Ford E-Transit Użytkowym Samochodem Roku Wirtualnej Polski!

Ford E‑Transit Użytkowym Samochodem Roku Wirtualnej Polski!

Julian Grabowski
10 sierpnia 2022

Niewielu producentów ma takie doświadczenie z samochodami dostawczymi, jak Ford. Świadczy o tym fakt, że Transit to od dziesiątek lat ikona tego segmentu. Teraz jest to również pierwszy dostawczy Ford z napędem elektrycznym. E-Transit pokazuje, że elektryczne auto użytkowe nie musi być ciekawostką dla wybranych. W dodatku został właśnie laureatem plebiscytu Samochód Roku Wirtualnej Polski 2022 w kategorii Użytkowy Samochód Roku!

Jak co roku dziennikarze motoryzacyjni z serwisów Autokult.pl i Autocentrum.pl w dziewięciu kategoriach wybrali najlepsze samochody oferowane na polskim rynku. 8 czerwca, na kameralnej gali wręczenia statuetek, Ford E-Transit został ogłoszony Użytkowym Samochodem Roku Wirtualnej Polski 2022. Co ciekawe i znamienne, aż w 5 kategoriach zwyciężyły samochody elektryczne – jednym z nich był właśnie Ford, który udowadnia, że elektryfikacja nie jest już domeną wyłącznie tzw. „osobówek”.

Obraz
© Ford

Ford E-Transit to nie byle jakie auto, ale prawdziwa ikona w klasie aut dostawczych – model ten po raz pierwszy trafił do rąk klientów już w 1953 roku i od tamtej pory uważany jest za jeden z najlepszych samochodów w segmencie. Ford dobrze wie, że Transit to klasa sama w sobie, więc podobnie jak w przypadku Mustanga, postanowił zelektryfikować tę ikonę, aby z podniesioną głową wejść w nową erę motoryzacji.

Zalet elektrycznego napędu w aucie dostawczym jest mnóstwo, zaczynając od komfortu jazdy, bo silnik nie hałasuje i nie trzeba zmieniać biegów, idąc przez ekologię, bo auto nie emituje ani grama szkodliwych spalin, docierając do kosztów użytkowania, które w aucie z takim napędem są po prostu znacznie niższe. Tak jak pierwszy Transit był narzędziem pozwalającym rozwijać się rodzinnym firmom, tak nowy model pozwoli przedsiębiorcom przenieść swój biznes w nową erę mobilności.

Obraz
Obraz;

Przede wszystkim wszechstronny

Nie każdy przedsiębiorca ma identyczne potrzeby – to jasne. Dlatego w ofercie Forda E-Transita można znaleźć wersje różniące się długością konstrukcji, rodzajem zabudowy i liczbą miejsc dla pasażerów – w zależności od specyfiki swojego biznesu możesz wybrać kompaktowego vana, wszechstronną wersję z pojedynczą kabiną lub przestronną „brygadówkę”. W ofercie są trzy odmiany różniące się długością nadwozia i wielkością rozstawu osi, a także dwie wersje wysokości nadwozia.

Łącznie do wyboru kierowcy oddano 25 różnych konfiguracji, a w zależności od wariantu otrzymujemy ogromną przestrzeń ładunkową, od 9,5 do nawet 15,1 m3! Niezależne zawieszenie tylnej osi zapewnia bezpieczną jazdę zarówno bez, jak i z obciążeniem. Jak przystało na samochód firmowy, E-Transit może zabrać towar o łącznej masie do 1758 kilogramów.

Co ważne z perspektywy przedsiębiorcy, który od samochodu oczekuje bezawaryjności i przydatności w codziennym funkcjonowaniu swojej firmy, Ford E-Transit oferuje odpowiednio zabezpieczony przedział ładunkowy. Nie jest to standardem w tej klasie, zazwyczaj kierowca otrzymuje „pakę” wykonaną z gołej blachy, ale w Fordzie jest ona obita specjalnym tworzywem, dzięki czemu przewożone towary nie przesuwają się bezwładnie, a samochód nie ulega zniszczeniu. To drobna rzecz, ale istotna z punktu widzenia profesjonalistów.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/5]

Napęd elektryczny, czyli dostawcza rewolucja

Wiele wskazuje na to, że napęd elektryczny to najlepsze rozwiązanie dla aut dostawczych poruszających się w obrębie miasta i jego okolic. Dzięki temu Ford E-Transit będzie jeździł bezemisyjnie w miejscach, gdzie zanieczyszczenie powietrza stanowi zagrożenie dla mieszkańców, ale będzie też w stanie poruszać się w strefach ruchu przeznaczonych dla pojazdów ekologicznych, których wdrożenie w Polsce ma mieć miejsce lada chwila.

