Test długodystansowy: VW ID.3 Pure Performance – dzień dobry, co my tu mamy?

Gdy Volkswagen pokazywał ID.3, mówił o nim jak o rewolucji na miarę Golfa czy Garbusa. Aby sprawdzić, na ile ta obietnica może się udać, na redakcyjnym parkingu zaparkował elektryczny kompakt w podstawowej wersji. Tak, zostaje tu na dłużej.

Volkswagen ID.3 Pure Performance

Volkswagen ID.3 Pure Performance (Fot. Michał Zieliński)

Volkswagen ID.3 Pure Performance — test długodystansowy

Łatwo zachwycać się samochodami elektrycznymi, gdy mówimy o tych topowych modelach. O teslach, które mają olbrzymie zasięgi, o porsche, które przyspieszają do setki w mniej niż w 3 s czy nawet o drogich SUV-ach, których w ostatnim czasie przybywa w ogromnym tempie. Ale to nie oznacza, że ci, którzy szukają czegoś mniejszego i tańszego, nie mają w czym wybierać.

W końcu to kompaktowy Nissan Leaf był jednym z pierwszych seryjnie produktowych elektryków, a Renault Zoe długo trzymało tytuł najpopularniejszego auta na prąd w Europie. I to właśnie w segmencie C walczy Volkswagen ID.3, czyli model, z którym niemiecka marka mocno wiąże swoją przyszłość. To ma być auto, którym wyjedziesz z salonu, jeśli dzisiaj wejdziesz tam po Golfa.

Choć o ID.3 mogliście przeczytać na łamach Autokultu wielokrotnie, to tygodniowe spotkanie nigdy nie pozwoliło odpowiedzieć na wszystkie pytania dotyczącego tego modelu. Model ten początkowo borykał się też z chorobami wieku dziecięcego. Auto przyjechało więc do redakcji na trzy miesiące, podczas których przejdzie szereg testów, by sprawdzić, czy faktycznie już dziś polski klient może spokojnie powiedzieć "za TDI to ja podziękuję".

Volkswagen ID.3 Pure Performance – dlaczego ta wersja?

Emblemat przy przednich kołach pozwala sprawdzić, z jaką wersją ID.3 masz do czynienia

Żeby utrudnić – a może urealnić – sobie zadanie, padło na odmianę Pure Performance. To wersja ze słabszym silnikiem (150 KM, 8,9 s do 100 km/h), najmniejszym akumulatorem (45 kWh netto/55 kWh brutto) i najmniejszym zasięgiem (349 km wg WLTP). Jest też oczywiście najtańsza, a niebieski egzemplarz ze zdjęć został wyceniony na 156 930 zł przed dopłatą.

Decyzja została podjęta celowo. Gdy Volkswagen zapowiadał ID.3, mówił o elektryku w cenie Golfa TDI. Wybierając kompakt ze 150-konnym dieslem, DSG i w podobnej konfiguracji, zapłacimy za niego 131 200 zł (po rabacie). Odliczając 27 tys. zł rządowej dopłaty (dla osób z Kartą Dużej Rodziny lub przedsiębiorców pokonujących ponad 15 tys. km rocznie), testowany ID.3 będzie kosztował 1270 zł mniej.

Volkswagen ID.3 Pure Performance – co oferuje?

Minimalistyczny kokpit ID.3 wymaga przyzwyczajenia

Pure Performance to podstawowa wersja ID.3, a testowane auto ma wyposażenie w standardzie City. Tutaj jednak należą się dwa słowa wyjaśnienia. Od momentu zamówienia samochodu Volkswagen zmienił sposób konfiguracji swojego elektryka. Dzisiaj można praktycznie dowolnie żonglować opcjami i nie trzeba trzymać się ułożonych przez markę pakietów.

Zobacz również: Kia e-Niro - ruszam w poszukiwaniu źródeł energii

Wybrane standardowe wyposażenie ID.3 Pure Performance City:

  • fotele przednie, podgrzewane
  • Apple CarPlay/Android Auto
  • system nawigacji satelitarnej Discover Pro
  • reflektory LED z automatyczną regulacją zasięgu
  • kierownica multifunkcyjna, obszyta skórą, podgrzewana
  • alarm antywłamaniowy z funkcją dozoru wnętrza i ochroną przed odholowaniem
  • czujnik deszczu
  • klimatyzacja automatyczna 1-strefowa
  • czujniki parkowania z przodu i z tyłu
  • adaptacyjny tempomat
  • aktywny system ochrony pasażerów "PreCrash Basic & Front"

Wyposażenie opcjonalne testowanego egzemplarza:

  • niebieski lakier
  • 18-calowe felgi aluminiowe
  • dywaniki materiałowe z przodu i z tyłu
  • kabel do ładowania z gniazda 230V (gniazdo domowe)

Wybrane dane ze specyfikacji auta:

