Porsche Taycan: premiera i pierwsza jazda tesla-killerem

Siedzę na miejscu pasażera. Przed nami długa, asfaltowa prosta, równa jak stół. Kierowca wyjęty prosto z Carrera Cup pyta, czy jestem gotowy. Po moim skinięciu głową zdejmuje nogę z hamulca. Porsche Taycan Turbo S, jak zerwane z łańcucha, rusza do 100 km/h z przyspieszeniem, które powoduje chrupnięcie w moim mostku. A to dopiero początek.

Porsche Taycan

Porsche Taycan (fot. materiały prasowe)

2,8 sekundy – tyle Taycanowi Turbo S zajmuje osiągnięcie 100 km/h. To najwyższa liga osiągów. Zanim zdążę o tym pomyśleć, przed nami pojawia się pierwszy zakręt. Kierowca niewiele zwalniając łamie taycana w łuk, po którym elektryczne porsche jedzie jak po szynach. Nic dziwnego – ma środek ciężkości niżej niż Porsche 911.

Elektryczne Porsche Taycan odsłoniło przede mną swoje wnętrze z wygiętym ekranem

Wreszcie mogę przed wami uchylić rąbka tajemnicy: siedziałem już w elektrycznym Porsche Taycanie. To będzie techniczny majstersztyk.

Na pokładzie Taycana znajduje się też opcjonalne PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control), które zapewnia zerowe wychylenie nadwozia nawet przy maksymalnych przeciążeniach bocznych osiąganych przez ten wóz. Jest też PASM (Porsche Active Suspension Management) z Panamery i zaprojektowane na nowo, idealnie skrojone zawieszenie. To nie mogło być przeniesione z większej limuzyny ze względu na inne rozmieszczenie podzespołów. Taycan ma także system kontroli trakcji działający 10 razy szybciej niż w autach spalinowych. To jednak nie ma teraz znaczenia.

Nie ma znaczenia, bo w egzemplarzu, którym jadę, wszystko jest odłączone, a władza nad samochodem jest w pełni w rękach kierowcy. Ten rozpędza Taycana przed kolejnym łukiem — długim, lekko wyprofilowanym. Elektryczne porsche sunie po nim z niesamowitą prędkością bez grama zawirowań na którejkolwiek z osi. Kierowca niemal nie wykonuje pracy na kierownicy.

Porsche Taycan

Wszystko się zmienia po szykanie i przejściu w krótszy, ciaśniejszy łuk w drugą stronę. Prowadzący gwałtownie wyrzuca tylną oś na zewnętrzną i prowadzi taycana idealnym slajdem przez cały zakręt. Kilka hamowań i prób na łukach i slalomach później, wysiadam, trochę sponiewierany, ale pod ogromnym wrażeniem. Ostatni raz czułem się w ten sposób w ubiegłym roku na codrive’ach na Silesia Ringu.

Cała reszta to teoria. Owszem, imponująca, ale teoria. W praktyce, jeśli odłożymy na bok kilowatogodziny, wolty, kilometry na godzinę, Porsche po prostu zbudowało bardzo dobry samochód sportowy.

Wnętrze Porsche Taycana

Zobacz również: Niebezpieczna jazda na zderzeku - Škoda Safety

Teorii w przypadku Taycana lekceważyć jednak nie można. Porsche włożyło mnóstwo pracy w opracowanie swojego pierwszego elektrycznego samochodu. To także potężna inwestycja w linię produkcyjną w Zuffenhausen, którą trzeba było zmieścić na już istniejącym terenie. Więc chociaż najważniejszym samochodem w gamie Porsche było, jest i będzie 911, to Taycan z pewnością dla tego producenta jest kamieniem milowym.

