Elektryczny SUV, w którym bezpieczeństwo to podstawa. Volvo EX90!

Elektryczny SUV, w którym bezpieczeństwo to podstawa. Volvo EX90!24.01.2023 15:47
Źródło zdjęć: © materiały partnera
Artykuł sponsorowany Volvo Car Corporation

9 listopada 2022 roku Volvo otworzyło nowy, znaczący rozdział w swojej historii. Po raz pierwszy świat mógł zobaczyć najnowsze Volvo EX90, topowego, w pełni elektrycznego, luksusowego SUV-a szwedzkiej marki, który ma wyznaczyć trendy w rozwoju elektromobilności i zrównoważonej emisyjnie motoryzacji na najbliższe lata. To najmocniejsze, najpotężniejsze pod względem mocy obliczeniowej i najbezpieczniejsze Volvo w historii. Moc i bezpieczeństwo? Tak, nie ma tu absolutnie sprzeczności. Warto bliżej poznać ten model.

Volvo EX90 – nowa platforma, nowe możliwości

Volvo EX90 jest pierwszym modelem szwedzkiej marki zbudowanym na zupełnie nowej platformie SPA drugiej generacji, to o tyle ważny szczegół, że platforma konstrukcyjna to jeden z najważniejszych komponentów technicznych współczesnego auta. To platforma definiuje m.in. w jaki sposób rozwiązano kwestię rozłożenia mas, konstrukcji układu napędowego, czy rozmieszczenia niezwykle dziś istotnych, a szczególnie ważnych w tym modelu, elektronicznych modułów obliczeniowych. Volvo EX90 to topowy, luksusowy SUV, z tak cenioną przez klientów na całym świecie skandynawską, minimalistyczną stylistyką. Wprowadzenie nowej platformy pozwoliło skonstruować pojazd o niespotykanych dotąd możliwościach zarówno w zakresie mocy i dynamiki, jak też niezwykle rozbudowanej inteligencji i świadomości sytuacyjnej pojazdu oraz najpotężniejszej mocy obliczeniowej, jaka dziś istnieje w seryjnie produkowanym modelu.

Volvo EX90 – różne oblicza mocy

Volvo EX90 to najpotężniejsze Volvo jakie kiedykolwiek powstało. Słowo "moc" i "potęga" kojarzy się fanom motoryzacji przede wszystkim z parametrami układu napędowego. Owszem, moc dualnego, w pełni elektrycznego i zeroemisyjnego napędu najnowszego Volvo EX90 może sięgać abstrakcyjnych wręcz wartości 517 KM, ale nie sposób wspomnieć o jeszcze ważniejszej "mocy" jaką dysponuje ten pojazd. O mocy obliczeniowej.

Volvo EX90 to najlepiej wyposażony technologicznie i seryjnie produkowany pojazd jaki obecnie istnieje. Potencjał wbudowanych w to auto modułów obliczeniowych powstałych dzięki współpracy marki Volvo z takim potentatem technologicznym jak NVIDIA jest moc obliczeniowa auta. Platforma NVIDIA Drive Orin, w którą wyposażono najnowsze Volvo EX90 oferuje moc obliczeniową rzędu 254 TFLOPS, czyli 254 biliony operacji zmiennoprzecinkowych, które komputery pojazdu są w stanie przetworzyć w ciągu zaledwie jednej sekundy. Ten parametr wzbudza nawet większe wrażenie niż imponująca dynamika, dzięki której w najmocniejszej wersji ten ponad 5-metrowy, luksusowy, siedmiomiejscowy SUV o wadze przekraczającej 2,8 tony jest w stanie katapultować się ze startu do 100 km/h w zaledwie 4,9 sekundy, ale prędkość maksymalna jak w każdym nowym Volvo wynosi 180 km/h. O ile jednak sekundy i prędkość trafiają do naszej wyobraźni, to już moc obliczeniowa niekoniecznie. OK, posłużmy się konkretnym przykładem, moc 254 TFLOPS, to moc ponad 20 razy większa od słynnego superkomputera Deep Blue, który jako pierwsza maszyna w historii ludzkości wygrał z najlepszym szachistą świata, Garrim Kasparowem. Tutaj mamy znacznie, znacznie większą moc na pokładzie każdego, jednego Volvo EX90! Albo inaczej, gdy ustawisz obok siebie siedem egzemplarzy Volvo EX90 i spojrzysz na taką flotę, to wiedz, że patrzysz na zespół obliczeniowy, którego moc kwalifikowałaby go do wpisania na listę Top500, czyli 500 najpotężniejszych superkomputerów na tej planecie. Po co aż taka obliczeniowa potęga?

