Elektryczny SUV od Volvo, czyli XC40 Recharge

Elektryczny SUV od Volvo, czyli XC40 Recharge

Elektryczny SUV od Volvo, czyli XC40 Recharge
Źródło zdjęć: © Materiał Partnera
Autokult Elektromobilność
27.09.2021 12:10, aktualizacja: 10.03.2023 15:24

Volvo XC40 to jeden z najpopularniejszych na rynku przedstawicieli najbardziej modnej i chętnie kupowanej grupy aut – SUV-ów. Model lubianej w Polsce szwedzkiej marki bardzo udanie zadebiutował na rynku w 2017 roku. Wcześniej Volvo nie miało w swojej ofercie kompaktowego SUV-a klasy premium. Auto od razu zdobyło swoich fanów i wierną klientelę pozostając w czołówkach rankingu popularności w swoim segmencie. Volvo nie osiada jednak na laurach i systematycznie rozwija ten model, czego najnowszym przejawem jest zupełnie nowe, utrzymane w lubianym przez klientów stylu, wyposażone w zupełnie nowy, czysto elektryczny napęd Volvo XC40 Recharge.

Kompaktowy, zgrabny SUV klasy premium

Choć Volvo XC40 jest najmniejszym SUV-em w gamie Volvo, to wcale nie oznacza, że jest to małe auto. Przy długości nadwozia wynoszącej niemal 4,5 metra auto zapewnia komfortową, elegancko wykończoną przestrzeń dla całej rodziny, zapewniając wygodę w trasach o każdej długości, jednocześnie bez najmniejszych problemu samochód poradzi sobie w ciasnych, miejskich uliczkach. Z zewnętrz w pełni elektryczną wersję Volvo XC40 można rozpoznać po zabudowanej osłonie chłodnicy (motor elektryczny nie potrzebuje chłodzenia w klasycznym rozumieniu), a także po napisie Recharge umieszczonym na tylnym słupku. Poza tym to doskonale rozpoznawalny kompaktowy SUV.

Wnętrze to prawdziwa, skandynawska elegancja

Kabina pasażerskiego najnowszego, elektrycznego Volvo XC40 Recharge pozostaje wierna cenionej przez klientów idei szwedzkiego wzornictwa. Skórzana kierownica z ładnymi przeszyciami, aluminiowa faktura w boczkach drzwi i na desce rozdzielczej, starannie dobrane detale, świetne, ekologiczne materiały i doskonałe ich spasowanie sprawiają bardzo dobre wrażenie. Wyraźnie widać, że elektromobilność nie spowodowała tu obniżenia standardu wykończenia wnętrza. Żaden fotel w kabinie pasażerskiej nie jest tu kompromisem jeżeli chodzi o przestrzeń. Regulowane w szerokim zakresie fotele przednie, a także wygodne siedziska drugiego rzędu zapewniają komfortowe warunki podróży wszystkim na pokładzie szwedzkiego SUV-a.

Obraz
© Materiał Partnera

Auto komfortowe i funkcjonalne

W wielu samochodach na rynku ich wersje w pełni elektryczne są mniej funkcjonalne niż odmiany z silnikami spalinowymi. W przypadku elektrycznego Volvo XC40 Recharge jest wręcz przeciwnie. Żadne spalinowe auto nie oferuje bagażnika nie tylko z tyłu, ale także z przodu auta. W przypadku Volvo XC40 Recharge część naszych bagaży możemy umieścić również pod maską tego samochodu. Pojemność bagażnika elektrycznego SUV-a Volvo to 414 litrów. Nie jest to wartość rekordowa, ale też nie o bicie rekordów tu chodzi. Jest to pojemność w zupełności wystarczająca w klasie kompaktowych SUV-ów.

Imponujący napęd elektryczny

Jednak tym, co szczególnie wyróżnia najnowsze Volvo XC40 Recharge jest elektryczny napęd tego auta. Pierwszą oferowaną przez szwedzką markę wersją tego samochodu jest Volvo XC40 P8 Recharge.

W tym wariancie samochód wyposażono nie w jeden, lecz w dwa silniki elektryczne, z których każdy napędza jedną z dwóch osi pojazdu. Sumaryczna moc uzyskiwana z elektrycznego zespołu napędowego jest więcej niż imponująca – wynosi aż 408 KM (300 kW) oraz potężne 660 Nm momentu obrotowego dostępnego praktycznie od startu (cecha wyróżniająca napędy elektryczne).

To poziom porównywalny z rasowymi, w pełni sportowymi samochodami. W tym kontekście Volvo XC40 Recharge jest niczym elektryczny sleeper (czyli auto o bardzo dużej mocy, ale nie obnoszące się ostentacyjnie z posiadanym potencjałem napędu). Jednocześnie warto pamiętać, że auto rozpędza się w zupełnej ciszy. Duża moc w Volvo XC40 Recharge nie oznacza ogłuszającego ryku silnika. Bez względu na to w jaki sposób wykorzystujemy potencjał dynamiczny tego pojazdu, auto spełnia rozkazy kierowcy w niemal zupełnej ciszy.

