefem innowacji i zaawansowanej inżynierii.

Frank Jordan otwarcie mówi, że firma wierzy nie tylko w elektryki, ale też samochody z napędem wodorowym.

Frank Jordan otwarcie mówi, że firma wierzy nie tylko w elektryki, ale też samochody z napędem wodorowym. (Fot. Materiały prasowe/Opel)

"Opel idzie w elektryki" to hasło przewodnie konferencji w Rüsselsheim. W ten sposób na naszych oczach realizuje się plan, który ogłoszono lata temu. Do 2024 roku niemiecka marka chce, by każdy samochód z jej gamy występował w wersji zelektryfikowanej: albo w pełni na prąd, albo jako hybryda.

Pierwsze dwa auta pojawią się już wkrótce. Najważniejszy z nich to nowa Corsa, która debiutuje najpierw jako elektryk. Polskie ceny zaczynają się od 124 490 zł, a samochód już można zamawiać. Druga nowość to nowy Grandland X Hybrid4, który ma hybrydowy napęd o łącznej mocy 300 KM.

Do końca przyszłego roku w gamie Opla pojawią się dwa kolejne samochody elektryczne: Vivaro-e oraz następca Mokki X w wersji na prąd. A co dalej? Podczas prezentacji miałem okazję porozmawiać o tym z Frankiem Jordanem odpowiedzialnym za innowacje w Oplu.

Opel Kadett Impuls, czyli popularny kompakt w wersji na prąd

Michał Zieliński: Stoimy tutaj otoczeni samochodami elektrycznymi sprzed lat: od Opla GT na prąd z 1969 roku po nowoczesną Amperę-e z 2016 roku. Jak te auta wpłynęły na obecne elektryki Opla?

Frank Jordan: Przede wszystkim nauczyliśmy się pracować z bateriami. Wiemy, jak je odpowiednio projektować, jak dbać o ich temperaturę oraz jak je ładować. To bardzo ważne, ponieważ teraz używamy gęstszych akumulatorów niż w Amperze-e, więc wymagają one odpowiedniego traktowania. Tym razem stanęliśmy jednak przed zupełnie nowym wyzwaniem. Projektowaliśmy samochód, który może mieć zarówno silnik spalinowy i elektryczny.

MZ: Właśnie, skąd właściwie taka decyzja? Większość konkurentów projektuje jedną platformę dla aut spalinowych, a inną dla elektrycznych.

FJ: Od początku wiedzieliśmy, że chcemy móc stworzyć samochód, który będzie miał różne napędy. Gdybyśmy zdecydowali się zrobić dedykowane auto pod silnik elektryczny, nie moglibyśmy wykorzystywać efektu skali. Obecnie wiele elementów jest wspólnych, co pozwala nam redukować koszt. Na ten moment wierzymy, że jest to skuteczna strategia, na której więcej zyskujemy niż tracimy.

Zobacz również: Autokult odc.2 - Poznań Motor Show, McLaren 600LT i używana Alfa 159

Bardzo ważne było, by niezależnie od silnika auto oferowało taką samą funkcjonalność i to nam się udało. Nie ma tutaj kompromisów. Zarówno spalinowa, jak i elektryczna Corsa są tak samo przestronne oraz mają tak samo pojemny i praktyczny bagażnik.

Nowy Opel Corsa debiutuje jako samochód elektryczny. Wersja spalinowa pojawi się później

MZ: A dlaczego padło na Corsę?

W ten sposób zajmujemy stanowisko. Chcemy, by nasz samochód był dostępny dla wielu osób, a nie tylko garstki. Chcemy, by sporo klientów było w stanie zaakceptować jego cenę. To była świadoma decyzja. Wierzymy też, że kierowcy pokonujący większe dystanse będą lepiej czuć się w SUV-ie, jak np. Grandland X, dlatego tam zastosowaliśmy napęd hybrydowy typu plug-in. Nie wymaga on tylu wyrzeczeń, co jazda samochodem elektrycznym w trasie.

MZ: W zupełności się zgadzam. Jeździłem samochodem elektrycznym w dłuższe wyprawy i postoje na ładowanie są zdecydowanie największym minusem, ale się to zmienia. Czy Opel planuje stawiać też własne ładowarki?

Ładowarki w domach z logo Opla tak, ale przy autostradach producent nie chce stawiać swoich stacji.

Nie, nie chcemy budować swojej infrastruktury. Robimy wszystko, by ładowanie auta było możliwie najprostsze, stąd usługi takie jak Free2Move. Wierzmy, że ułatwienie tego procesu jest naszym obowiązkiem. Nie wyobrażam sobie jednak, by Groupe PSA stawiała stacje, które byłyby dostępne tylko dla naszych klientów. Podobnie zresztą jak nie mamy swoich stacji paliw czy wodoru. Naszym drugim zadaniem jest umożliwienie klientom wygodnego ładowania auta w domu, dlatego będziemy oferować dedykowane ładowarki typu wall-box.

MZ: Przejdźmy teraz do przyszłości. Opel zapowiada, że będzie elektryfikował całą gamę. Czy w takim razie Ampera doczeka się bezpośredniego następcy?

