Czy SUV z napędem hybrydowym może zaoferować skuteczną jazdę w terenie?

Czy SUV z napędem hybrydowym może zaoferować skuteczną jazdę w terenie?28.11.2022 16:46
Źródło zdjęć: © materiały partnera
Artykuł sponsorowany Inchcape JLR Poland

SUV-y z prawdziwego zdarzenia łączą w sobie wszechstronność zapewniającą komfort podczas codziennej jazdy oraz możliwość skutecznego poruszania się w terenie. Kierowcy coraz częściej wybierają SUV-y z napędem hybrydowym, które pozwalają ograniczyć zużycie paliwa i szkodliwy wpływ samochodu na środowisko. Czy obecność podzespołów odpowiedzialnych za napęd elektryczny przekreśla możliwości wykorzystania SUV-a w terenie?

SUV z napędem hybrydowym – czy może zachować cechy terenówki?

Wybór silnika do SUV-a należy oprzeć przede wszystkim na sposobie użytkowania samochodu. Odpowiedź na pytanie: hybryda, diesel czy benzyna nie zawsze jest oczywista. Kierowcy pokonujący codziennie wiele kilometrów po mieście docenią wsparcie silnika elektrycznego. Zwłaszcza jeżeli wybrali hybrydę PHEV z możliwością ładowania z gniazdka, która umożliwia poruszanie się w trybie całkowicie elektrycznym. Przy mniej intensywnym użytkowaniu miejskim można rozważyć również silnik wyłącznie benzynowy. 

Do jazdy na trasie najlepiej nada się diesel. Oszczędności z jazdy samochodem z silnikiem wysokoprężnym również można zwiększyć, wybierając układ hybrydowy. W przypadku silników Diesla dostępne są tzw. miękkie hybrydy MHEV. W takim układzie silnik elektryczny wspomaga konwencjonalną jednostkę spalinową, bez możliwości jazdy w trybie elektrycznym. Efektem jest niższe spalanie i poprawa osiągów.

Oczywiście każdy z napędów poradzi sobie zarówno w mieście, jak i na trasie. Jednak pokonywanie tras silnikiem benzynowym będzie dużo droższe. Wiele osób ceni jednak przyjemną sportową charakterystykę "benzyniaków". 

A co jeżeli nasz SUV ma również służyć do jazdy poza asfaltem? Diesel poradzi sobie bez problemu. Wysoki moment obrotowy silników wysokoprężnych, połączony z odpowiednim przeniesieniem napędu, podoła najtrudniejszym przeszkodom terenowym. Również jednostka benzynowa o odpowiednio wysokiej mocy sprosta wyzwaniom w terenie. A co z hybrydą? Czy silnik elektryczny i akumulatory nie ograniczają możliwości przeprawowych? Okazuje się, że istnieją SUV-y z napędem hybrydowym, które oferują tak wysokie możliwości terenowe, jak ich spalinowe odpowiedniki. Wystarczy poszukać wśród modeli, które jazdę w terenie opanowały do perfekcji.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Hybrydowe SUV-y Land Rover – ekologiczne na asfalcie, niezwyciężone w terenie

Wyjątkową cechą SUV-ów Land Rover jest to, że zawsze zachowują wysokie możliwości w terenie. Najlepszym przykładem jest legendarny model Defender. Niezależnie od tego, czy pod jego maską znajduje się silnik benzynowy, diesel, czy układ hybrydowy "plug-in", samochód umożliwi jazdę nawet w warunkach występujących w amazońskiej dżungli. 

Każda konfiguracja Land Rovera Defendera wykorzystuje zaawansowany napęd na cztery koła z automatycznym rozdziałem momentu obrotowego i dwustopniową skrzynię rozdzielczą z reduktorem. Samochód został zbudowany tak, aby również w wersji hybrydowej podołać najcięższym warunkom terenowym. Dzięki temu Defender PHEV, podobnie jak jego spalinowe odpowiedniki, może przeprawiać się przez zbiorniki wodne o głębokości do nawet 900 mm. 

Wyprawa do Afryki, czy Ameryki Południowej nie jest na szczęście konieczna, aby docenić terenowe właściwości hybrydowych SUV-ów Land Rover. Kierowcy, którzy wymagają przede wszystkim przestrzeni wnętrza, mogą zdecydować się na model Discovery. Ten niezwykle przestronny SUV łączy w sobie napęd MHEV, wysoki potencjał terenowy i ogromną ilość miejsca. Dzięki temu po złożeniu tylnych siedzeń może zaoferować do 2 391 litrów przestrzeni, a rozłożenie trzeciego rzędu siedzeń pozwala mu zabrać w podróż nawet siedem dorosłych osób. W efekcie umożliwia zabranie ze sobą grona przyjaciół na wyjazd w miejsca pozornie niedostępne dla samochodów. Pozwala także na zabranie najbliższej osoby oraz ogromu bagaży i niekończącą się podróż po najbardziej urokliwych i trudno dostępnych zakątkach Europy.

Kierowcy oczekujący maksymalnego luksusu, połączonego z zaletami napędu hybrydowego i możliwością jazdy w terenie, powinni natomiast zwrócić uwagę na Range Rovera. Ten model występuje zarówno jako hybryda PHEV z silnikiem benzynowym i zasięgiem do ok. 100 km w trybie elektrycznym, jak i odmiana MHEV z jednostką wysokoprężną. Range Rover to SUV o wnętrzu limuzyny, który również dysponuje napędem AWD z reduktorem i skrzynią rozdzielczą. Dzięki temu może spełniać funkcję reprezentacyjną w dni powszednie, a weekend pozwala wyrwać się z dala od miejskiego zgiełku i pojechać w nieznane. 

Artykuł sponsorowany Inchcape JLR Poland
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie