Samochody elektryczne dla opornych. Przedstawiamy fakty, obalamy mity

Póki co samochody elektryczne stanowią w Polsce nowinkę i większość z nas ma małą wiedzę na temat tego, czym są i co oferują. Warto wiedzieć o nich jednak nieco więcej, bo mogą stać się ważną częścią naszego życia dużo szybciej niż przypuszczamy.

Popularność samochodów elektrycznych na polskich drogach rośnie w skokowym tempie i już teraz posiadają one dostrzegalny udział w rynku nowych aut. Powoli przechodzą z niszy do głównego nurtu motoryzacji i być może znajdą się w nim szybciej, niż ktokolwiek sądzi. Jeszcze w tym roku do tego szczególnego segmentu dołączy Volkswagen ze swoim pierwszym w pełni bezemisyjnym modelem ID.3.

Z tego powodu warto zapoznać się z podstawowymi informacjami dotyczącymi tych aut. Wiele z tego, co sami sądzimy, może okazać się wiedzą nieaktualną bądź zwyczajnie błędną.

Jak działa samochód elektryczny?

Jak sama nazwa wskazuje, zamiast silnika spalinowego posiada on elektryczny odpowiednik. O ile ten pierwszy zmienia płynne paliwo w ruch poprzez wyzwolenie wybuchu w cylindrze, ten drugi zmienia prąd w ruch dzięki wirnikowi, który obraca się w polu magnetycznym. To z kolei jest wytwarzane przez uzwojenia przewodzące prąd.

O ile auto z silnikiem spalinowym posiada bak z paliwem, jego odpowiednik elektryczny posiada akumulator. Jest on podobny do tego, który znamy choćby z naszego telefonu czy laptopa, tylko odpowiednio przeskalowany. Silnik elektryczny jest dużo mniejszy i lżejszy od spalinowego. Akumulatory są z kolei większe i cięższe od baku.

Mimo wszystko, układ elektryczny stanowi lepsze rozwiązanie dla konstruktorów, ponieważ da się go łatwiej posegmentować i porozstawiać po różnych częściach podwozia. Dzięki temu auta elektryczne są przestronniejsze i bezpieczniejsze.

Można już zamawiać Volkswagena ID.3. Na start tylko jedna wersja

Na kilka miesięcy przed premierę swojego pierwszego "elektryka" z dużym zasięgiem, Volkswagen rozpoczął przedsprzedaż auta. Model nazywa się ID.3, a…

Jak jeździ się samochodem elektrycznym?

Auta elektryczne zarówno z zewnątrz, jak i w środku mogą wyglądać dokładnie jak te, które doskonale znamy z naszych ulic. Różnią się jednak sposobem jazdy.

Uruchomieniu napędu nie towarzyszy żaden dźwięk, a moc spływa na koła jednym, pewnym strumieniem. Nie ma tu opóźnienia wynikającego ze wzrostu obrotów czy zmiany biegów (najczęściej auta te posiadają tylko jedno przełożenie).

Jak się ładuje samochód elektryczny?

Samochód elektryczny ładuje się przez podłączenie przewodem do zewnętrznego źródła energii. Może to być najprostsze domowe gniazdko. Wtedy ładowanie trwa jednak stosunkowo długo. Najszybciej (nawet mniej niż pół godziny do 80% stanu akumulatora) samochody te ładuje się w specjalnych, bardzo wydajnych stacjach o wysokiej mocy. Tych jest jeszcze stosunkowo niewiele.

Eksperci zwiastują, że samochody elektryczne najwięcej czasu będą ładowały się wtedy, gdy po prostu będą stały pod domem lub pod pracą.

Producenci pracują nad rozwiązaniami, dzięki którym będzie to łatwiejsze. Volkswagen ID.3 w wersji 1st będzie dostarczany klientowi wraz z wydajną stacją ładowania Wallbox, którą może on w prosty sposób zainstalować przy swoim miejscu postojowym.

Ładowanie samochodu na publicznej ładowarce w mieście

Czy samochody elektryczne są bezpieczne?

Tak, i to bardzo. Posiadają bardzo sztywne, wysokowytrzymałe konstrukcje z korzystniej rozłożonymi podzespołami. Nie ma tu dużego silnika spalinowego, który przy zderzeniach czołowych przemieszcza się w stronę kabiny. Nie ma w nim żadnych paliw czy olejów.

Bardzo bezpieczne jest także samo ładowanie. Bez obaw można je przeprowadzać także w deszczu, w upale, czy na mrozie. Systemy ładowania posiadają kilka poziomów zabezpieczeń, dzięki czemu przy podłączaniu do instalacji nie dochodzi do żadnych incydentów niezależnie od otaczających warunków.
Ile kosztuje jazda samochodem elektrycznym?

