Frankfurt 2019: Mercedes-Benz GLE 350de to najlepsza hybryda. Przynajmniej na papierze
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jeśli podane przez producenta informacje potwierdzą się w praktyce, to Mercedes-Benz będzie marką, w której ofercie znajdzie się najlepsza hybryda na świecie. Mowa o modelu GLE 350de, ale zaprezentowany we Frankfurcie równocześnie GLC 300e też robi wrażenie.
Oto argumenty na potwierdzenie tezy zawartej we wstępie:
- Zasięg w trybie elektrycznym: 106 km (wg NEDC)
- Moc silnika elektrycznego: 136 KM
- Moc systemowa napędu: 320 KM
- Systemowy moment obrotowy: 700 Nm
- Prędkość maksymalna: 160 km/h (w trybie elektrycznym), 210 km/h (ogólnie)
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,8 s
- Maksymalny uciąg przyczepy: 3500 kg
Nieźle, prawda? Moją uwagę zwraca jednak inny fakt. Mercedes-Benz GLE 350de 4MATIC, do którego należą powyższe dane, jest napędzany silnikiem Diesla współpracującym z silnikiem elektrycznym. Natomiast do GLC 300e 4MATIC będzie się wlewać benzynę. Pomimo tego oba auta mają dokładnie te same wartości maksymalnej mocy i momentu obrotowego.
Sam diesel 350de generuje 194 KM mocy, podczas gdy benzyniak 300e już 211 KM. Również pod względem maksymalnego momentu obrotowego się różnią – odpowiednio diesel 400 Nm przy 1600-2800 obr./min i benzyna 350 Nm przy 1200-4000.
Oba samochody należą do grupy hybryd typu plug-in z możliwością ładowania akumulatora ze źródła zewnętrznego. W GLE 350de ma on pojemność 31,2 kWh, a miejsce na baterię wygospodarowano dzięki specjalnej konstrukcji tylnego pasa i zmodyfikowaniu tylnej osi. W bagażniku nie ma dodatkowego stopnia – wciąż jest on pojemny, ale producent nie raczył pochwalić się danymi.
Akumulator może być ładowany zarówno prądem zmiennym (AC), jak i stałym (DC). Na odpowiednich stacjach akumulator GLE 350de 4MATIC można naładować w ciągu ok. 20 minut od poziomu 10 do 80 proc. lub w ok. 30 minut od 10 do 100 proc.
Samochód wyposażono w układ odzyskiwania energii o dużym potencjale z rekuperacją ze wszystkich czterech kół (maksymalny moment rekuperacji wynosi 1800 Nm). W tym trybie w większości sytuacji na drodze można posługiwać się jedynie pedałem przyspieszenia i prawie nie trzeba używać hamulca.
Warto jeszcze dodać, że nowy GLE wyróżnia się najniższą wartością współczynnika oporu powietrza (od 0,29) spośród wszystkich SUV-ów na rynku.
Mercedes GLC 300e – mniejszy i zwinniejszy
Mniejszy SUV marki Mercedes-Benz w odmianie hybrydowej plug-in ma lepsze osiągi. Na przykład przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 5,7 s. Prędkość maksymalna to 230 km/h, a w trybie elektrycznym ok. 130 km/h. Zasięg na prądzie to jednak tylko 46-49 km, czyli standardowo, ale już uciąg przyczepy wynoszący 2000 kg to imponująca wartość dla hybrydy.
Ma też zdecydowanie mniejszą baterię – 13,5 kWh – którą umieszczono z tyłu po przeprojektowaniu tylnej osi. To niestety ograniczyło to przestrzeń bagażową do pojemności 395–1445 litrów. Przypomnę tylko, że standardowy Mercedes GLC ma 550-litrowy bagażnik, ale już odmiana wodorowa ma dokładnie taki sam kufer jak hybryda.