Blisko 4 tys. km za kierownicą leafa pozwoliło zasmakować, jak dziś żyje się z autem elektrycznym

Blisko 4 tys. km za kierownicą leafa pozwoliło zasmakować, jak dziś żyje się z autem elektrycznym (Fot. Filip Buliński)

Test długodystansowy Nissana Leafa: dwie kwiestie o elektromobilności, które wymagają wyjaśnienia

Dyskusje na temat samochodów elektrycznych zazwyczaj schodzą na dwie kwestie: zasięg i ładowanie. Często trafiam na głosy, że elektryki nie zajadą wystarczająco daleko, a do tego nie ma gdzie w nich uzupełnić prądu. Sprawdźmy więc, jak to jest w rzeczywistości.

WP naturalnieMateriał powstał w ramach ekologicznej akcji WP naturalnie.

Nissan Leaf — test długodystansowy


Auta elektryczne to dla wielu osób czarna magia. Nic w tym dziwnego – ich jest w Polsce po prostu bardzo mało. Zgodnie z danymi PSPA i PZPM zebranymi w "Liczniku elektromobilności" na koniec września 2020 roku na polskich drogach jeździło nieco ponad 8 tys. samochodów wyłącznie na prąd. Jeśli doliczyć hybrydy typu plug-in (czyli takie, które można doładować z zewnętrznego źródła energii) – było to niecałe 15 tys. pojazdów. W skali polskiego rynku to pyłek.

Dzień dobry, Nissan Leaf! Sprawdzę, jak się żyje z elektrykiem "na dopłatę"

Czy elektryki łapiące się na rządowe dopłaty mogą się sprawdzić jako główne auto w garażu? Wielu mówi, że nie. Ja jednak wolę przekonać się o…

Ten pyłek jednak nabiera rozmiarów. Dość powiedzieć, że samochody elektryczne notują wzrosty w sprzedaży pomimo trwającej pandemii koronawirusa. To dobry moment, by spojrzeć na to, co Polacy wiedzą o elektromobilności i zderzyć się z mitami. Nie będę tu teoretyzował. Z elektrycznym nissanem leafem spędziłem ponad dwa miesiące.

Ile tak naprawdę przejeżdża auto elektryczne?

Podstawowym zarzutem stawianym samochodom na prąd jest ich zasięg. Jednak, jak pokazuje badanie WP, nie wynika to faktycznie z możliwości aut elektrycznych, co wiedzy Polaków. Aż 26 proc. ankietowanych odpowiedziała, że mniej niż 100 km, a 27 proc. stwierdziło, że pomiędzy 100 do 200 km. I choć faktycznie na rynku są modele, które wpadają do tej drugiej kategorii, znaczna większość przekracza 200 km.

Weźmy jako przykład testowanego nissana. Producent deklaruje zasięg wynoszący 270 km i jest to wartość, którą realnie można uzyskać podczas miejskiej jazdy i to bez wysiłku. Delikatne obchodzenie się z pedałem przyspieszenia pozwoli przejechać nawet ponad 300 km.

Na trasie elektryk jest mniej wydajny, ale nawet z prędkością ok. 120 km/h pomiędzy postojami na ładowanie leafem można pokonać ponad 200 km. Owszem, oznacza to, że podróżowanie takim autem będzie bardziej uciążliwe niż konwencjonalnym modelem, ale Nissan nie ukrywa, że to jest samochód stworzony z myślą o krótkich wypadach. Świetnie sprawdzi się podczas dojazdów do pracy, szczególnie jeśli mamy gdzie ładować auto. A skoro już o tym mowa.

Zobacz również: Micra kreuje: jak nowy model Nissana zainspirował węgierskich projektantów do stworzenia lampy Pendant

Gdzie ładować samochody elektryczne?

Wiele szybkich stacji ładowania jest zlokalizowanych przy galeriach handlowych

Ze wspomnianego "Licznika elektromobilności" wynika, że w Polsce mamy 1282 staje ładowania, z czego 419 to tzw. "szybkie", a więc ładujące prądem stałym. Same liczby nie rozpieszczają, a to nie koniec. Zdarza się bowiem, że stacja jest umieszczona na terenie galerii handlowej, więc dojazd na nią nie zawsze jest możliwy. Czasem naładowanie auta na trasie wymaga wjazdu do centrum miasta, co skutecznie wydłuża podróż. Sytuacja nie jest różowa także na miejskich ładowarkach. Ciągle można trafić na kierowców aut spalinowych, którzy ignorują znaki czy koperty i parkują na zarezerwowanych miejscach.

Na co dzień nie był to jednak dla mnie duży problem. Statystyki pokazują, że kierowcy aut elektrycznych rzadko korzystają z publicznych stacji i tak też było w moim wypadku. Samochód zazwyczaj ładowałem w pracy. Co ważne, nie wymagało to inwestowania w specjalną ładowarkę. Korzystałem ze zwykłego gniazdka.

