Test: BMW iX3, Tesla Model 3 i VW ID.3 w zimie, czyli ile naprawdę przejadą, gdy spada temperatura

BMW iX3, Tesla Model 3 i Volkswagen ID.3 nie mają ze sobą wiele wspólnego, choć każdy z nich jest elektrykiem i każdy ma 3 w nazwie. Nietypowe porównanie pozwoliło jednak przetestować, jak w zimie zachowują się auta na prąd. Często o to pytacie, więc oto odpowiedź.

Każde auto bez problemów przejechało liczącą 150 km trasę

Każde auto bez problemów przejechało liczącą 150 km trasę (Fot. Michał Zieliński)

BMW iX3, Tesla Model 3, Volkswagen ID.3 — test w zimie

Jak elektryk sprawdza się w zimie? To pytanie, które pojawia się za każdym razem, gdy mowa o autach na prąd, więc czas na nie odpowiedzieć. Zorganizowane we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych porównanie miało jeden cel – zweryfikować realne zużycie energii w trzech autach elektrycznych. Do przejechania mieliśmy 154 km, a temperatura na dworze wynosiła niewiele poniżej 0 st. Celsjusza.

Volkswagen ID.3 był najtańszym autem w porównaniu

Plan zakładał naładowanie każdego z trzech aut do 90 proc. na szybkiej ładowarce w Warszawie. Stąd ruszyliśmy na "siódemkę", którą jechaliśmy na MOP Pawliki, kilkadziesiąt kilometrów za Mławę. Taka trasa pozwalała odwzorować mieszane warunki – wiodła zarówno przez teren zabudowany, niezabudowany, a także drogę ekspresową. Na miejscu ponownie naładowaliśmy samochody.

Do porównania wybraliśmy trzy auta z "trójką" w nazwie. Pierwszym z nich było nowe BMW iX3. Niemiecki SUV dopiero wchodzi na rynek i jest zdecydowanie najdroższym (oraz największym) z zebranych samochodów. Kosztuje przynajmniej 268 900 zł. Drugi to świetnie znana Tesla Model 3, tutaj w wersji sprzed liftingu oraz odmianie Long Range za 244 990 zł. Ja z kolei postawiłem na Volkswagena ID.3 w wersji 1st, czyli – zgodnie z obowiązującym cennikiem – Pro Performance, którego ceny startują od 157 490 zł.

Tesla Model 3 i BMW iX3

Test przeprowadziliśmy w nocy, choć mimo to na trasie nie było pusto. Czasem oznaczało to jazdę za ciężarówką, czasem konieczność wyprzedzenia wolniejszych pojazdów. Nie jechaliśmy na wynik, nie ograniczaliśmy prędkości, nie rezygnowaliśmy z ogrzewania czy radia. Oto jakie rezultaty udało się uzyskać w każdym aucie.

Zużycie energii
  Pomiar w zimie Dane producenta
BMW iX3 22,8 kWh/100 km 18,6 kWh/100 km
Tesla Model 3 Long Range 18,4 kWh/100 km 14,8 kWh/100 km
Volkswagen ID.3 1st (Pro Performance) 19,8 kWh/100 km 15,7 kWh/100 km

Zaskoczeniem nie jest, że BMW osiągnęło najwyższe zużycie. To największe auto, a fizyki nie oszukasz. Warto jednak zauważyć, że iX3 jest wyposażone w pompę ciepła, której nie miały dwa pozostałe samochody. Model 3 dostał ją po liftingu, a Volkswagen oferuje tę pozycję jako opcję w ID.3 – kosztuje 5540 zł. Wrażenie robi jednak wynik tesli, szczególnie gdy pamiętamy, że to najlepiej przyspieszające auto w zestawieniu.

Zasięg i koszty

Każdy z tych samochodów ma pokaźny zasięg w danych katalogowych. Volkswagen mówi o 425 km w przypadku ID.3 Pro Performance, BMW podaje 460 km dla iX3, a Tesla dla Modelu 3 Long Range deklaruje imponujące wręcz 560 km (580 km dla modelu po liftingu). Oczywiście są to wartości mierzone podczas homologacji WLTP (symulującej codzienne użytkowanie).

Zobacz również: BMW X6 M50d - start z launch control

Zebrane dane z testu pozwalają obliczyć, jak daleko realnie można zajechać każdym z tych aut w zimie oraz ile to będzie kosztować. Obie stacje, z których korzystaliśmy, były dostępne bezpłatnie, jednak na potrzeby tego ćwiczenia załóżmy stawkę zgodną z cennikiem PKN Orlen – 2,39 zł za 1 kWh na stacji o mocy 100 kW. Każde z tych aut jest bowiem w stanie wykorzystać jej możliwości.

Koszty i zasięg
  Koszt zakładając ładowanie o mocy 100 kW na PKN Orlen Przewidywany zasięg
BMW iX3 54,49 zł/100 km 324 km
Tesla Model 3 Long Range (2020)* 43,98 zł/100 km 380 km
Volkswagen ID.3 1st (Pro Performance) 47,32 zł/100 km 293 km

*Tesla nie podaje wartości netto akumulatora Modelu 3 Long Range. Zasięg wyliczony na podstawie danych z ev-database.org

Trzeba tu jednak zaznaczyć, że powyższe koszty nie są stałe. Auto przed podróżą można naładować w domu, a na trasie można skorzystać z tańszego operatora (np. GreenWay, Tauron czy Lotos). W przypadku Tesli Model 3 można oszczędzić, ładując auto na superchargerze. Z kolei klienci BMW mogą korzystać z usługi BMW Charge Active, w ramach której można obniżyć koszty ładowania na wybranych stacjach.

