Nowa Toyota Yaris z polską hybrydą to auto tak dobre, że może zagrozić Corolli

TestyToyotaNowa Toyota Yaris z polską hybrydą to auto tak dobre, że może zagrozić Corolli20.08.2020 09:00
Nowy Yaris jest bez wątpienua jedną z najlepszych propozycji w segmencie B.
Źródło zdjęć: © fot. Aleksander Ruciński

Toyota kontynuuje wizerunkową przemianę z producenta aut dobrych, lecz nieco nudnych, w markę budzącą emocje. Przekonałem się o tym podczas polskiej premiery nowego Yarisa, który jeździ jeszcze lepiej, niż wygląda, zadowalając się minimalnymi ilościami paliwa. To zasługa produkowanego w Polsce napędu hybrydowego.

Yaris to hit sprzedaży. W pierwszym półroczu 2020 roku japoński mieszczuch był najchętniej kupowanym modelem wśród klientów indywidualnych i trzecim najpopularniejszym autem po uwzględnieniu zakupów firmowych. Nietrudno więc odnieść wrażenia, że Toyota nie musiała zbytnio wysilać się przy projektowaniu następcy. A jednak się wysiliła i stworzyła całkowicie nowy samochód, którego z Yarisem, jakiego znacie, łączy tylko nazwa.

Odważnie i przestronnie

Już przy pierwszym kontakcie w oczy rzucają się zupełnie inne niż w przypadku poprzednika proporcje nadwozia. Toyota wykorzystała tu całkowicie nową platformę GA-B, będącą pochodną globalnej architektury TNGA. Dla klientów oznacza to przede wszystkim karoserię o znacznie wyższej sztywności i innych wymiarach. Czwarta generacja jest o 40 mm niższa, 50 mm szersza i 5 mm krótsza niż poprzednik.

Wszystko to - w połączeniu z rozstawem osi zwiększonym o 5 cm i krótszymi zwisami - przekłada się nie tylko na interesującą, bardziej dynamiczną prezencję, lecz przede wszystkim na większą przestrzeń w kabinie. A ta wystylizowana jest równie odważnie co nadwozie, choć nadal jest bardzo ergonomiczna, wygodna i wykonana głównie z taniego plastiku, co w tym segmencie raczej nie dziwi.

Na przednich fotelach siedzi się teraz niżej i bliżej słupka B, co w połączeniu z większym zakresem regulacji siedzisk jak i kierownicy (także osiowo) sprawia, że za kółkiem można poczuć się bardziej jak w kompakcie niż aucie segmentu B. Wrażenie to jest potęgowane dojrzale wystylizowanym kokpitem, który może i ustępuje Corolli w kwestii zastosowanych materiałów i spasowania – na nierównościach zdarzają się delikatne skrzypnięcia - ale jest bardziej ergonomiczny i estetyczny.

Kokpit Yarisa jest bardzo wygodny w obsłudze, choć na nierównościach zdarza mu się skrzypieć., Źródło zdjęć: © fot. Aleksander Ruciński
Kokpit Yarisa jest bardzo wygodny w obsłudze, choć na nierównościach zdarza mu się skrzypieć.
Źródło zdjęć: © fot. Aleksander Ruciński

Toyota - wbrew panującej modzie - postawiła głównie na fizyczne przyciski, które znacząco ułatwiają obsługę, choć oczywiście ekran multimediów o przekątnej nawet 10 cali można obsługiwać dotykowo. Na uwagę zasługuje możliwość bezprzewodowej łączności poprzez Apple CarPlay i Android Auto.

Blisko segmentu C

Standardowe wyposażenie nie rozczarowuje. Klienci już w bazowej wersji Active mogą liczyć na manualną klimatyzację, multimedia z 7-calowym ekranem oraz pakiet systemów wsparcia kierowcy, wliczając w to adaptacyjny tempomat, asystent pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach oraz rozpoznawanie pieszych i rowerzystów.

Wielofunkcyjna kierownica z grubym wieńcem dobrze leży w dłoniach i budzi lekko sportowe skojarzenia., Źródło zdjęć: © fot. Aleksander Ruciński
Wielofunkcyjna kierownica z grubym wieńcem dobrze leży w dłoniach i budzi lekko sportowe skojarzenia.
Źródło zdjęć: © fot. Aleksander Ruciński

Jeśli dodamy do tego centralne poduszki powietrzne oddzielające kierowcę i pasażera, otrzymamy samochód, w którym można poczuć się naprawdę bezpiecznie. W topowych odmianach dojdzie do tego też spora dawka komfortu. Można bowiem liczyć na dwustrefową klimatyzację, audio JBL, bardzo czytelny wyświetlacz HUD, kamerę cofania czy indukcyjną ładowarkę do smartfona.