Jest to rozwiązanie, o którym wielu Polaków zwyczajnie nie wie. Tak wynikało z badania przeprowadzonego przez InsightOutLab i markę Volkswagen, tak też wynika z badania WP. Tylko co piąty ankietowany wskazał, że samochód elektryczny można ładować ze zwykłego gniazdka, podczas gdy 26 proc. osób twierdziło, że konieczna jest specjalna ładowarka.

Choć zgodzę się, że korzystanie z wallboksa jest znacznie wydajniejsze, to gniazdko było dla mnie w zupełności wystarczające. Podłączając samochód do ładowania na 8 godzin, zyskiwałem ok. 100 km zasięgu. To więcej, niż zazwyczaj przejeżdżam w ciągu dnia, a uzupełnienie prądu zajmowało mi mniej niż minutę dziennie. Wiem, bo sprawdziłem to stoperem.

Ładowanie od 0 do 100 proc. ze zwykłego gniazdka zajmuje 22 godziny i pozwala to na przejechanie 270 km po mieście

Samochody elektryczne wymagają zrozumienia, bo są nowe

Ostatnie z pytań, które padły w badaniu WP, dotyczyły liczby samochodów elektrycznych na polskich drogach. Prawie połowa ankietowanych, bo 48 proc., stwierdziła, że jest ich mniej niż 5 tysięcy. Poprawną odpowiedź (od 5 do 15 tys.) podało 38 proc. osób.

Jesteśmy jednak na drodze, by rację miało te 11 proc. badanych, które wskazały na "od 15 do 50 tysięcy". Samochodów elektrycznych na naszych drogach przybywa, bo – jak sam mogłem się przekonać – zasięg wystarczający na co dzień czy możliwość łatwego ładowania przestają być obietnicami w broszurach reklamowych. Dla niektórych osób to realia, z których już teraz chętnie korzystają. Biorąc pod uwagę, że przejechanie leafem 100 km kosztowało zazwyczaj od 7 do 9 zł, wcale im się nie dziwię.

Elektryki podbijają rynek aut używanych. "Ludzie kalkulują i biorą Leafa zamiast Astry"

Czy to najlepsza droga do uzyskania miliona aut elektrycznych na polskich drogach, o której nikt nie mówi? Auta elektryczne w teorii są idealnym wyjściem…

Badanie dla Wirtualnej Polski na panelu Ariadna. Próba ogólnopolska licząca N=1067 osób w wieku od 18 lat wzwyż. Struktura próby dobrana wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.
Termin realizacji: 25 – 28 września 2020 roku.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Honda CR-Z 1,5 IMA GT – jestem z innej planety [test autokult.pl] Test: Abarth 595 - jeździliśmy na czas z zasłoniętymi oczami Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 5 to elektryk nowej ery. Wygoda i nowoczesność przede wszystkim Porsche Panamera Diesel [pierwsza jazda autokult.pl] Piękniś okazuje się twardzielem: Range Rover Velar w teście na polskich drogach BMW serii 7 po face liftingu. Opinie są podzielone nie tylko z powodu wyglądu Test Nissana Micry: po liftingu i z automatem jeszcze przyjemniejszy BMW 120d (F20) Sport Line - kompakt inny niż wszystkie [test autokult.pl] Ford Grand Tourneo Connect może być alternatywą dla minivana. Trzeba tylko pamiętać o kilku ograniczeniach Lexus LS460 AWD Superior [test autokult.pl] Audi Q2 2.0 TDI quattro: mały crossover za 200 tys. zł Test: Volvo V90 B4 - połączenie wszystkiego, co kojarzy się z marką

Popularne w tym tygodniu:

Test: BMW M340i xDrive - dżentelmen, który wyznaje stare bawarskie zasady Test: BMW Z4 M40i - sportowe składniki, leniwy charakter Test: Nowa Dacia Jogger - 7 miejsc... LPG... brzmi nieźle? Pierwsza jazda: Toyota Yaris Cross Hybrid - ma ogromne szanse przedrzeć się na segmentowy szczyt Test: Ford Focus Sedan – niechciane dziecko Forda? Test: Zważyłem Jaguara E-Pace. Nadal jest cięższy, niż się wydaje Test: Ford Puma ST na trasach Rajdu Polski. Chrzest bojowy przed startami w WRC Pierwsza jazda: Peugeot 308 - więcej, lepiej, drożej 40 lat Porsche 944. Zaczęło się od Le Mans, później było jeszcze lepiej Test: Hyundai Bayon - i20 w nowych ciuszkach Test: Renault Arkana E-Tech - z każdym kolejnym dniem lepsza Test: Volkswagen Tiguan – hybrydowy koń pociągowy