Volkswagen ID.3 Pure Performance (2021)
Rodzaj napędu Elektryczny
Pojemność akumulatora 45 kWh netto (55 kWh brutto)
Moc maksymalna: 150 KM
Moment maksymalny: 310 Nm
Długość: 4261 mm
Szerokość: 1809 mm
Wysokość: 1568 mm
Rozstaw osi: 2770 mm
Pojemność bagażnika: 385 l/1267 l
Osiągi katalogowo:
Przyspieszenie 0–100 km/h: 8,9 s
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Zużycie energii: 15 kWh/100 km
Zasięg: 349 km
Maksymalna moc ładowania AC: 7,2 kW
Czas ładowania AC (7,2 kW): 7 godz. 30 min
Maksymalna moc ładowania DC: 100 kW
Czas ładowania DC (100 kW): 31 min (5 — 80 proc.)

Co go czeka?

Volkswagen ID.3 Pure Performance

Przed nami trzy długie miesiące testów. Auto będzie sprawdzane w różnych warunkach pogodowych, będzie porównywane z konkurentami i ocenimy, jak sprawuje się na co dzień.

Badanie przeprowadzone przez EV Klub Polska, InsightOut Lab i markę Volkswagen pokazuje, że 350 km deklarowanego zasięgu nie powinno być problemem. Ponad połowa ankietowanych kierowców elektryków ma auta z mniej niż 400 km zasięgu, ale to nie powstrzymało ich przed wyjazdami na wakacyjne wycieczki. Sprawdzimy więc też kiedy warto dopłacić do większego akumulatora.

Poczynania ID.3 będziecie mogli śledzić na mediach społecznościowych Autokultu. Tam też możecie zadawać pytania o ten samochód.

Przeczytaj dotychczasowe testy Volkswagena ID.3:

Pierwsza jazda: Volkswagen ID.3 zaczyna coś nowego, ale najważniejsze dopiero przed nami

Z jednej strony jest przewidywalny i dopracowany, z drugiej — udziwniony i ciągle niegotowy. Volkswagen ID.3 wjeżdża do polskich salonów, zwiastując…

Test: Volkswagen ID.3 1st vs Nissan Leaf — pierwsze takie starcie na szczycie

Jeden należy do grona najpopularniejszych elektryków w Europie. Drugi chce być jednym z najpopularniejszych elektryków w Europie. Oba są kompaktowymi…

Test: Volkswagen ID.3 Pro S - "Don't worry, be happy"

Volkswagen "wyciąga rękę" po tych, którzy dotąd nie myśleli o samochodzie z wtyczką. ID Pro S ma katalogowy zasięg równy 555 km i nie nosi na sobie…

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Porsche 911 (991) 50th Anniversary Edition [test] Pierwsza jazda: Volkswagen Arteon Shooting Brake - na żywo oczywiście ładniejszy Dacia Logan MCV 1,5 dCi Laureate - test SsangYong Tivoli 1,6 128 KM - test, opinia, spalanie, cena Nowy Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 4x4 - test Test: Mercedes-Benz EQA to auto dla trochę odważnych. Jazda nim jest jak pływanie z rękawkami Pierwsza jazda McLarenem 765LT na torze Silverstone: konfrontacja z finałowym bossem Škoda Superb Combi Laurin&Klement - rodzinne kombi celujące w premium Pojedynek Mitsubishi L200 z Fordem Rangerem: jak Dawid z Goliatem Lexus RX 450h F Sport: SUV stworzony z myślą o kierowcy 60 lat Renault 4. Jeżdżę samochodem z muzeum! Isuzu D-Max 3,0 TD LS - plan B [test autokult.pl]

Popularne w tym tygodniu:

Test: BMW X5 xDrive 30d - z tym dieslem mógłbym jechać i na koniec świata Porównanie: Lamborghini Urus kontra Porsche Cayenne Turbo GT – rodzinne porachunki Test: LEVC TX – londyńska hybrydowa taksówka za niebotyczną cenę Test: Renault Master brygadowy z paką, skrzynią i żurawiem. Brakuje tylko prysznica, sauny i toalety Test: Aston Martin DBX to historyczny sukces marki. Brytyjczycy wreszcie mają auto lepsze od Porsche Test: Volkswagen Caddy PanAmericana – kombivan na pokaz Test: Audi Q4 e-tron - zobacz, dokąd zmierza motoryzacja Test wideo: Volkswagen ID.3 Pure Performance, czyli elektryk w cenie diesla Test: Smart EQ Fortwo Cabrio, czyli nowoczesny sposób na przestarzały pomysł Test: Mercedes-Benz E 300e po liftingu - dobrze, że w ofercie jest alternatywna hybryda plug-in Test: Nowe Suzuki SX4 S-Cross – dwa punkty widzenia Test długodystansowy: Czy Volkswagen ID.3 sprawdzi się jako ten pierwszy elektryk?