Samochody elektryczne dla opornych. Przedstawiamy fakty, obalamy mity

Póki co samochody elektryczne stanowią w Polsce nowinkę i większość z nas ma małą wiedzę na temat tego, czym są i co oferują. Warto wiedzieć o nich jednak nieco więcej, bo mogą stać się ważną częścią naszego życia dużo szybciej niż przypuszczamy.

Popularność samochodów elektrycznych na polskich drogach rośnie w skokowym tempie i już teraz posiadają one dostrzegalny udział w rynku nowych aut. Powoli przechodzą z niszy do głównego nurtu motoryzacji i być może znajdą się w nim szybciej, niż ktokolwiek sądzi. Jeszcze w tym roku do tego szczególnego segmentu dołączy Volkswagen ze swoim pierwszym w pełni bezemisyjnym modelem ID.3.

Z tego powodu warto zapoznać się z podstawowymi informacjami dotyczącymi tych aut. Wiele z tego, co sami sądzimy, może okazać się wiedzą nieaktualną bądź zwyczajnie błędną.

Jak działa samochód elektryczny?

Jak sama nazwa wskazuje, zamiast silnika spalinowego posiada on elektryczny odpowiednik. O ile ten pierwszy zmienia płynne paliwo w ruch poprzez wyzwolenie wybuchu w cylindrze, ten drugi zmienia prąd w ruch dzięki wirnikowi, który obraca się w polu magnetycznym. To z kolei jest wytwarzane przez uzwojenia przewodzące prąd.

O ile auto z silnikiem spalinowym posiada bak z paliwem, jego odpowiednik elektryczny posiada akumulator. Jest on podobny do tego, który znamy choćby z naszego telefonu czy laptopa, tylko odpowiednio przeskalowany. Silnik elektryczny jest dużo mniejszy i lżejszy od spalinowego. Akumulatory są z kolei większe i cięższe od baku.

Mimo wszystko, układ elektryczny stanowi lepsze rozwiązanie dla konstruktorów, ponieważ da się go łatwiej posegmentować i porozstawiać po różnych częściach podwozia. Dzięki temu auta elektryczne są przestronniejsze i bezpieczniejsze.

Można już zamawiać Volkswagena ID.3. Na start tylko jedna wersja

Na kilka miesięcy przed premierę swojego pierwszego "elektryka" z dużym zasięgiem, Volkswagen rozpoczął przedsprzedaż auta. Model nazywa się ID.3, a…

Jak jeździ się samochodem elektrycznym?

Auta elektryczne zarówno z zewnątrz, jak i w środku mogą wyglądać dokładnie jak te, które doskonale znamy z naszych ulic. Różnią się jednak sposobem jazdy.

Uruchomieniu napędu nie towarzyszy żaden dźwięk, a moc spływa na koła jednym, pewnym strumieniem. Nie ma tu opóźnienia wynikającego ze wzrostu obrotów czy zmiany biegów (najczęściej auta te posiadają tylko jedno przełożenie).

Jak się ładuje samochód elektryczny?

Samochód elektryczny ładuje się przez podłączenie przewodem do zewnętrznego źródła energii. Może to być najprostsze domowe gniazdko. Wtedy ładowanie trwa jednak stosunkowo długo. Najszybciej (nawet mniej niż pół godziny do 80% stanu akumulatora) samochody te ładuje się w specjalnych, bardzo wydajnych stacjach o wysokiej mocy. Tych jest jeszcze stosunkowo niewiele.

Eksperci zwiastują, że samochody elektryczne najwięcej czasu będą ładowały się wtedy, gdy po prostu będą stały pod domem lub pod pracą.

Producenci pracują nad rozwiązaniami, dzięki którym będzie to łatwiejsze. Volkswagen ID.3 w wersji 1st będzie dostarczany klientowi wraz z wydajną stacją ładowania Wallbox, którą może on w prosty sposób zainstalować przy swoim miejscu postojowym.

Ładowanie samochodu na publicznej ładowarce w mieście

Czy samochody elektryczne są bezpieczne?

Tak, i to bardzo. Posiadają bardzo sztywne, wysokowytrzymałe konstrukcje z korzystniej rozłożonymi podzespołami. Nie ma tu dużego silnika spalinowego, który przy zderzeniach czołowych przemieszcza się w stronę kabiny. Nie ma w nim żadnych paliw czy olejów.