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Bezpieczeństwo, bezpieczeństwo i jeszcze raz bezpieczeństwo

Volvo EX90 nie zagra z Tobą w szachy (choć… tak naprawdę zależy to od twórców oprogramowania i aplikacji pokładowych, a ich inwencji nie należy bagatelizować), ale za to potężną moc obliczeniową auto wykorzystuje do analizy wszystkich informacji o otoczeniu w czasie rzeczywistym. W poruszającym się samochodzie nie ma czasu na to, by wynik jakichkolwiek obliczeń wygenerowany został z opóźnieniem. Samochód to nie domowy komputer, który zmusza Cię do np. pójścia na kawę, gdy uruchomisz na nim jakieś wymagające obliczeniowo zadanie. W samochodzie wynik i podjęcie na jego podstawie decyzji musi nastąpić natychmiast. Od tego zależy Twoje i twoich współpasażerów bezpieczeństwo. Pokładowy system obliczeniowy wyprzedza swoje czasy, oferując moc obliczeniową nie tylko wystarczającą na przetworzenie informacji sensorycznych dostarczanych przez potężny LiDAR, osiem kamer, pięć radarów, 16 sensorów ultradźwiękowych i mnóstwo inteligentnych algorytmów i sieci neuronowych analizujących sytuację tak na zewnątrz auta, jak i w kabinie pasażerskiej. Volvo EX90 jest pierwszym seryjnie produkowanym samochodem marki Volvo, który jest technologicznie gotowy na w pełni autonomiczną jazdę. Czemu zatem nie od razu nowe Volvo nas automatycznie nie zawiezie do miejsca przeznaczenia? Cóż, musimy poczekać na dostosowanie się europejskich przepisów. Technologia jest gotowa.

Volvo EX90, luksus, który chroni

Elementem technologicznym, który najbardziej intryguje fanów technologii i marki Volvo jest LiDAR. Każde nowe Volvo EX90, niezależnie od wersji wyposażenia i odmiany układu napędowego będzie wyposażone w ten element. LiDAR to inaczej laserowy radar. Sensor, który analizuje otoczenie za pomocą tysięcy impulsów laserowych omiatających drogę i jej najbliższe otoczenie w każdej sekundzie ruchu. LiDAR ma szereg istotnych przewag nad klasycznymi radarami i systemami optycznymi, które zresztą również są obecne na pokładzie nowego Volvo EX90. LiDAR jest technologią odporną na niepogodę, na jego działanie nie ma również wpływu jasność otoczenia. System jest w stanie np. rozpoznać pieszego lub inny pojazd z odległości przekraczającej ćwierć kilometra, co daje kierowcy jadącego z prędkością 100 km/h Volvo EX90 aż 9 sekund czasu na reakcję. System nie czeka jednak tylko na reakcję kierowcy. Wraz ze zbliżaniem się do przeszkody, stale analizuje sytuację i przy braku pożądanej reakcji auto samodzielnie podejmie właściwą decyzję chroniąc kierowcę, pasażerów i innych uczestników ruchu przed kolizją. Nie chodzi o to, by minimalizować skutki wypadków. Sztuką jest to, by do nich w ogóle nie doszło. To właśnie jest celem Volvo EX90 i jego wyrafinowanych systemów bezpieczeństwa.

Artykuł sponsorowany Volvo Car Corporation
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie