Test: hybrydowe Renault Clio – naprawdę "wącha paliwo"

TestyRenaultTest: hybrydowe Renault Clio – naprawdę "wącha paliwo"02.12.2021 11:15
Hybrydowe Renault Clio nie wyróżnia się na tle całej gamy
Źródło zdjęć: © fot. Maciej Rowiński

"Wącha paliwo, co?" – zapytał mnie jeden ze sprzedawców Renault. Nie mylił się. Układ hybrydowy nowego Clio nie grzeszy kulturą pracy, ale jest wyjątkowo oszczędny. Szkoda, że za kilka lat unijny urzędnicy nie będą patrzeć na takie układy napędowe przychylnym okiem.

Renault Clio E-Tech hybrid – spalanie, cena

Trasa podmiejska, więcej pól niż pomniejszych miejscowości. Trasa: 80 km w każdą stronę. Wynik po uśrednieniu: 3,2 l benzyny na każde 100 km. Takimi wynikami może pochwalić się hybrydowe Clio. W mieście zużyje maksymalnie 5,5 l bezołowiowej (sprawdzane przy dwóch różnych kierowcach). Nawet na autostradzie trudno przekroczyć wynik 6,2 l. Auto idealne? Pod względem oszczędności na pewno, ale Clio ma jeden mały problem – emituje dwutlenek węgla i (uwaga, brzydkie słowo) spaliny.

Hybrydowe Renault Clio, Źródło zdjęć: © fot. Maciej Rowiński
Hybrydowe Renault Clio
Źródło zdjęć: © fot. Maciej Rowiński

Patrzę w dane katalogowe – na każdy przejechany kilometr Clio wyemituje (średnio) 96-114 g dwutlenku węgla. To oznacza, że o gram mija się z granicą, powyżej której trzeba płacić kary za emisję (w bardzo dużym skrócie). A jeśli weźmiemy pod uwagę nadchodzące normy emisji spalin EURO 7, które mają być jeszcze ostrzejsze, okazuje się, że hybrydowe Clio już niedługo będzie niechętnie widziane np. w centrach miast. Absurd, prawda?

Pomyślcie sami: 3,2 l benzyny. Są motocykle, które palą więcej. Jest to możliwe dzięki "klasycznemu" układowi hybrydowemu, na którym samochód rusza i zazwyczaj przemieszcza się w mieście – przynajmniej 50 proc. trasy w takim terenie da się zrobić "na prądzie".

Pod maską jest prosty, wolnossący silnik, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Pod maską jest prosty, wolnossący silnik
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Pod maską mamy wolnossący silnik czterocylindrowy o pojemności 1,6 l, generujący 90 KM. Jedyną innowacją dot. samej jednostki jest montaż jednego modułu rozrusznika i alternatora. Magia dzieje się za to w kłowej skrzyni biegów, która — dzięki rozmaitym ustawieniom — ma do dyspozycji nawet 15 różnych przełożeń. Spokojnie – nie czuć ich. Do tego dorzućmy silnik elektryczny o mocy ok. 48 KM i malutki akumulator mieszczący 1,2 kWh.

Niewątpliwym plusem jest fakt, że silnik nie wyje podczas przyspieszania, jak ma to miejsce chociażby w toyocie. Cały układ ma jednak inną przypadłość – o ile w japońskich autach ładowanie odbywa się "w tle", tak renault miało tendencję do odpalania i pracy na wysokich obrotach w najmniej oczekiwanym momencie. Jeśli jedziesz powoli, takie zachowanie może zaskakiwać, ale – jak zauważył Marcin Łobodziński w teście hybrydowego Renault Arkana – można się do tego przyzwyczaić.

Szeroka wyspa przy drążku zmiany biegów lubi zaskrzypieć, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Szeroka wyspa przy drążku zmiany biegów lubi zaskrzypieć
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Czym jeszcze różni się hybrydowe Renault Clio? Przede wszystkim ma mniejszy bagażnik (300 l zamiast 391 l), choć trzeba przyznać, że papierowe wartości są bardzo optymistyczne dla marki. Mniejszy – symbolicznie – jest też zbiornik paliwa. Dynamika lepsza – pomimo większej wagi wynoszącej 1238 kg ("zwykłe" Clio – ok. 1155 kg).

Pod innymi względami to małe auto segmentu B, którego wady i zalety zdążyli zauważyć klienci. Na pewno na plus warto zaliczyć niektóre materiały w kabinie czy przyjemne, nieco sportowe prowadzenie. Na minus – szeroką wyspę tunelu środkowego, irytujące i zacinające się multimedia czy średnie spasowanie i wyciszenie. To w sumie jest sytuacja, do której przyzwyczaiło nas Renault. Na pewne rzeczy nie zwrócicie uwagi, ale po przesiadce z Hyundaia i20 czy Volkswagena Polo można poczuć rozczarowanie.

Renault Clio - bagażnik, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Renault Clio - bagażnik
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Cena hybrydowego Renault Clio jest jednak zaporowa. Jeśli bazowe egzemplarze kosztują od ok. 65 tys. zł, tak hybrydy to już minimum 91 900 zł! Sprawę komplikuje fakt, że mamy tu do dyspozycji auta z instalacją LPG, dostępne w widełkach 67 400 – 72 400 zł. Co więcej, hybrydowa Toyota Yaris z sensownym wyposażeniem wyceniona jest na ok. 82 700 zł (choć kolejny krok to już porównywalne 91 600 zł).

Moja opinia o Renault Clio E-Tech hybrid .

Francuzi pokazali, że swoimi hybrydami mogą grać w topowej lidze. Wyniki spalania robią wrażenie. Jednak Clio w takim wydaniu jest drogie, a rywalizuje dodatkowo z autem, do którego Polacy są bardzo przekonani, przez co może okazać się niszową, rzadko wybieraną wersją.

Mateusz Lubczański

Nasza ocena Renault Clio:
8/ 10
Plusy
  • Dalej wygląda świeżo
  • Układ hybrydowy może rywalizować z najlepszymi...
Minusy
  • ...ale zdarza mu się pracować w dziwny sposób (do którego trzeba się przyzwyczaić)
  • Pomniejsze wpadki wykończeniowe
  • Zauważalnie węższy (np. dzięki wyspie drążka zmiany biegów) niż konkurencja
[1/22]
[2/22]
[3/22]
[4/22]
[5/22]
[6/22]
[7/22]
[8/22]
[9/22]
[10/22]
[11/22]
[12/22]
[13/22]
[14/22]
[15/22]
[16/22]
[17/22]
[18/22]
[19/22]
[20/22]
[21/22]
[22/22]
Renault Clio E-Tech Hybrid - dane techniczne

Silnik i napęd:

Objętość skokowa:1598 cm3 
Moc maksymalna:90 KM + układ hybrydowy, łącznie 140 KM 
Moment maksymalny:144 Nm z silnika spalinowego + 205 Nm  
Skrzynia biegów:automatyczna, wielostopniowa 
Osiągi:
 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:9,9 s 
Prędkość maksymalna:180 km/h 
Zużycie paliwa (mieszane):4,3 - 5,1 l/100 km4,4 - 5,8 l/100 km
Pojemności:
Pojemność bagażnika:300 l 
Pojemność zbiornika Pb:39 l 
Cena:
Model od:59 900 zł 
Wersja hybrydowa od:91 900 zł 
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.