Rewolucja na polskich drogach. Od 13 kwietnia obowiązują przepisy AFIR

Rewolucja na polskich drogach. Od 13 kwietnia obowiązują przepisy AFIR12.04.2024 11:18
Ładowanie samochodu elektrycznego. Ładowarka
Źródło zdjęć: © WP | Michał Zieliński

Nowe, wprowadzone przez Unię Europejską, przepisy zaczną obowiązywać w sobotę 13 kwietnia i zmuszą Polskę do epokowych zmian na drogach. Będziemy musieli dogonić Europę Zachodnią, a nie będzie to łatwe zadanie. O ile w ogóle możliwe.

Wymogi na najważniejszych drogach

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. w życie wchodzi unijna regulacja AFIR. Nowe przepisy obowiązują od razu – nie muszą czekać na potwierdzenie w prawie krajowym. Sensem nowej regulacji jest zapewnienie w całej Europie takiego samego minimalnego poziomu rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Przez nasz kraj przechodzą korytarze dogodne dla transportu pomiędzy wschodem i zachodem oraz północą i południem. Mamy 7,5 tys. km tras sieci transportowej TEN-T (Transeuropejska sieć transportowa), w tym 3,8 tys. km dróg sieci bazowej, o szczególnym znaczeniu. Regulacja AFIR określa minimalną gęstość publicznych ładowarek na takich trasach.

W myśl unijnej regulacji do końca 2025 r. na sieci bazowej TEN-T przynajmniej co 60 km drogi będzie musiał działać przynajmniej jeden publiczny punkt ładowania o mocy co najmniej 150 kW dla aut osobowych i jeden punkt o mocy 350 kW co 120 km dla pojazdów ciężarowych.

Według planów na koniec 2027 r. sieć bazowa będzie musiała zapewniać co najmniej dwa punkty ładowania o mocy 150 kW dla samochodów osobowych co 60 km. Dla pojazdów ciężarowych i autobusów co 120 km będą wymagane co najmniej dwa punkty ładowania o mocy minimum 350 kW.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volvo EX30 – już wiem, dlaczego to samochód roku

W tym samym roku sieć kompleksowa TEN-T również będzie musiała spełniać pewne wymagania. Dla samochodów osobowych, co 60 km będzie musiał znajdować się co najmniej jeden punkt ładowania o mocy 150 kW. Dla pojazdów ciężarowych, co 120 km będzie musiał znajdować się co najmniej jeden punkt ładowania o mocy minimum 350 kW.

W roku 2030 plany dla sieci bazowej nie przewidują już dodatkowych wymagań dla samochodów osobowych. Natomiast dla pojazdów ciężarowych i autobusów — co 60 km będzie musiało znajdować się co najmniej dwa punkty ładowania o mocy nie niższej od 350 kW. To oznacza zmniejszenie odległości między punktami ładowania z wcześniej wymaganych 120 km. Na sieci kompleksowej dla pojazdów ciężarowych będzie musiał znajdować się co najmniej jeden punkt ładowania o mocy 350 kW co 100 km.

Wzdłuż tych dróg powstaną ładowarki, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GDDKiA
Wzdłuż tych dróg powstaną ładowarki
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GDDKiA

Wreszcie w 2035 r. na kompleksowej sieci TEN-T dla samochodów osobowych będzie wymagane przygotowanie co najmniej dwóch punktów ładowania o mocy 150 kW co 60 km. To będzie ostatni etap wymogów określonych w AFIR.

Mamy duży problem

Polska, delikatnie mówiąc, nie jest prymusem w kwestii rozbudowy sieci ładowania aut. Według danych europejskiego stowarzyszenia producentów aut ACEA w 2022 r. w najlepszej pod tym względem Holandii na 100 km dróg przypadało średnio 64 punkty ładowania. W Polsce był to mniej niż jeden punkt. Mamy ogromne zaległości, które teraz musimy nadrobić w sprinterskim tempie. A to nie będzie łatwe.

Pierwszym dużym problemem może okazać się sieć elektryczna. Według wyliczeń Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych w marcu 2024 r. łączna moc punktów ładowania dostępnych w Polsce wynosiła 230,1 tys. kW. Na koniec 2025 r. ma to być 342,4 tys. kW, czyli o 49 proc. więcej niż obecnie. Na koniec 2030 r. już 1,52 MW, to jest o 559 proc. więcej niż dziś, a na koniec 2035 r. aż 3,58 MW – o 1457 proc. więcej niż dziś. To ogromne zmiany, którym będzie musiała podołać od lat niedoinwestowana energetyka.

Kolejną trudnością będzie infrastruktura drogowa. Sieć TEN-T to przede wszystkim drogi ekspresowe i autostrady. Nie można w tych miejscach postawić stacji ładowania w losowym miejscu. Ze względów bezpieczeństwa inwestycja możliwa jest tylko w Miejscach Obsługi Pasażerów (MOP), czyli specjalnych parkingach z bezpiecznymi zjazdami. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, pod stacje ładowania wyznaczonych zostało 121 lokalizacji. Jednak w 83 z nich MOP-y są już wydzierżawione na podstawie długoterminowych umów. Nie przewidują one stworzenia punktów ładowania aut, więc umowy trzeba będzie renegocjować.

Kierowcy sporo zyskają

AFIR to potężne wyzwanie dla państwo Unii Europejskiej. Szczególnie takich jak Polska, gdzie od lat nie robi się wystarczająco wiele, by użytkownikom pojazdów na prąd zapewnić choćby minimalnie sensowną infrastrukturę. Teraz unijne kraje nie będą miały innego wyjścia. Rozwój sieci ładowania to jednak nie wszystko. Nowe przepisy zmienią również sposób, w jaki kierowcy rozliczają się za pobrany prąd.

Tankowanie paliwa jest proste. Na pylonach można z daleka poznać cenę za litr, a po zatankowaniu zapłacić w kasie gotówką lub kartą. Z prądem tak łatwo nie jest. Zwykle, by uzupełnić zapas energii, trzeba posiadać indywidualne konto u danego operatora. Stawka też zależy od tego, czy używamy danej stacji jednorazowo, czy mamy wykupiony plan taryfowy, a rozliczenie następuje poprzez konto operatora.

Przepisy AFIR mówią, że nowo otwierane stacje ładowania będą musiały dawać możliwość ładowania bez posiadania konta i uregulowania należności za pomocą zwykłej karty płatniczej. Kierowca będzie też mógł poznać cenę przed rozpoczęciem ładowania.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.