Samochody elektryczne cechują się bezkonkurencyjnie niskimi kosztami eksploatacji. Przyjmując uśrednioną cenę energii elektrycznej w Polsce na poziomie 46 gr/kWh, naładowanie do pełna Volkswagena ID.3 z największym akumulatorem kosztuje 35 zł. Oznacza to, że koszt przejechania stu kilometrów wyniesie zaledwie niewiele ponad 6 zł.

W przeliczeniu na standardy samochodów spalinowych jest to koszt niewiele ponad jednego litra paliwa. Koszt przejechania podobnego dystansu w nawet najoszczędniejszych modelach napędzanych paliwem jest przynajmniej cztero-pięciokrotnie większy.

Korzystanie z szybkich ładowarek w miejscach publicznych może być droższe. W Polsce jednak nadal jest więcej stacji, na których samochody elektryczne można naładować zupełnie za darmo, na przykład podczas robienia zakupów w centrum handlowym czy załatwiania spraw w urzędzie.

Bezkonkurencyjnie prezentują się także koszty utrzymania takiego samochodu. Napęd elektryczny jest dużo prostszy w budowie, ma dużo mniej części ruchomych i jest złożony z dużo wytrzymalszych składników. Nawet po przejechaniu 160 tys. kilometrów, akumulator w Volkswagenie ID.3 nadal będzie posiada aż 70% swojej początkowej wydajności.

Czy warto kupić samochód elektryczny już teraz?

Jazda samochodem elektrycznym jest dużo tańsza i wygodniejsza. Już teraz polskie miasta zachęcają do jazdy nimi, oferując ich kierowcom możliwość omijania korków buspasami, parkowania na płatnych miejscach za darmo czy wjazdu do ścisłego centrum. Jeszcze w tym roku w Polsce ma zacząć obowiązywać ustawa, dzięki której zakup samochodu elektrycznego będzie dofinansowany przez rząd kwotą nawet 36 tys. zł.

Takich przywilejów z czasem będzie coraz więcej. Co jednak jeszcze ważniejsze, coraz większe będą także obciążenia dla samochodów spalinowych.

Jazda nimi w kolejnych latach będzie penalizowana coraz wyższymi opłatami i podatkami. Już teraz w niektórych krajach Europy do miast nie można wjeżdżać autami z tradycyjnymi silnikami, jeśli nie spełniają określonych, regularnie podnoszonych norm emisji.

Partnerem treści jest marka Volkswagen

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Rozrząd w silniku Audi 3.0 TDI to szaleństwo. Naprawa może kosztować majątek Ciekawa sztuczka handlarza. Spreparował usterkę, by taniej kupić auto Ograniczenia prędkości na polskich drogach - czy na pewno je znasz? Obowiązkowa wymiana praw jazdy, ale kiedy? Wyjaśniamy, co z adresem zamieszkania Taryfikator mandatów 2019: ile wynoszą kary za przekroczenie prędkości? Awarie wysprzęglika bywają kłopotliwe. Dlatego nie popełnij prostego błędu Hydrauliczne sterowanie sprzęgłem. Prostsze niż mechanizm z linką Duże felgi mają swoje plusy i minusy. Nie zawsze warto je kupować Do czego służy katalizator i czy można go wyciąć? Przeszukanie i kontrola samochodu. Poznaj swoje prawa Wszystko, co powinieneś wiedzieć o felgach aluminiowych. Prawie każda może pasować do auta Światła do jazdy dziennej - kiedy i jak ich używać? Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Zielona karta: zapomniany, ale potrzebny dokument Czy opłaca się montować LPG do hybrydy? Możesz zaoszczędzić kilka tys. zł rocznie Jak powinien zachować się kierowca podczas kontroli drogowej? Pisk oraz inne dźwięki podczas hamowania. Nie tylko klocki są przyczyną Jak używać kierunkowskazów na skrzyżowaniu z pierwszeństwem łamanym? Nie wprowadzaj innych w błąd Twój pasażer trzyma nogi na desce – przeczytaj, a już nigdy mu nie pozwolisz Mandat za granicą i z zagranicy. Postępuj rozważnie, bo możesz sporo zapłacić Motoryzacyjne mity, w które wciąż wierzymy. Lepiej poznać prawdę Na którym biegu auto pali najmniej? Przeprowadziliśmy test Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Elektryczny hamulec postojowy – lepszy niż mechaniczny?

Popularne w tym tygodniu:

Ciekawa sztuczka handlarza. Spreparował usterkę, by taniej kupić auto Rozrząd w silniku Audi 3.0 TDI to szaleństwo. Naprawa może kosztować majątek