Chiński SAIC ma zwolnić ludzi. Nie wytrzymuje konkurencji

Jak donoszą anonimowe źródła, chiński gigant SAIC ma zwolnić tysiące osób pracujących w spółkach z General Motors oraz Volkswagenem. Agencja Reuters wskazuje, że winna może być np. ekspansja Tesli w Kraju Środka.

QINGDAO, CHINA - JANUARY 31, 2023 - Workers at a workshop check a car that is about to roll off the assembly line at SAIC General Motors Wuling branch in Qingdao, east China's Shandong province, Jan 30, 2023. According to the National Bureau of Statistics, China's manufacturing purchasing managers' Index (PMI) for January 2023 was 50.1 percent, up 3.1 percentage points from the previous month, which indicates that the economy of China's manufacturing sector has recovered significantly. (Photo credit should read CFOTO/Future Publishing via Getty Images)
Źródło zdjęć: © GETTY | Future Publishing
Mateusz Lubczański

Plotki wskazują, że w spółce SAIC-GM zwolnionych zostanie 30 proc. osób, 10 proc. za to pożegna się z pracą w SAIC-Volkswagen. Ponad połowa załogi będzie za to zwolniona ze spółki Rising Auto EV. Cały plan jest rozciągnięty na 2024 r., a "na celowniku" znajdą się pracownicy z niższymi standardami pracy – otrzymają oni propozycję odpraw.

Zwolnienia w państwowych spółkach są rzadkością, a przyczyną takiego stanu rzeczy jest walka nie tylko z Teslą, coraz bardziej rozpychającą się w Chinach, ale i konkurencja z prywatnym BYD-em.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Premiera wideo: nowy Volkswagen ID.7 Tourer.

Sprzedaż samochodów elektrycznych marki BYD wynosiła w Chinach 130 tys. sztuk w 2020 r. W 2023 r. było to już 1,5 mln pojazdów. Szef rady nadzorczej marki, Wang Chuanfu, stwierdził, że udział zachodnich marek w Chinach spadnie z 40 proc. do 10 proc w okresie od trzech do pięciu lat.

Przedstawiciele SAIC stwierdzili, że są to "spekulacje", a sama firma zatrudniła ponad 2 tys. osób w 2024 roku, głównie inżynierów odpowiedzialnych za oprogramowanie oraz pojazdy elektryczne.

Z kolei GM stwierdziło, że podane liczby są "niedokładne", ale nie rozwinęło tej myśli. Informacji o redukcji zatrudnienia nie potwierdził też Volkswagen.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy