Ile musi powstać stacji ładowania, żebyśmy mogli swobodnie korzystać z aut elektrycznych? Mniej niż myślisz

Jedną z najpoważniejszych barier stojących na drodze do popularyzacji aut elektrycznych jest ograniczona infrastruktura do ich ładowania. To duży problem, ale da się go rozwiązać. Przykłady niektórych krajów dowodzą, że i w Polsce ograniczenie to zostanie pokonane dużo wcześniej, niż można się spodziewać.

Jeśli nie byliście ostatnio w Norwegii, to musicie wiedzieć, że pod waszą nieobecność w krajobrazie tego kraju wiele się zmieniło. Na osiedlowych uliczkach, parkingach centrów handlowych i na postojach przy trasach, pojawiły się one – punkty do ładowania aut elektrycznych.

Spotyka się je także z dala od cywilizacji. Nawet domki letniskowe, w lasach czy nad jeziorami, potrafią mieć swoje przyłącza, dzięki czemu z samochodów elektrycznych można tu korzystać bez żadnego skrępowania. Auta te posiadają w tym kraju na tyle silną pozycję, że już co trzeci sprzedawany w Norwegii samochód nie ma silnika spalinowego!

W Polsce stacje ładowania nie stanowią jeszcze codzienności we wszystkich zakątkach kraju, ale już w tej chwili jest ich więcej niż można by przypuszczać. Na wielu dużych parkingach w centrach miast, pod urzędami czy w centrach handlowych, znajdują się już co najmniej dwa miejsca oznaczone charakterystyczną, zieloną kopertą.

Pojawiają się one nie tylko w ogromnych aglomeracjach pokroju Warszawy, Katowic czy Gdańska, ale i w Szczecinie czy Zielonej Górze, oraz na trasach pomiędzy nimi.

W Polsce o punkt ładowania auta elektrycznego już teraz nietrudno

Tak naprawdę, przy obecnej liczbie aut elektrycznych na polskich drogach, ich właściciele są w komfortowej sytuacji. Już istniejąca infrastruktura wystarczy na korzystanie z samochodów tego typu właściwie w każdej sytuacji.

Ryzyko trafienia na brak wolnych miejsc do ładowania jest niskie. Jak wykazuje opublikowany niedawno raport wykonany przez Atmoterm SA i Forum Elektromobilności dla Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, w Polsce przypadają obecnie nieco ponad trzy samochody na jeden publicznie dostępny punkt ładowania.

Pod tym względem osiągamy zbliżony poziom do Hiszpanii czy Holandii, a jesteśmy w daleko lepszej sytuacji niż kierowcy w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Korei Południowej. Tam na jedną stację przypada nawet dziesięć wymagających ładowania aut.

Przewaga Polski wynika oczywiście z prostego faktu, że i samochodów elektrycznych jest u nas mniej. Jesteśmy jednak w tej dogodnej sytuacji, że u nas infrastruktura będzie rosła bardziej proporcjonalnie do rozwoju rynkowego aut tego typu. Gwarantuje to wprowadzona już w życie ustawa o elektromobilności, na podstawie której wytyczane i realizowane są plany budowy ładowarek.

Rządzący mówią o działaniu nawet siedmiu tysięcy punktów na terenie całego kraju już w przyszłym roku. Nawet jeśli tych optymistycznych założeń nie uda się zrealizować, to i tak przyrost stacji ładowania w Polsce jest coraz szybszy.

Co ważne, równolegle z administracją państwową o dogodne warunki do rozwoju elektromobilności dbają także różne instytucje oraz sami producenci samochodów. Jednym z największych orędowników aut elektrycznych w Polsce będzie w najbliższym czasie Grupa Volkswagen.

Niemiecki koncern rozpoczyna wielką rewolucję swojej strategii, której pierwszym punktem jest debiutujący właśnie na rynku, nowy elektryczny „samochód dla ludu” – Volkswagen ID.3. Do tego kompaktu wielkości VW Golfa dołączy wkrótce crossover i kolejno szereg innych bezemisyjnych modeli wszelkiej maści i wielkości. Do 2025 roku koncern z Wolfsburga chce mieć już na drogach milion wyprodukowanych przez siebie samochodów elektrycznych.