Na drodze, także przy wyższych prędkościach Yaris zaskakuje dojrzałym prowadzeniem. Sprawia wrażenia auta większego, niż jest w rzeczywistości, a dzięki niżej położonemu środkowi ciężkości i bezpośredniemu układowi kierowniczemu daje frajdę nawet na ostrych łukach. Wszystko to przy zachowaniu przyzwoitego resorowania. Podwozie sprawnie wybiera nierówności, nie hałasując przy tym nadmiernie, a sama kabina jest wyciszona zauważalnie lepiej niż w poprzedniku. Tu naprawdę można poczuć się jak w kompakcie.

Nowoczesny i oszczędny napęd z Polski

Podczas jazd testowych mieliśmy do dyspozycji hybrydową odmianę opartą na nowym, 3-cylindrowym silniku 1.5, dodatkowym motorze elektrycznym i bezstopniowej przekładni CVT. Taki zestaw generuje 116 KM mocy i pozwala osiągać pierwszą setkę w 9,7 s. Dynamika nie rozczarowuje.

Yaris, także na trasie, chętnie nabiera prędkości przy akompaniamencie, wkręcającej się na wysokie obroty, warczącej 3-cylindrówki, której dźwięk nie każdemu przypadnie do gustu. Trzeba jednak przyznać, że silnik spalinowy daje się we znaki znacznie rzadziej niż w poprzedniku. Toyota twierdzi, że nawet 80 proc. jazdy miejskiej może odbywać się przy udziale wyłącznie napędu elektrycznego.

Na ulicach Jeleniej Góry udało się zbliżyć do tego wyniku. Egzemplarze testowe wykorzystywały prąd przez 68-75 proc. czasu przejazdu. Oznacza to, że w mieście towarzyszyć nam będzie głównie cisza, a efektem ubocznym takiej konfiguracji napędu jest zaskakująco niskie spalanie. Choć górzyste tereny Dolnego Śląska nie sprzyjają jeździe o kropelce, osiągnięcie wyniku na poziomie 4 l na 100 km podczas jazdy mieszanej nie stanowiło problemu.

Ostry tył przypomina nieco popularnego crossovera C-HR., Źródło zdjęć: © fot. Aleksander Ruciński
Ostry tył przypomina nieco popularnego crossovera C-HR.
Źródło zdjęć: © fot. Aleksander Ruciński

Warto zauważyć, że zarówno silnik, jak i przekładnia CVT - stosowane w nowym, hybrydowym Yarisie - są produkowane w Polsce, a dokładnie w zakładach w Jelczu oraz Wałbrzychu. Samo auto wyjeżdża natomiast z francuskiej fabryki w Valenciennes.

Czy nowy Yaris będzie hitem sprzedaży?

Zdziwiłbym się, gdyby było inaczej. Owszem, auto jest droższe od poprzednika, ale tylko wtedy, gdy bierzemy pod uwagę wyłącznie suche wartości. Jeśli porównamy wyposażenie obu generacji, okaże się, że samochód został wyceniony całkiem rozsądnie. Co więcej, poza dodatkami z zakresu bezpieczeństwa i komfortu, dostaniemy tu również zupełnie nowy, hybrydowy napęd, który (jeśli nie przeszkadza wam specyfika pracy przekładni bezstopniowej) zasługuje wyłącznie na pochwały.

Oczywiście klienci mogą zdecydować się także na konwencjonalne, w pełni spalinowe silniki: 1.0 72 KM znane z poprzednika oraz 1.5 125 KM. Nie mieliśmy jeszcze okazji do sprawdzenia tych odmian, choć wydaje się to tylko kwestią czasu. Obecnie można bez obaw stwierdzić jedno – jeśli szukacie wszechstronnej hybrydy, nowa Toyota przypadnie wam do gustu.

Biorąc pod uwagę wyniki sprzedaży poprzednika, Toyota raczej nie musi martwić się o sukces w segmencie B. Yaris wydaje się jednak na tyle wszechstronnym autem, że może stanowić alternatywę także dla kompaktu. Zarówno pod względem praktyczności, wyposażenia, jak i wrażeń z jazdy. To samochód, który z powodzeniem może pełnić rolę jedynego pojazdu w rodzinie, gdyż równie dobrze co w mieście, sprawdzi się na trasie.

Za wersję Active z hybrydą trzeba zapłacić co najmniej 76 900 zł. Topowy wariant Premiere Edition, który kilka miesięcy po rynkowym debiucie zniknie z oferty, kosztuje natomiast 89 900 zł. Mniej więcej tyle, co bazowa Corolla Hybrid. Nie zdziwcie się, jeśli wielu klientów - po przejażdżce każdym z modeli - wybierze jednak bogato wyposażonego Yarisa.

[1/14]
[2/14]
[3/14]
[4/14]
[5/14]
[6/14]
[7/14]
[8/14]
[9/14]
[10/14]
[11/14]
[12/14]
[13/14]
[14/14]
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.