Test długodystansowy: VW ID.3 – ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego?

Jeśli masz w garażu gniazdko lub wallboksa, sprawa jest prosta. Co jednak jeśli chcesz elektryka, ale musisz polegać na publicznej infrastrukturze? Jak szukać ładowarek, co potrzeba, by z nich skorzystać i ile to kosztuje? Odpowiadam na filmie.

Test długodystansowy Volkswagena ID.3

Siatka ogólnodostępnych ładowarek w Polsce ciągle kuleje. O ile na trasach sytuacja stale się poprawia, tak tzw. miejskie słupki ciągle są rzadkością, a do poziomu oferowane przez zachodnie miasta ciągle nam daleko. Problem ten nie uderza tak bardzo w kierowców, którzy auto na co dzień ładują w domu, ale w końcu nie wszyscy mają taką możliwość.

Decydując się na elektryka bez własnego gniazdka lub wallboksa, trzeba liczyć się z wyższymi kosztami eksploatacji. Stawka za 1 kWh na publicznych stacjach w mieście może wynieść nawet 2,21 zł (średnie zużycie z 6 tys. km w ID.3 Pure Performance to 21,1 kWh/100 km). Z drugiej strony – ceny te można łatwo obniżyć, np. decydując się na zakup abonamentu. Inną metodą może być po prostu używanie słabszych, ale tańszych ładowarek.

Przykładowe koszty przejechania 100 km
Operator Stawka za kWh Opłata za 100 km Rodzaj ładowarki
Revnet 1,09 zł 23,00 zł Wolna
E.on 1,49 zł 31,44 zł Wolna
GreenWay 50 kW 1,79 zł 37,56 zł Szybka
GreenWay 100 kW* 1,49 zł* 31,44 zł Bardzo szybka
PKN Orlen 100 kW 2,04 zł 43,044 zł Bardzo szybka

* w ramach abonamentu Energia Plus za 25,60 zł/msc

Od grudnia 2021 roku w Polsce obowiązują znaki, które mają wskazywać na ładowarkę, ale z doświadczenia wiem, że jeszcze ich nie ma zbyt wiele. Dużo lepszą metodą na wyszukiwanie punktów jest używanie chociażby aplikacji PlugShare. Co prawda nawigacje w autach mają wgrane lokalizacje stacji ładowania, ale trzeba się liczyć z tym, że nie zawsze są one aktualne. Mapę z punktami znajdziesz też na stronie głównej e-Autokultu.

Wreszcie – płacenie za energię. Rzadkością są ładowarki z terminalami płatniczymi (w Polsce ma je EkoEn), częściej operatorzy wymagają założenia konta i używania własnych aplikacji lub kart RFID. Rozwiązaniem ma być karta roamingowa, jak np. WeCharge w ID.3. Jednak w Polsce jest to ciągle pieśń przyszłości. Realnie w przypadku usługi Volkswagena można włączyć za jej pomocą ładowarki GreenWay i wybrane punkty e.on.

Więcej o stawkach, prędkościach ładowania i kosztach opowiadam w powyższym wideo. Zapraszam do obejrzenia.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Oszustwa kierowców i użytkowników samochodów. Czym mogą grozić? Sezon na jazdę "bez świateł" rozpoczęty. Wciąż wielu kierowców zapomina Szybki przegląd przed wakacyjnym wyjazdem - oto 7 rzeczy do sprawdzenia Dofinansowania do samochodów elektrycznych - które auta mieszczą się w limicie? Wtrysk mechaniczny K-Jetronic i KE-Jetronic [cz.1] - jak to działa? Nie zadbasz teraz, będziesz wycierać szyby całą jesień. 7 rzeczy, które musisz zrobić Co trzeba i co warto zrobić po zakupie samochodu używanego? Jak dbać o szyberdach - poradnik "Masło" w oleju silnikowym. To nic groźnego, ale nie należy bagatelizować Jak przygotować powierzchnię do lakierowania? Oznaczenia paliwa za granicą. Pomyłka może drogo kosztować Jak obniżyć zużycie paliwa - poradnik

Popularne w tym tygodniu:

Prawo jazdy tylko na 15 lat. Sądy stają po stronie kierowców Kartka lub butelka. Jak tylko to zauważysz, musisz się obejrzeć Wysoka kara za błąd po imporcie auta. Brak czasu nie jest wymówką Peugeot 308 SW, czyli drapieżnik w skórze kombi Legalizacja zbiornika LPG po 10 latach i w samochodzie z zagranicy. Nie każdy przejdzie badanie Peugeot 408, czyli jak połączyć skrajności Sprawdziłem, o ile podrożały opony. Współczuję kierowcom SUV-ów Zmieniono definicję skrzyżowania. Posypią się mandaty po 1000 zł Komputer pokazał pusty bak. Kierowca zobaczył dziwny otwór przy wlewie Zapachy i dźwięki – czy można rozpoznać po nich usterkę samochodu?