Elektryki nie lubią zimy, ale to nie powinno odstraszać

Nasz eksperyment pokazał, że tak, auta elektryczne zimą są mniej wydajne, niż obiecują producenci. Trzeba mieć to na uwadze, szczególnie gdy ma być to pierwszy samochód w rodzinie. Planując zimową podróż, dobrze będzie więc założyć częstsze postoje na ładowanie niż zazwyczaj. Warto przy tym skorzystać z usługi A Betterroute Planner, która pozwala przygotować taką trasę z uwzględnieniem warunków pogodowych.

Naładowany do pełna ID.3 zimą przejedzie niecałe 300 km

Z drugiej strony – osiągnięte rezultaty, po zderzeniu ich z oczekiwaniami klientów, wcale nie prezentują się źle. Badanie InsightOut Lab przeprowadzone na zlecenie Volkswagena pokazało, że 65 proc. Polaków byłoby zadowolonych z elektryka, który ma do 300 km zasięgu. Jak widać, nawet najtańszy w zestawieniu ID.3 zimą (prawie) spełnia ten warunek.

Zobacz film z testu trzech "Trójek":

Przeczytaj testy każdego z aut:

Test: Volkswagen ID.3 1st vs Nissan Leaf — pierwsze takie starcie na szczycie

Jeden należy do grona najpopularniejszych elektryków w Europie. Drugi chce być jednym z najpopularniejszych elektryków w Europie. Oba są kompaktowymi…

Tesla Model 3 Long Range: auto z przyszłości, które można kupić już dziś

Moje spotkania z pierwszymi autami Tesli zawsze kończyły się rozczarowaniem. Te samochody były imponujące, ale miały irytujące niedoróbki, które…

Test: BMW iX3 wygląda jak odgrzewany kotlet, ale w normalności tkwi jego siła

Nie krzyczy o swojej elektryczności na prawo i lewo, nie komplikuje tego, co już działa. Mimo to – zaskakuje. Zaskakuje rozwiązaniami i wydajnością….

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Fiat Punto 0,9 TwinAir - zielona alternatywa [test autokult.pl] Test: Mitsubishi ASX 2.0 MIVEC - lifting zmienił mu twarz i silnik, ale zostawił to, co najważniejsze Škoda Kodiaq 2.0 TSI DSG 4x4 - test pierwszego dużego SUV-a czeskiej marki Opel Astra Sedan 1,6 CDTi vs. Renault Fluence 1,6 dCi vs. Škoda Octavia 1,2 TSI vs. Toyota Corolla 1,6 Valvematic - test Auto miejskie prawie na miarę naszych czasów. Test Volvo XC40 D4 AWD Test: Przejechałem się Alfą Romeo 33 z silnikiem boxer i zapomniałem, jak się nazywam Dacia Lodgy TCe 1,2 (115 KM) Prestige [test autokult.pl] Czy na pewno potrzebujesz SUV-a? Test Volkswagena Passata Alltrack 2.0 BiTDI. Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde – do zakochania jeden krok [test autokult.pl] Dacia Duster Blackstorm - test [wideo] Nowy Ford Focus ST 2.0 EcoBoost - test, opinia, spalanie, cena Jeździłem nowym BMW M2 CS. To już nie tylko "ten mocniejszy". On jest po prostu opętany

Popularne w tym tygodniu:

Test: Mercedes-Benz 240 TD (S123) – świat zwolnił na blisko pół miliona kilometrów Test: Lexus LS 500h to odwrotność nowego Mercedesa Klasy S. Dla niektórych to duża zaleta Test: Renault Megane R.S. po liftingu - Francuzi wciąż udowadniają, że potrafią robić emocjonujące hot-hatche Pierwsza jazda: VW ID.4 to mistrz argumentów. Coraz trudniej nie wybrać elektryka Test: hybrydowa Toyota Yaris zimą. Sprawdziłem, czy w tych warunkach ma słabe punkty Pierwsza jazda: Škoda Enyaq iV to znak, że koniec świata jest bliski. Po nim przyjdzie inny, lepszy Test: Dacia Sandero TCe 100 LPG - przy cenie ok. 50 tys. zł jest nie do pobicia Test wideo: Škoda Enyaq iV – elektryk na miarę polskich możliwości? Pierwsza jazda: Toyota Hilux po liftingu - z większym dieslem i (pseudo)skórą w kabinie Vlog: Sprawdzam, co kryje się za drzwiami Rolls-Royce'a Ghost EWB za blisko 3 mln zł Test: Mazda CX-5 w wydaniu na 2021 rok - małymi krokami do przodu Pierwsza jazda: Ford Kuga FHEV AWD - nowy gracz, który może zmienić rozkład sił wśród hybrydowych SUV-ów