Na początku dostępne będą dwa warianty. Porsche będzie oferowało Taycana w wersji Turbo i Turbo S. Nie ma to związku, jak kiedyś, z doładowaniem, bo mowa tu o aucie elektrycznym. Wskazuje jedynie na wysoki i najwyższy poziom. Sam nie zdziwiłbym się, gdyby za jakiś czas do oferty weszła np. słabsza, ale tańsza odmiana S, albo bardziej agresywna GTS.

Dwa warianty Taycana w liczbach wyglądają obok siebie tak:

  Taycan Turbo Taycan Turbo S
Moc 625 KM / 680 KM (Lauch Control) 625 KM / 761 KM (Lauch Control)
Moment obrotowy 850 Nm 1050 Nm
Masa 2305 kg 2295 kg
Przyspieszenie 3,2 sekundy 2,8 sekundy
Zasięg 381 — 450 km (WLTP) 388 — 412 km (WLTP)

800 V

Porsche jako pierwsze zastosowało w produkcyjnym samochodzie system 800-woltowy. To dało kilka przewag. Co ważne, dzięki mniejszemu natężeniu prądu pozwoliło zastosować przewody o mniejszej średnicy, a co za tym idzie, ułatwiło ich prowadzenie — łuki, po których zakręcają w aucie mają mniejszy promień, więc mniej wpływają na kształty samochodu. Efektem jest też niższa masa pojazdu.

Porsche Taycan

Ostatni, ale równie ważny atut takiej instalacji, to szybsze ładowanie. Obecnie Taycana można ładować mocą do 270 kW. W przyszłości instalacje 800 V mogą przyjmować nawet 400–500 kW. Dla instalacji 400-woltowych maksymalne moce w przyszłości szacowane są przez specjalistów Porsche na około 250 kW.

Przy maksymalnej prędkości ładowania Taycan powinien naładować się do pełna w 22,5 min, a 100 km cyklu WLTP ma być w stanie odzyskać w około 5 minut.

Porsche Taycan

Co ciekawe, jeśli Charging planner wie, że będziemy ładować auto, będzie je do tego odpowiednio przygotowywał. Dostosowanie temperatury baterii w trakcie jazdy pozwoli uzyskać optymalne warunki ładowania, a tym samym zmaksymalizować jego tempo.

Silniki i skrzynia biegów

Taycan został wyposażony w dwa silniki synchroniczne. Porsche postawiło na takie rozwiązanie, bo wadę w postaci większej ceny, przesłoniły ich zalety. Mają większą gęstość mocy w kompaktowej konstrukcji, lepszą wydajność i termikę.

Napęd Taycana to dwa moduły: przedni i tylny. Przedni ma tylko jedno przełożenie i dysponuje mocą 190 kW lub 175 kW. Osiąga -300 Nm przy rekuperacji. Tylny ma 335 kW i 550 Nm lub 610 w Launch Control w Turbo S. To tutaj założona jest dwustopniowa przekładnia.

Po co skrzynia biegów w Taycanie? Silniki elektryczne mają bardzo dobrą charakterystykę i teoretycznie nie wymagają wielostopniowych przekładni. Porsche doszło jednak do wniosku, że ze względu na wydajność, będzie to rozwiązanie optymalne: drugie przełożenie służy oszczędnej jeździe z wysokimi prędkościami, a pierwsze szybkiemu przyspieszaniu.

Co jeszcze chciałby wiedzieć kierowca Taycana?

Na pewno potencjalny kierowca chciałby znać cenę Porsche Taycana. Kwota otwierająca cennik wynosi 650 tys. zł za Taycana Turbo. Mocniejszy Taycan Turbo S startuje od 790 tys. zł. To zaledwie 11 tys. zł więcej niż za Panamerę Turbo.

Porsche Taycan

Jest poza tym kilka rzeczy, którymi Porsche kusi swoich kierowców. Auto ma gwarancję na 60 tys. km lub 8 lat i w ramach obsługi klienta Niemcy mają program przejęcia używanych baterii.

