SUV-y w Warszawie z zakazem wjazdu? Radni chcieli wykluczyć więcej aut

SUV-y w Warszawie z zakazem wjazdu? Radni chcieli wykluczyć więcej aut08.12.2023 12:15
Lincoln Aviator Black Label Grand Touring
Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński

Radni Lewicy chcieli zaostrzenia zasad wjazdu pojazdów do Strefy Czystego Transportu w Warszawie. Zakazem miałyby być objęte samochody spełniające najnowsze normy emisji spalin, ale przekraczające swoją dopuszczalną masą całkowitą określony poziom. Nowe rodzinne vany i auta elektryczne mogłyby do strefy nie wjechać.

Plany wprowadzenia Strefy Czystego Transportu wywołują wśród mieszkańców stolicy dużo emocji. Najlepszym przykładem tego były wczorajsze, niezwykle burzliwe obrady Rady Warszawy. Radni debatowali na temat proponowanych zmian, przedstawiali swoje poprawki i ostatecznie przegłosowali projekt Strefy Czystego Transportu w Warszawie w nieco złagodzonej postaci. Większość poprawek zgłaszanych przez radnych ograniczała restrykcje, jednak radni Lewicy, Marek Szolc i Agata Diduszko-Zyglewska, proponowali, by zasady dodatkowo zaostrzyć o SUV-y i inne samochody o określonej dopuszczalnej masie całkowitej.

Idea naszej poprawki jest taka, aby odnosząc się do głosów, jakoby strefa była dyskryminująca dla osób o najniższych dochodach, rozszerzyć wyłączenia tak, aby obejmowała także młode, drogie auta, tak zwane popularnie SUV-y. Uważamy, że absolutnie nie ma uzasadnienia, żeby te samochody, które są absolutnie przeskalowane, bo nikt normalny nie potrzebuje takiego wielkiego auta, aby jeździć nim po mieście, również mogły do tej strefy wjeżdżać. Nie może być tak, że tylko przez fakt, że kogoś stać na auto, które często kosztuje ponad 100 tys. złotych, taka osoba może sobie wjazd do strefy wykupić. Zwłaszcza że ze statystyk wynika, że często taka osoba w gruncie rzeczy mieszka poza Warszawą.

Marek Szolc

Radny m.st. Warszawy, Lewica 

Radny Szolc doprecyzował, że zakazem miałyby być objęte samochody o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 do 3,5 tony, bez stałej grodzi oddzielającej przestrzeń ładunkową od kabiny pasażerskiej, kupione po końcu bieżącego roku. Gdyby radnym Lewicy udało się przeforsować taką definicję zakazu wjazdu do SCT, dotknęłoby to nie tylko właścicieli dużych, paliwożernych SUV-ów, lecz także rodziny poruszające się po mieście vanami czy kierowców aut elektrycznych oraz hybryd plug-in.

Próg DMC 2,5 tony przekracza dziś coraz więcej nowych aut i wcale nie są to tylko SUV-y, lecz również większe limuzyny czy kombi. Samochody stają się cięższe nie tylko z uwagi na rosnące gabaryty, lecz także technikę napędu – akumulatory aut elektrycznych potrafią ważyć nawet 700 kg. Na ten niepokojący trend uwagę zwracał ostatnio EuroNCAP.

W tabeli zebraliśmy kilka przykładów nowoczesnych samochodów, spełniających najnowsze normy emisji spalin, które według definicji radnych Lewicy byłyby wykluczone z wjazdu do SCT w Warszawie.

Marka, model, wersja

Rodzaj napędu

Dopuszczalna masa całkowita

BMW iX1 xDrive30

elektryczny

2580 kg

BMW 530e sedan

hybryda plug-in

2655 kg

Citroen Spacetourer

elektryczny

2965 kg

Ford Tourneo Custom 2.0 EcoBlue

diesel

3215 kg

Hyundai Ioniq 5 77 kWh 4WD

elektryczny

2560 kg

Toyota RAV4 plug-in

Hybryda plug-in

2510 kg

Toyota Highlander

hybryda

2670 kg

Volkswagen ID.4 Pro Performance

elektryczny

2750 kg

Volkswagen Multivan 1.5 TSI

benzynowy

2600 kg

Volkswagen ID.Buzz Pro

elektryczny

3000 kg

Volvo C40 Twin Motor

elektryczny

2620 kg

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.