Bardzo bezpieczne jest także samo ładowanie. Bez obaw można je przeprowadzać także w deszczu, w upale, czy na mrozie. Systemy ładowania posiadają kilka poziomów zabezpieczeń, dzięki czemu przy podłączaniu do instalacji nie dochodzi do żadnych incydentów niezależnie od otaczających warunków.
Ile kosztuje jazda samochodem elektrycznym?

Samochody elektryczne cechują się bezkonkurencyjnie niskimi kosztami eksploatacji. Przyjmując uśrednioną cenę energii elektrycznej w Polsce na poziomie 46 gr/kWh, naładowanie do pełna Volkswagena ID.3 z największym akumulatorem kosztuje 35 zł. Oznacza to, że koszt przejechania stu kilometrów wyniesie zaledwie niewiele ponad 6 zł.

W przeliczeniu na standardy samochodów spalinowych jest to koszt niewiele ponad jednego litra paliwa. Koszt przejechania podobnego dystansu w nawet najoszczędniejszych modelach napędzanych paliwem jest przynajmniej cztero-pięciokrotnie większy.

Korzystanie z szybkich ładowarek w miejscach publicznych może być droższe. W Polsce jednak nadal jest więcej stacji, na których samochody elektryczne można naładować zupełnie za darmo, na przykład podczas robienia zakupów w centrum handlowym czy załatwiania spraw w urzędzie.

Bezkonkurencyjnie prezentują się także koszty utrzymania takiego samochodu. Napęd elektryczny jest dużo prostszy w budowie, ma dużo mniej części ruchomych i jest złożony z dużo wytrzymalszych składników. Nawet po przejechaniu 160 tys. kilometrów, akumulator w Volkswagenie ID.3 nadal będzie posiada aż 70% swojej początkowej wydajności.

Czy warto kupić samochód elektryczny już teraz?

Jazda samochodem elektrycznym jest dużo tańsza i wygodniejsza. Już teraz polskie miasta zachęcają do jazdy nimi, oferując ich kierowcom możliwość omijania korków buspasami, parkowania na płatnych miejscach za darmo czy wjazdu do ścisłego centrum. Jeszcze w tym roku w Polsce ma zacząć obowiązywać ustawa, dzięki której zakup samochodu elektrycznego będzie dofinansowany przez rząd kwotą nawet 36 tys. zł.

Takich przywilejów z czasem będzie coraz więcej. Co jednak jeszcze ważniejsze, coraz większe będą także obciążenia dla samochodów spalinowych.

Jazda nimi w kolejnych latach będzie penalizowana coraz wyższymi opłatami i podatkami. Już teraz w niektórych krajach Europy do miast nie można wjeżdżać autami z tradycyjnymi silnikami, jeśli nie spełniają określonych, regularnie podnoszonych norm emisji.

Partnerem treści jest marka Volkswagen

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Volvo/Ford PowerShift [skrzynie biegów] Zmniejszanie zanieczyszczeń spalin samochodowych BMW opatentowało elektryczną turbosprężarkę GAP i ochrona prawna dla pojazdów służbowych, a wartość dla klienta Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Strzałka do skrętu warunkowego – do czego służy i na co uważać? Na to zwróć uwagę, gdy wypożyczasz auto. Nie daj się oszukać Ile naprawdę palą benzynowe samochody hybrydowe? Hamulce bębnowe – konstrukcje, zalety i wady oraz dlaczego wciąż się je stosuje? Rzędowa szóstka - symbol odwagi BMW Rozkodowanie radioodtwarzacza - co oznaczają skróty na przyciskach? Aerodynamika [technika wyścigowa odc. 6]

Popularne w tym tygodniu:

Legalizacja gaśnicy samochodowej - czy jest to obowiązkowe? Uruchamianie zimnego silnika. Nagrzewanie auta jest błędem Nowe przepisy dla kierowców - jazda na suwak i korytarz życia. Jak je stosować w praktyce? Które opony najlepsze, gdy jest nieco powyżej zera? Odpowiedź nie jest oczywista Instalacja LPG wpływa na stawkę OC. Najbardziej odczuwają to młodzi kierowcy Rozprawiamy się z zimowymi mitami. Spirytus, benzyna do diesla i ciepła woda na szybę Ile trzeba przejechać, by móc wcisnąć gaz w podłogę? Odpowiada ekspert olejowy Polisa ubezpieczeniowa a zbycie i zakup pojazdu. Lepiej tego pilnować Test wideorejestratorów za ok. 300 zł. Który z nich wybrać? Jak porzebiega proces polerowania szyb? Możesz to zrobić samodzielnie Polisa OC po poprzednim właścicielu pojazdu. Jak to działa? Ile kosztuje instalacja gazowa do samochodu?