Najbliższe lata będą poświęcone naszej platformie wykorzystującej różne rodzaje napędu. Dzięki niej możemy odpowiednio reagować do sytuacji na rynku i oferować najlepszy stosunek ceny do wydajności. Nie planujemy tworzyć dedykowanego samochodu elektrycznego w następnych latach. W dalszej przyszłości może się to zmienić, ale jeszcze nie teraz. Obecnie można powiedzieć, że Grandland X Hybrid4 zastępuje miejsce pierwszej Ampery, z kolei Corsa-e jest trochę jak Ampera-e, tylko dużo mniejsza.

MZ: Czy w planach są inne hybrydy niż takie ładowane z gniazdka?

Pracujemy nad tym. Mamy społeczny obowiązek obniżyć emisję CO2, ale chcemy znaleźć najlepszy sposób, żeby to zrobić. Zależy nam, by było to rozwiązanie atrakcyjne dla klientów. Każdy producent wybiera swoją ścieżkę, a my stawiamy na platformę wykorzystującą różne rodzaje napędu oraz napęd hybrydowy typu plug-in. Wierzymy, że to najlepsze opcje dla kierowców. Rozwijamy też miękkie hybrydy.

MZ: Wspomniał Pan o stacjach ładowania wodorem. Czy to znaczy, że możemy liczyć na napęd wodorowy w autach Opla?

Sytuacja z autami wodorowymi jest zupełnie inna niż w przypadku samochodów elektrycznych na baterie. Koszt produkcji takiego pojazdu ciągle jest bardzo wysoki. Wierzymy jednak, że ten rodzaj paliwa to przyszłość i dlatego równocześnie pracujemy nad tym napędem. Trzeba pamiętać, że wprowadzenie samochodów wodorowych nie jest zależne tylko od nas. Musi pojawić się odpowiednia infrastruktura oraz koncept, jak wykorzystywać odnawialne źródła energii. W Europie ciągle brakuje tego typu rozwiązań, które pojawiają się już w niektórych krajach Azji. Mam nadzieję, że już wkrótce będziemy mogli pokazać, w którym kierunku zmierzamy.

Opel już eksperymentował z napędem wodorowym, czego efektem jest m.in. Zafira HydroGen 3.

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Relacje:

Premiera na otwarcie salonu. W McLaren Warszawa mogłem z bliska zobaczyć nowego GT 5 prostych rozwiązań, które uwielbiamy w samochodach IV Zlot Mitsubishi w Mrągowie był inny niż wcześniejsze Enrico Fumia w szczerym wywiadzie. Po latach współtwórca Multipli ujawnia prawdę o pracy dla Fiata w latach 90. 50 tys. zł i jesteś kierowcą wyścigowym. Przez chwilę byłem jednym z nich Historia systemów GPS - ściśle tajne wojskowy projekt, który dziś każdy nosi w kieszeni Telematyka - wpływa na bezpieczeństwo pracowników i twojej firmy Mille Miglia 2019 w obiektywie Filipa Blanka 7 rzeczy, których dowiedziałem się po przejechaniu 1800 km po Europie autem elektrycznym Po pierwszym dniu Zero Race wiem, że jadąc w trasę elektrykiem sporo może pójść nie tak Niechciani klienci Mercedesa. Kim Dzong Un nie jest pierwszy Kia Platinum Cup 2019: śledź najpopularniejszą polską serię wyścigową! Jak wystartować w prawdziwym wyścigu? Przewodnik krok po kroku Byłem gdzieś na końcu Polski i złapałem bakcyla. Wrócę tam jako zawodnik Dostawczy "elektryk" ma sens, nawet jeśli nie ma dopłat. Tu nie chodzi tylko o ekologię Lexus ES prezentuje: Opowieść o dobrym designie Moje ulubione Volvo to nowe S60 T6 i wcale nie jest najmocniejsze w gamie Jeździłem nowymi Mercedesami-AMG. Ty też możesz, w ramach AMG Driving Academy! Wszystko jest względne - czyli o tym, jak średniej wielkości SUV z USA w Europie staje się ogromny Poznań Motor Show: przejechałem się Audi e-tronem z kamerami zamiast lusterek Poznań pobił Genewę. Duet na stoisku Porsche powalił mnie na kolana Pierwsza jazda nowym Porsche 911 Nowości SEAT-a i CUPRA na Salonie Genewskim Przyszłość już dziś. Wywiad z Neilem Fiorentinosem o tym, jak BMW zmienia oblicze polskiej elektromobilności

Popularne w tym tygodniu:

Mercedes-Benz Safety Experience już działa. Przekonałem się, że każdy wyniesie z tych szkoleń coś dla siebie Varsopolis 2019: polski konkurs elegancji z prawdziwego zdarzenia 24h Le Mans 2019 - relacja na żywo Opel idzie w elektryki, ale to nie jedyna ścieżka. O przyszłości marki z Frankiem Jordanem Wyniki 24h Le Mans 2019: to nie był spektakl jednego aktora 15 lat temu bezpieczeństwo oznaczało coś zupełnie innego. Sprawdziłem to na autodromie Škody Mille Miglia w Polsce? W wakacje możesz wziąć udział w podobnej imprezie Mustang Bullit. Jest świetnie, ale nie tak dobrze, jak napisał Mariusz Zmysłowski Optymalizacja kosztów w firmie jest jak… dieta. Nie oznacza tylko oszczędności