Elektryczna Mazda MX-30 jest muskularna i ma sylwetkę coupé

Elektryczna Mazda MX-30 jest muskularna i ma sylwetkę coupé (Fot. Materiały prasowe/Mazda)

Pierwsza jazda: Mazda MX-30 to auto dla tych, którzy dobrze wiedzą, czego chcą

Mazda wchodzi na rynek aut elektrycznych z propozycją, która na papierze – co tu dużo mówić – nie zachwyca. Japończycy jednak wiedzą, co robią, a MX-30 kierują do bardzo konkretnego klienta. Takiego, który zna swoje potrzeby i ma w garażu jeszcze jeden samochód.

Mazda MX-30 — test, pierwsza jazda

Wyścig na zasięg w autach elektrycznych trwa, choć Mazda – jak to Mazda – nie bierze w nim udziału. Na stół wyciąga od razu mocne argumenty.

Duży zasięg to duży akumulator, a to oznacza koszty (do których wrócimy) i większą emisję CO2 przy produkcji auta. MX-30 dostała więc skromne ogniwo o pojemności 35,5 kWh. Z obliczeń Japończyków wynika, że to pozwoli, by ich elektryk w ciągu całego swojego życia (a więc też podczas produkcji) emitował mniej zanieczyszczeń niż "trójka" w dieslu. Auto ma przejeżdżać 200 km na jednym ładowaniu, co – zdaniem producenta – wystarczy.

Mazda MX-30 może przyjąć maksymalnie 6,6 kW podczas ładowania prądem zmiennym

Wystarczy, bo Mazda celuje w rodziny, które mają przynajmniej dwa samochody. Przywoływane przez polskiego importera dane (pochodzące z badań Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych) pokazują, że w Polsce jest to nawet 53 proc. gospodarstw domowych. Jedno auto zazwyczaj służy tam do dojazdów do pracy czy krótkich wycieczek, a w tym celu MX-30 sprawdzi się naprawdę wyśmienicie. Miałem okazję się o tym przekonać podczas pierwszych jazd już na ulicach Warszawy.

Crossover, jakiego nie ma na rynku

Samochód został pokazany na Tokyo Motor Show 2019 i od tego czasu nie zmienił się stylistycznie. To kompaktowy crossover, który wyróżnia się drzwiami typu "freestyle". Oznacza to, że tylna para uchyla się "pod wiatr", a po otworzeniu ich dostajemy ogromny otwór wejściowy – nie ma tu bowiem słupka B. Znamy to już z Mazdy RX-8 oraz BMW i3, ale niezmiennie wygląda imponująco. Warto jednak pamiętać, że przez to MX-30 powinno się traktować raczej jako auto 3-drzwiowe. Aby otworzyć tylne drzwi, należy najpierw otworzyć te przednie.

Drzwi w MX-30 otwierają się na przestrzał

Wymiarami najbliżej jej do CX-30 i czuć to we wnętrzu. Miejsca jest sporo, a najbardziej zaskakuje tylna kanapa. Opadająca linia dachu nie przeszkadzała mi w zajęciu komfortowej pozycji (mam ponad 1,8 m wzrostu). Nie brakowało przestrzeni na kolana ani na stopy. Bardzo dobrym pomysłem jest też zamontowanie przycisków do przesuwania fotela kierowcy na jego oparciu. Dzięki temu pasażer może ułatwiać sobie wysiadanie. Z wad trzeba wymienić brak nawiewów kierowanych na kanapę.

Zobacz również: Ford Edge 2.0 TDCI Biturbo Sport (2016) - test

Przejdźmy jednak za kierownicę, bo skoro MX-30 jest autem na dojazdy do pracy, to goście z tyłu będą rzadkością, a znacznie ważniejszym jest miejsce kierowcy. Projekt kokpitu jest prosty i minimalistyczny, jak to w mazdach bywa. Dominują wysokiej jakości materiały, choć nie udało się uniknąć twardego plastiku – całe szczęście, rzadko go się tu dotyka. Ciekawostką jest użycie korka do wykończenia półeczek na konsoli centralnej i rączek w drzwiach. To nawiązanie do historii Mazdy oraz miła odskocznia od znanych wszystkim włókien węglowych czy aluminium.