Oczywiście nie należy z tego faktu wnosić, że Volvo XC40 Recharge jest autem sportowym. Tak nie jest. Olbrzymi potencjał dynamiczny tego pojazdu jest w pewnym sensie funkcją bezpieczeństwa, które stanowi DNA szwedzkiej marki. Auto nie zachęca do sportowej jazdy, potrafi niezwykle płynnie i bardzo spokojnie pokonywać kolejne kilometry (dzieci drzemiące w fotelikach przymocowanych do tylnej kanapy się nie obudzą). Z drugiej jednak strony, kiedy przychodzi do wyprzedzenia np. długiego składu ciężarowego, potencjał elektrycznego napędu pozwala skrócić do minimum ten najbardziej niebezpieczny z legalnych manewrów na drogach publicznych.

Zasięg i ładowanie

Volvo XC40 P8 Recharge wyposażony jest w akumulatory trakcyjne o łącznej pojemności 78 kWh, z czego pojemność użyteczna to 75 kWh. Producent deklaruje zasięg auta, zgodnie z powszechnie obowiązującym cyklem pomiarowym WLTP, wynoszący 416 km w trybie mieszanym. Rezultat ten jest jak najbardziej do uzyskania, głównie dzięki efektywnie pracującej jednostce napędowej i sprawnie działającej rekuperacji (odzyskiwanie energii w trakcie wytracania prędkości). Średnie zużycie energii w cyklu mieszanym szacowane jest na poziomie 23,9 kWh/100 km. Jednak już w cyklu miejskim, kiedy auto efektywnie wykorzystuje liczne dohamowania (skrzyżowania, sygnalizacja świetlna itp.) dzięki świetnie działającemu mechanizmowi rekuperacji średnie zużycie energii spada do 18,7 kWh/100 km. Oznacza to, że podawany przez producenta zasięg, w codziennym użytkowaniu tego auta jest jak najbardziej do uzyskania.

Optymalnym sposobem ładowania auta elektrycznego jest napełnianie akumulatorów takiego pojazdu we własnym domu. Nie inaczej jest w przypadku nowego Volvo XC40 Recharge. Jednak, choć możliwe jest ładowanie tego samochodu ze zwykłego gniazdka, to dysponując zelektryfikowanym garażem lub miejscem postojowym przy własnej posesji, warto zainwestować w domową ładowarkę typu wallbox, przekazującą moc do 11 kW. W takim scenariuszu rozładowane Volvo XC40 Recharge naładuje się do pełna w czasie 8 godzin i 15 minut – w sam raz podczas nocnego postoju. Ładowanie w domu jest też najtańszym sposobem „tankowania” samochodu elektrycznego, szczególnie w sytuacji, gdy dysponujemy dwutaryfowym rozliczaniem za energię elektryczną. Pełne naładowanie akumulatorów „domowym” prądem kosztuje niespełna 50 zł (w przypadku rozliczenia dwutaryfowego, jeszcze mniej). To znacznie mniej niż paliwo wystarczające na przejechanie ponad 400 km w jakimkolwiek aucie spalinowym.

W trasie auto można ładować z publicznych stacji ładowania. Najszybszą metodą jest skorzystanie z mocnych ładowarek z prądem stałym (DC). Volvo XC40 Recharge obsługuje maksymalną moc ładowania wynoszącą aż 150 kW. Po podłączeniu auta do tak mocnej ładowarki odzyskujemy 80 proc. pojemności akumulatora w czasie zaledwie 32 minut. W sam raz by zrobić przerwę w dłuższym wyjeździe, chwilę odpocząć i np. zjeść posiłek z najbliższymi.

Ceny nowego Volvo XC40 Recharge

Pierwszy, w pełni elektryczny SUV Volvo, niezwykle dynamiczny i zaprojektowany z myślą o progresywnej, intuicyjnej i bezemisyjnej jeździe jest aktualnie wyceniony przez szwedzką markę na kwotę od 249 900 zł. Za tę kwotę otrzymujemy już bardzo bogato wyposażone auto, z najnowocześniejszym na rynku, inteligentnym systemem pokładowym Android Automotive OS.

Samochód ten jest standardowo wyposażony w niezwykle bogaty zestaw systemów bezpieczeństwa, co jest zresztą czymś oczekiwanym od marki stawiającej bezpieczeństwo podróżnych na pierwszym miejscu. Bazowo auto wyposażone jest dwustopniowe poduszki powietrzne, kolanową poduszkę kierowcy, układ zmniejszający ryzyko urazu kręgosłupa szyjnego, kurtyny powietrzne dostosowane do wzrostu każdego z pasażerów (także dzieci) oraz wydajny bierny system ochrony przed uderzeniami bocznymi. Kierowca otrzymuje także wsparcie systemów cyfrowych w postaci m.in. układu aktywnej kontroli prędkości jazdy (tempomat adaptacyjny), układ monitorowania martwych stref obserwacji z funkcją ostrzegania o ruchu w kierunku poprzecznym, regulowane wspomaganie układu kierowniczego, system informacji o znakach drogowych (nie tylko ograniczenia prędkości, ale także znaki zakazu, ostrzeżenia o przejściach dla pieszych) czy system antykolizyjny Oncoming Lane Mitigation. W manewrowaniu i parkowaniu kierowcę wspiera kamera cofania z zestawem dookólnych czujników zbliżeniowych oraz układ ostrzegający o kolizjach tylnych. Planowana jest również wersja XC40 P6 Recharge w cenie od 199 900 zł z silnikiem 231 KM i zasięgiem 400 km.

Volvo XC40 Recharge to doskonale wyposażony rodzinny, kompaktowy SUV, o ponadprzeciętnej dynamice i zapewniający ponadstandardowy poziom komfortu i bezpieczeństwa podróży.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)