Przy zakupie, oprócz gwarancji, dostaniecie też 3 lata Porsche Charging Service, usługę, która obejmuje różne sieci i ma na ten czas wliczony abonament. Kierowca płaci tylko stałą stawkę za prąd — 0,28 euro. Wszystko rozliczane będzie jedną fakturą.

Mnie Taycan przekonał do siebie nie tylko dlatego, że to ekstremalnie dobre auto elektryczne, ale przede wszystkim, supernowoczesny, sportowy samochód na miarę XXI wieku.

Dla tych, którzy jednak chcieliby, żeby przyszłość motoryzacji była benzynowym, wysokoobrotowym bokserem, mam dobrą wiadomość:

Dr Robert Meier, Porsche: Będziemy rozwijać silniki spalinowe. Nadal widzimy w nich potencjał.

Obserwuj nas na Instagramie:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Opel Zafira się zmienił, bo zmienił się rynek. Teraz to auto do zadań specjalnych Policja kupuje 7-osobowe, nieoznakowane SUV-y. Na drogach jeszcze w 2019 roku Grupa PSA jest bardziej dochodowa niż BMW i Mercedes Auto służbowe do prywatnego użytku? Zgadza się na to tylko co trzecia firma Frankfurt 2019: Honda e debiutuje w wersji produkcyjnej Hennessey chce pobić rekord Bugatti Chirona. W planach przekroczenie 500 km/h Autonomiczne pojazdy pojawią się w Polsce. Pierwsze testy ruszą we wrześniu Frankfurt 2019: Nowy Nissan Juke pokazany w całej okazałości Chciała chronić wnuczka. Dostał duży mandat i stracił prawo jazdy Motocyklista uderzył w wózek. Uciekł, ale kary nie uniknie Frankfurt 2019: Lamborghini Sian - pierwszy zelektryfikowany model marki Google Maps z nową przydatną funkcją dla systemu Android BMW M4 Edition M Heritage - powstanie tylko 750 sztuk Toyota rozpoczyna produkcję silników do napędów hybrydowych Prawo jazdy w telefonie coraz bliżej. Będzie szybciej, niż myśleliśmy Diesle jednak nie na straty? Volkswagen obiecuje o 80 proc. niższą emisję NOx Frankfurt 2019: Nowy Hyundai i10 zaskakuje wyglądem i wyposażeniem Kia Ceed Sportswagon i XCeed zyskują wersję PHEV Frankfurt 2019: Škoda Scala Monte Carlo debiutuje w dobrym stylu Czytelnicy chwalą się zużyciem paliwa w swoich autach. Oto najciekawsze wyniki Frankfurt 2019: Cupra Tavascan - przyszłość należy do aut elektrycznych Skradziono Porsche 911. 50 tys. zł nagrody za odnalezienie Czas żniw dla nieoznakowanych radiowozów BMW i Kii. Piraci na motocyklach w popłochu Nie musisz czekać z marzeniami. Nowym Audi z salonu możesz wyjechać nawet jutro

Popularne w tym tygodniu:

Konsternacja w Niemczech. Badania dowiodły, że stare diesle nie szkodzą powietrzu miast McLaren Senna wart blisko 6 mln złotych został sprzedany w Warszawie Brabus G900 V12 szokuje mocą i osiągami Najszybszy samochód Bugatti może pojechać 515 km/h, ale tego nie zrobi Bolidem po czeskiej autostradzie. Ktoś ma fantazję Lamborghini Gallardo o mocy 2580 KM. Można go używać na drogach Rozbił wspaniałe Lamborghini Diablo niedługo po zakupie Niemcy protestują przeciwko SUV-om. I mają trochę racji Druga strona ekologii. Kierowcy samochodów padają ofiarą linczu BMW E34 z nadwoziem Wołgi, czyli restomod po ukraińsku Gra warta pół miliarda euro. Tonale może zaprowadzić Alfę Romeo na szczyt lub ściągnąć na dno Rowerzyści nie zawsze mają pierwszeństwo. Szkoda, że o tym zapominają