Zagłosuj na swoje ulubione auto i zgarnij 5000 zł na paliwo

Test długodystansowy: VW ID.3 – ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego?

Jeśli masz w garażu gniazdko lub wallboksa, sprawa jest prosta. Co jednak jeśli chcesz elektryka, ale musisz polegać na publicznej infrastrukturze? Jak szukać ładowarek, co potrzeba, by z nich skorzystać i ile to kosztuje? Odpowiadam na filmie.

Test długodystansowy Volkswagena ID.3

Siatka ogólnodostępnych ładowarek w Polsce ciągle kuleje. O ile na trasach sytuacja stale się poprawia, tak tzw. miejskie słupki ciągle są rzadkością, a do poziomu oferowane przez zachodnie miasta ciągle nam daleko. Problem ten nie uderza tak bardzo w kierowców, którzy auto na co dzień ładują w domu, ale w końcu nie wszyscy mają taką możliwość.

Decydując się na elektryka bez własnego gniazdka lub wallboksa, trzeba liczyć się z wyższymi kosztami eksploatacji. Stawka za 1 kWh na publicznych stacjach w mieście może wynieść nawet 2,21 zł (średnie zużycie z 6 tys. km w ID.3 Pure Performance to 21,1 kWh/100 km). Z drugiej strony – ceny te można łatwo obniżyć, np. decydując się na zakup abonamentu. Inną metodą może być po prostu używanie słabszych, ale tańszych ładowarek.

Przykładowe koszty przejechania 100 km
Operator Stawka za kWh Opłata za 100 km Rodzaj ładowarki
Revnet 1,09 zł 23,00 zł Wolna
E.on 1,49 zł 31,44 zł Wolna
GreenWay 50 kW 1,79 zł 37,56 zł Szybka
GreenWay 100 kW* 1,49 zł* 31,44 zł Bardzo szybka
PKN Orlen 100 kW 2,04 zł 43,044 zł Bardzo szybka

* w ramach abonamentu Energia Plus za 25,60 zł/msc

Od grudnia 2021 roku w Polsce obowiązują znaki, które mają wskazywać na ładowarkę, ale z doświadczenia wiem, że jeszcze ich nie ma zbyt wiele. Dużo lepszą metodą na wyszukiwanie punktów jest używanie chociażby aplikacji PlugShare. Co prawda nawigacje w autach mają wgrane lokalizacje stacji ładowania, ale trzeba się liczyć z tym, że nie zawsze są one aktualne. Mapę z punktami znajdziesz też na stronie głównej e-Autokultu.

Wreszcie – płacenie za energię. Rzadkością są ładowarki z terminalami płatniczymi (w Polsce ma je EkoEn), częściej operatorzy wymagają założenia konta i używania własnych aplikacji lub kart RFID. Rozwiązaniem ma być karta roamingowa, jak np. WeCharge w ID.3. Jednak w Polsce jest to ciągle pieśń przyszłości. Realnie w przypadku usługi Volkswagena można włączyć za jej pomocą ładowarki GreenWay i wybrane punkty e.on.

Więcej o stawkach, prędkościach ładowania i kosztach opowiadam w powyższym wideo. Zapraszam do obejrzenia.

Obserwuj nas na Google News:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

O czym warto pamiętać zimą? Podstawy, które musisz znać - cz.1 Najgorsze silniki Diesla, których nie polecamy w samochodach używanych Jak i kiedy uzyskać dopłatę do samochodu elektrycznego? Volkswagen Caddy Racer [technika wyścigowa odc. 32] Drobne naprawy lakiernicze - czy warto próbować samemu? Przygotowanie auta na sezon letni Wymiana prawa jazdy i dowodu rejestracyjnego. Czy adres zamieszkania ma znacznie? Dolewka oleju może słono kosztować. W nowych autach trzeba uważać Tanie i nudne samochody w ciekawych wersjach. Można się w nich zakochać Od przyszłego roku mandat 1500 zł za kolizję. Ale zawsze można się dogadać Morskie Oko – parkingi. Gdzie zostawić auta, jakie są ceny? Porsche 911 GT3 R Hybrid 2.0 (2011) [technika wyścigowa odc. 19]

Popularne w tym tygodniu:

Ukryta funkcja w kluczyku. Przyda się w najbliższych dniach Żółty nalot na karoserii to nie pył znad Sahary. Jeden błąd może cię sporo kosztować Co to jest system SCR? Masz diesla, powinieneś wiedzieć Auto mało jeździ, a serwisować i tak trzeba. Sprawdź, co musisz wymieniać Przez wojnę może pojawić się nowe paliwo. Szybciej niż się spodziewano Sprawdzanie bieżnika opon przed zmianą. Można nawet monetą W czołówce zmian: Ford Pro otwarty dla przedsiębiorstw, podnosi efektywność europejskich flot komercyjnych