Jednocześnie napęd elektryczny nie sprawił, że projektanci E-Transita poszli na kompromis, bo akumulatory zamontowano pod podłogą – nie zabierają miejsca w przestrzeni załadunkowej, a zasięg dostawczego Forda sięga nawet 309 kilometrów. To według dostępnych analiz wystarczy na cały tydzień pracy kuriera, bez konieczności ładowania akumulatorów. Te można uzupełniać ze zwykłego domowego gniazdka, rekomendowanej przez Forda ładowarki naściennej Ford Connected Wallbox, ale też z pomocą szybkich ładowarek zlokalizowanych przy autostradach, w tym największej tego typu sieci w Europie – IONITY, której Ford jest partnerem.

Obraz
© Ford

Napęd elektryczny zapewnia komfort jazdy, niskie koszty użytkowania i bezawaryjność, dzięki czemu Ford E-Transit jest samochodem bezkonkurencyjnym w swojej klasie. Jednak to nie wszystko, ponieważ ten bestseller wśród aut dostawczych imponuje także rzadko spotykanymi osiągami a także świetnym prowadzeniem. Silnik elektryczny Forda ma nawet 269 KM i 430 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a co ważniejsze, cała siła napędowa jest dostępna od razu, bez czekania aż silnik wkręci się na obroty. To właśnie dzięki temu E-Transit, nawet z pełnym ładunkiem, błyskawicznie reaguje na wciśnięcie gazu, a także płynnie nabiera prędkości. Przy tym jego właściwości jezdne są na najwyższym poziomie. To prawdziwa rewolucja w świecie aut dla biznesu.

Niezawodny i opłacalny wybór

Tak jest – samochody elektryczne to najbardziej niezawodne auta na świecie. Jest tak dlatego, że układ napędowy ma prostą budowę – nie ma w nim wielu elementów, jak filtry układu wydechowego, turbosprężarka czy rozrząd, a więc lista elementów podatnych na zużycie została radykalnie obniżona. Koszty utrzymania takiego auta są o 40% niższe niż spalinowego. Dotyczy to również hamulców, bo auto elektryczne przez większość czasu może zwalniać za pomocą rekuperacji, a wtedy odzyskuje energię kinetyczną i ładuje akumulatory, rzadziej angażując do pracy tarcze i klocki.

W samochodzie elektrycznym nie ma też potrzeby wymiany oleju silnikowego. Stale rosnący popyta na auta elektryczne i ich wspomniana niezawodność sprawia, że Ford E-Transit wyróżnia się bardzo wysoką wartością rezydualną – po 3 latach i 60 000 km auto będzie warte nawet 55,9% pierwotnej ceny, co jest najwyższą wartością w tej klasie samochodów.

Po 3 latach i 60 000 km auto będzie warte nawet 55,9% pierwotnej ceny, co jest najwyższą wartością w tej klasie samochodów.

Bogato wyposażony w nowoczesne funkcje

Czasy, kiedy auto dostawcze miało jedynie fotele i kierownicę już dawno minęły – elektryczny Ford E-Transit jest samochodem wyjątkowo dobrze wyposażonym, i to już w standardzie! Wyróżnić należy przede wszystkim nowoczesny system multimedialny SYNC 4A, który łączy się z Internetem. Poza oczywistymi elementami, jak nawigacja z informacjami o korkach, pojawiły się też te przeznaczone dla aut elektrycznych, np. możliwość zdalnego sterowania wybranymi funkcjami samochodu i uruchamiania ładowania akumulatorów za pomocą smartfona. Dodatkowo, automatycznie pobierane aktualizacje oprogramowania samochodu pozwalają na poprawianie i rozwój jego funkcjonalności oraz eliminowanie drobnych usterek w trakcie użytkowania.

Obraz
Obraz;

Nie brakuje również elementów wyposażenia uprzyjemniających pracę kierowcy, jak chociażby automatyczna klimatyzacja, podgrzewana przednia szyba czy jednobiegowa przekładnia o stałym przełożeniu, obsługiwana pokrętłem. Komfort to nie wszystko, liczy się również bezpieczeństwo, a w tej kategorii Ford E-Transit także wyznacza nowe standardy na rynku – auto wyposaża się w innowacyjne systemy wspomagające kierowcę, takie jak m.in. funkcja wspomagająca awaryjne hamowanie w celu uniknięcia zderzenia, asystent utrzymujący auto na pasie ruchu czy monitoring zmęczenia kierowcy. To elementy oferowane w standardzie.

Ciekawostka – w przedziale ładunkowym Ford wprowadził kolejną innowację. Jest nią Ford Pro Power Onboard czyli specjalne gniazdka 230 V o mocy nawet 2,3 kW, co pozwala wykorzystać energię z akumulatorów do zasilania wiertarki, oświetlenia czy nawet laptopa, zgodnie z potrzebami danego biznesu. Taki powinien być każdy nowoczesny „dostawczak”!