Frankfurt 2019: Mercedes-Benz GLE 350de to najlepsza hybryda. Przynajmniej na papierze
Jeśli podane przez producenta informacje potwierdzą się w praktyce, to Mercedes-Benz będzie marką, w której ofercie znajdzie się najlepsza hybryda na świecie. Mowa o modelu GLE 350de, ale zaprezentowany we Frankfurcie równocześnie GLC 300e też robi wrażenie.
10.09.2019 | aktual.: 13.03.2023 13:56
Oto argumenty na potwierdzenie tezy zawartej we wstępie:
- Zasięg w trybie elektrycznym: 106 km (wg NEDC)
- Moc silnika elektrycznego: 136 KM
- Moc systemowa napędu: 320 KM
- Systemowy moment obrotowy: 700 Nm
- Prędkość maksymalna: 160 km/h (w trybie elektrycznym), 210 km/h (ogólnie)
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,8 s
- Maksymalny uciąg przyczepy: 3500 kg
Nieźle, prawda? Moją uwagę zwraca jednak inny fakt. Mercedes-Benz GLE 350de 4MATIC, do którego należą powyższe dane, jest napędzany silnikiem Diesla współpracującym z silnikiem elektrycznym. Natomiast do GLC 300e 4MATIC będzie się wlewać benzynę. Pomimo tego oba auta mają dokładnie te same wartości maksymalnej mocy i momentu obrotowego.
Sam diesel 350de generuje 194 KM mocy, podczas gdy benzyniak 300e już 211 KM. Również pod względem maksymalnego momentu obrotowego się różnią – odpowiednio diesel 400 Nm przy 1600-2800 obr./min i benzyna 350 Nm przy 1200-4000.
Oba samochody należą do grupy hybryd typu plug-in z możliwością ładowania akumulatora ze źródła zewnętrznego. W GLE 350de ma on pojemność 31,2 kWh, a miejsce na baterię wygospodarowano dzięki specjalnej konstrukcji tylnego pasa i zmodyfikowaniu tylnej osi. W bagażniku nie ma dodatkowego stopnia – wciąż jest on pojemny, ale producent nie raczył pochwalić się danymi.
Akumulator może być ładowany zarówno prądem zmiennym (AC), jak i stałym (DC). Na odpowiednich stacjach akumulator GLE 350de 4MATIC można naładować w ciągu ok. 20 minut od poziomu 10 do 80 proc. lub w ok. 30 minut od 10 do 100 proc.
Samochód wyposażono w układ odzyskiwania energii o dużym potencjale z rekuperacją ze wszystkich czterech kół (maksymalny moment rekuperacji wynosi 1800 Nm). W tym trybie w większości sytuacji na drodze można posługiwać się jedynie pedałem przyspieszenia i prawie nie trzeba używać hamulca.
Warto jeszcze dodać, że nowy GLE wyróżnia się najniższą wartością współczynnika oporu powietrza (od 0,29) spośród wszystkich SUV-ów na rynku.
Mercedes GLC 300e – mniejszy i zwinniejszy
Mniejszy SUV marki Mercedes-Benz w odmianie hybrydowej plug-in ma lepsze osiągi. Na przykład przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 5,7 s. Prędkość maksymalna to 230 km/h, a w trybie elektrycznym ok. 130 km/h. Zasięg na prądzie to jednak tylko 46-49 km, czyli standardowo, ale już uciąg przyczepy wynoszący 2000 kg to imponująca wartość dla hybrydy.
Ma też zdecydowanie mniejszą baterię – 13,5 kWh – którą umieszczono z tyłu po przeprojektowaniu tylnej osi. To niestety ograniczyło to przestrzeń bagażową do pojemności 395–1445 litrów. Przypomnę tylko, że standardowy Mercedes GLC ma 550-litrowy bagażnik, ale już odmiana wodorowa ma dokładnie taki sam kufer jak hybryda.