Zarzutów nie można mieć też do ergonomii. Częściowo cyfrowe zegary są czytelne, do obsługi systemu multimedialnego (tak, ma Apple CarPlay i Android Auto w standardzie) przygotowano wygodne pokrętło i wszystko jest na swoim miejscu – jak to w mazdach. Tak naprawdę martwiłem się jedynie o panel klimatyzacji, który został zastąpiony ekranem dotykowym, ale spokojnie. Najważniejsze funkcje, jak np. ustawienie temperatury, można ciągle regulować przyciskami obok wyświetlacza.

Elektryk, który jeździ, jak nic na rynku

Mazda mówi, że MX-30 ma nie szokować, dlatego odpala się ją zwykłym przyciskiem (tesle włączają się same po odblokowaniu drzwi), a do wybierania kierunku jazdy jest dźwignia (w wielu elektrykach są przyciski lub dżojstik). Pierwsze, na co zwrócicie uwagę po ruszeniu — słychać tu dźwięk silnika. Nie, to nie jest ukryty motor spalinowy, choć taki pod maską będzie mógł się pojawić — Mazda szykuje wersję z jednostką Wankla jako generatorem prądu. Dźwięk ten jest sztucznie generowany i ma pomagać w orientowaniu się, z jaką prędkością jedziemy. Nie wkurza i faktycznie pomaga.

Moja mina w ogóle nie zdradza, że jadę jednym z dwóch przedprodukcyjnych egzemplarzy MX-30. W ogóle

Kolejne udziwnienie sprawia, że mazda jest jednym z najpłynniej jeżdżących aut elektrycznych na rynku. Większość jej konkurentów jest bardzo narwana – dostępny od zera moment obrotowy sprawia, że wystrzeliwują po muśnięciu "gazu", a odzyskiwanie energii z hamowania po odpuszczeniu pedał przyspieszenia często wiąże się z mimowolnym ruchem pasażerów do przodu. Mnie to nigdy nie przeszkadzało, ale wiem, że niektórzy na to narzekają.

Tu tego nie ma. W MX-30 moc rośnie harmonijnie, trochę jak w aucie spalinowym. W efekcie sprint do setki nie powala (zajmuje 9,7 s), ale jest przyjemniej. Gdy trzeba przyspieszyć, mazda nie wystrzeliwuje, tylko nabiera prędkości z gracją, choć dynamiki jej nie brak. Skoro już o osiągach mowa: silnik ma 145 KM i 270 Nm momentu obrotowego.

Mazda MX-30 dobrze czuje się w mieście

Rekuperacja też nie pracuje tak mocno jak w innych. Można dostosowywać siłę jej działania przy użyciu łopatek (są dwa poziomy), ale żeby się zatrzymać, zawsze trzeba nacisnąć na hamulec. W elektrykach lubię jeździć przy użyciu tylko jednego pedału, a tu jest to niemożliwe. Warto natomiast odnotować, że pedał hamulca działa dokładnie tak jak w autach spalinowych. To nie jest norma w elektrykach i nawet pierwsze prototypy MX-30 miały z tym problemy, o czym przekonałem się w pod koniec 2019 roku.

Prototypowa Mazda MX-30: oni nawet elektryki robią po swojemu

Gdy wszyscy mówią o jak największym zasięgu, Mazda pracuje nad elektrykiem, który przejedzie zaledwie 200 km. Szaleństwo? Niekoniecznie. MX-30 trafi do…

A zasięg? Pętla testowa miała ok. 38 km i pokonałem ją w godzinę. Wiodła warszawskimi korkami (choć niektóre omijałem buspasem, bo w elektryku mogę), miejskimi uliczkami oraz krótko drogą ekspresową. Po jej zakończeniu zobaczyłem na wyświetlaczu 15,8 kWh/100 km. Przekłada się to na deklarowane 200 km zasięgu, choć oczywiście dokładne testy przeprowadzimy, gdy samochód trafi do nas na dłużej. Auto jednak zaskoczyło mnie poziomem wyciszenia i do 120 km/h podróżowało się w nim bardzo komfortowo.

To czy MX-30 ma sens?

Wróćmy do kosztów. Bazowa odmiana MX-30 kosztuje 142 900 zł, czyli – co tu dużo mówić – sporo. To rewiry np. Kii e-Soul czy niewiele droższego Peugeota e-2008, a przecież oba te modele zajadą dalej. Mazda jednak ma nietypową politykę cenową i już standardowa wersja jest bogato wyposażona. Na pokładzie jest wyświetlacz head-up, adaptacyjny tempomat, kamera cofania, 18-calowe felgi aluminiowe czy reflektory LED. Bonusem jest ładowarka wallbox dodawana za symboliczną "złotówkę".

Pod maską MX-30 nie ma miejsca na przedni bagażnik, ale jest na dodatkowy silnik - pojawi się range-extender w postawi motoru Wankla

Teraz pojawia się pytanie: czego oczekujemy od auta? Jeżeli wychodzimy z założenia, że samochód elektryczny ma być "tym drugim" w domu, to propozycja Mazdy ma sens. Po co przepłacać za większy akumulator, skoro na co dzień i tak taki wóz ma przejeżdżać maksymalnie 150 km? Lepiej postawić na porządne materiały we wnętrzu, ciekawą stylistykę i bogate wyposażenie. A w tym wszystkim MX-30 wypada po prostu lepiej od swoich rywali.

Michał Zieliński

Moja opinia o Maździe MX-30:
Sporo jeżdżę autami elektrycznymi i w pełni rozumiem propozycję Mazdy. Gdybym używał samochodu wyłącznie do jazdy po mieście czy dojazdów do pracy, raczej nie wyjeździłbym więcej niż 200 km dziennie, a mogąc ładować auto w domu, w ogóle nie martwiłbym się o zasięg. Nie zmienia to faktu, że MX-30 jest kierowana do bardzo wąskiej grupy klientów, którzy są bardzo świadomi swoich potrzeb. Pozostali prędzej pójdą do konkurencji, gdzie dostaną bardziej uniwersalne auta.

Sprawdź dane techniczne Mazdy MX-30 na AutoCentrum.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Hybryda plug-in w długim dystansie. Witaj, VW Passat GTE Nowy Nissan Leaf - test Nowy Ford Focus 1,5 EcoBoost & 1,5 TDCi facelifting – pierwsza jazda Test vlog: Lexus NX 300h jest siódmy rok na rynku, a jego popularność tylko rośnie. Próbuję to zrozumieć Renault Mégane GT220 - test 3 dni na serpentynach. Dzień trzeci: Lexus LC500h Pierwsza jazda: nowe oblicze Toyoty Hilux, a co z charakterem? Test Mitsubishi Eclipse Crossa: manual to sposób na zmniejszenie zużycia paliwa o 1,5 l/100 km Opel Crossland X 1.2 Turbo: trochę za bardzo francuski Citroen C5 Tourer 2,0 HDI Exclusive – Francja elegancja [test autokult.pl] Jazda Cuprą Atecą: nowa marka, nowy segment Audi S7 Sportback TDI to jest dokładnie to, czego oczekiwałem. Tylko ten tylny zderzak...

Popularne w tym tygodniu:

Porównanie: Mercedes-AMG GT 4-door Coupé 63 S kontra Porsche Panamera Turbo S na Torze Modlin – królowie toru, królowie życia Test: Audi 100 z 1991 r. w sentymentalnej podróży do Słomczyna Test: Lamborghini Sián FKP 37 z klocków lego: 50 odcieni zielonego Test: Porsche Panamera 4S E-Hybrid Sport Turismo - wystarczająco dobrze, to czasem doskonale Test: Toyota GR Supra 2.0 - sportowy, wciągający wóz w wersji fit Test: Cupra Formentor – rewolucji nie będzie, ale przyjemności też nie zabraknie Test: Mercedes-AMG GLE 53 Coupe - takie powinno być BMW X6! Toyota GR Yaris - pierwsza jazda samochodem zbudowanym przez Tommiego Mäkinena Test: BMW 118i kontra Audi A3 35 TDI - kompakty się biją, korzysta klient Porównanie: Audi RS 7 kontra BMW M8 Gran Coupe na Torze Modlin Test: Mazda MX-5 RF 100th Anniversary, czyli co wspólnego z Polską ma kultowy roadster z Japonii Test vlog: Lexus NX 300h jest siódmy rok na rynku, a jego popularność tylko rośnie. Próbuję to zrozumieć