Pół Polski na jednym tankowaniu/ładowaniu. Elektryki wyjeżdżają z miast

Jak często tak naprawdę ładuje się samochód elektryczny? Sprawdzamy, jak to wygląda w polskich warunkach, gdzie takich aut jest niewiele, za to rośnie…

By zrealizować ten wielki plan, Volkswagen prowadzi szeroko zakrojone przygotowania dostosowujące infrastrukturę dla tych przełomowych modeli. Także w Polsce, gdzie na terenie całego kraju już powstają pierwsze z 350 stacji ładowania zlokalizowanych przy salonach sprzedaży i serwisach Grupy.

Klienci Volkswagena będą mogli z nich korzystać bezpłatnie. Co więcej, nabywcy modelu ID.3 edycji 1ST przez pierwszy rok i całkowicie za darmo, będą mieli także zagwarantowaną możliwość ładowania swojego auta na stacjach Ionity. Operator ten do końca 2020 roku będzie dysponował siecią 400 stacji, a do 2025 roku cała sieć zarządzana przez Volkswagena i partnerów firmy ma w całej Europie liczyć 3,5 tysiąca punktów.

Stacje ładowania w Polsce: ile potrzeba?

Patrząc na obecnie realizowane plany, można z dużą dozą pewności stwierdzić, że stacji do ładowania samochodów elektrycznych w Polsce już wkrótce będzie dużo. Istotniejsze jednak od ich liczby będzie ich rozłożenie.

Obecnie w Polsce przypada 0,13 stacji ładowania na 100 kilometrów dróg. W tej statystyce wypadamy, póki co, niekorzystnie, ale niebagatelny wpływ na to ma stosunkowo duża powierzchnia naszego kraju i szerokie występowanie mało uczęszczanych dróg niższych kategorii, które także się do tej średniej wliczają.

Trzy kraje z największym zagęszczeniem publicznie dostępnych ładowarek w Europie to Holandia, Luksemburg i Norwegia. Tam na 100 kilometrów dróg przypada nawet 10 do 20 punktów ładowania.

Doświadczenie takich krajów jak Niemcy czy Dania pokazują jednak, że w polskich realiach w najbliższych latach wystarczyłoby osiągnięcie wskaźnika na poziomie 3,5 – 4 ładowarki na 100 kilometrów dróg. Jest to wynik, do którego w najbliższych latach da się dotrzeć.

Już teraz są w końcu miejsca w Polsce, gdzie łatwiej o stację szybkiego ładowania niż o benzynową. Mowa oczywiście o centrach miast, ale nie tylko. Sytuacja już teraz systematycznie poprawia się także na głównych szlakach komunikacyjnych w kraju.

Od zeszłego roku funkcjonuje już przygotowany przez Lotos tak zwany Niebieski Szlak, czyli sieć dwunastu stacji szybkiego ładowania ulokowana wzdłuż całej trasy autostradami A2 i A1 z Warszawy do Trójmiasta.

Partnerem treści jest marka Volkswagen

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Treści cykliczne:

Systemy bezpieczeństwa w nowym Oplu Zafirze Retrofuturyzm, czyli przyszłość widziana z przeszłości: Magiczna autostrada Disneya Wyjątkowe samochody inspirowane lotnictwem [cz.1] Puchar hot hatchów - wielka wojna małych sportowców - wstęp 100 samochodów, które musisz poprowadzić przed śmiercią [cz. 3] Kraksy z Nürburgring Nordschleife [wideo] Temat tygodnia: tydzień z samochodami uterenowionymi Auto elektryczne i mieszkanie w bloku. Czy da się to połączyć? Najlepsze koncepty w stylu retro Zwykłe auta dawcami dla supersamochodów [cz. 2] Fiat 125 - poznaj całą rodzinę z Włoch Rodzinny Samochód Roku 2013 - wyniki plebiscytu Czytelników