Ile pali auto z napędem hybrydowym?

Ile pali auto z napędem hybrydowym?16.12.2022 15:19
Źródło zdjęć: © materiały partnera
Artykuł sponsorowany Toyota

Codzienna droga do pracy. Mijasz stację paliw o poranku i widzisz, że benzyna kosztuje 7 zł za litr. Wracasz do domu wieczorem, a na tej samej stacji cena benzyny wynosi już 7,15 zł! Są takie dni, że paliwo drożeje o kilkanaście groszy w ciągu dnia, a jedyne, o czym słyszysz w radiu, to widmo kolejnych podwyżek. Kierowcy szukają recepty na szalejące ceny paliw i coraz częściej interesują się oszczędnymi autami.

Hybrydy, które zużywają znacznie mniej paliwa od konwencjonalnie napędzanych odpowiedników, w warunkach drożyzny przekonują do siebie coraz większą liczbę kierowców. Ile pali hybryda, czy zużycie paliwa auta hybrydowego jest niskie zarówno w mieście, jak i w trasie, a także jakie hybrydy są dziś dostępne na rynku i warte szczególnej uwagi? Na wszystkie te pytania odpowiadamy w dalszej części tekstu. Weźmiemy pod lupę sposób działania napędu hybrydowego i przedstawimy popularne modele z różnych segmentów. Jak myślisz, ile pali hybryda zdolna przewieźć siedem osób w komfortowym wnętrzu? Odpowiedź na to pytanie może być zaskakująca.

Jak działa samochód z napędem hybrydowym?

Co kryje się pod maską hybrydy? Wbrew pozorom, takie auta nie mają skomplikowanego układu napędowego o zasadach działania, które są zrozumiałe tylko dla absolwentów politechniki. Większość hybryd wykorzystuje stosunkowo proste, wolnossące silniki benzynowe oraz silniki elektryczne, które służą zarówno jako generator, jak i do napędzania samochodu. Trzecim, nie mniej ważnym elementem hybrydowego układu napędowego jest bateria, która magazynuje energię odzyskaną przez generator np. podczas hamowania lub podczas optymalizacji pracy silnika spalinowego. Sercem najbardziej wydajnych układów hybrydowych jest automatyczna przekładnia planetarna, która przy pomocy komputera steruje działaniem poszczególnych podzespołów.

Silnik spalinowy, silnik elektryczny i bateria to trio zapewniające oszczędności przy dystrybutorze i sporo innych zalet, które najłatwiej docenić podczas miejskiej eksploatacji. Nie oznacza to jednak, że hybrydy przestają być oszczędne na długiej trasie – w większości przypadków jest zupełnie odwrotnie. Dobrze skonstruowany napęd hybrydowy przynosi korzyści również podczas jazdy poza miastem, a większość aut hybrydowych charakteryzuje się również innymi usprawnieniami mającymi zmniejszać spalanie. Aerodynamiczne sylwetki, opony o niższych oporach toczenia czy felgi projektowane tak, by zmniejszać zawirowania powietrza – wszystkie te rozwiązania możemy znaleźć w modelach hybrydowych.

Dowiedz się więcej o hybrydowych samochodach od Toyoty: https://www.toyota.pl/nowe-samochody/hybrydowe

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Ile pali hybryda?

Średnie spalanie hybrydy jest zależne od wielu czynników. Nie bez znaczenia jest prędkość, z jaką jedziemy i nasz styl jazdy. W każdych warunkach hybryda przynosi jednak realne oszczędności, a pomiary średniego zużycia paliwa przeprowadzane podczas homologacji wg światowej normy WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) całkiem trafnie określają spalanie możliwe do osiągnięcia w realnych, drogowych okolicznościach. W przypadku hybryd Toyoty możemy nawet osiągnąć zużycie paliwa niższe od deklarowanego przez producenta, bo miejskie warunki jazdy pozwalają przejechać większe odległości wyłącznie na prądzie. Im dłużej i dalej jedziemy bez udziału silnika spalinowego, tym niższe zużycie paliwa osiągniemy – hybrydy Toyoty są w tym naprawdę dobre, bo w mieście bez trudu poruszają się na prądzie nawet przez 75-80% czasu! Taka jazda nie wymaga też specjalnych zdolności czy wiedzy, bo dobry napęd hybrydowy jest zoptymalizowany pod różne style i warunki jazdy. Warto pamiętać tylko o płynnym zwalnianiu, aby w jak największym stopniu korzystać z hamowania rekuperacyjnego, które odzyskuje energię kinetyczną samochodu, a na dodatek zmniejsza zużycie klocków i tarcz hamulcowych.

Średnie spalanie samochodów hybrydowych od Toyoty

Hybrydowy napęd jest od lat wiodącą technologią napędową Toyoty. Japoński producent konsekwentnie rozwija ją od 1997 roku, kiedy zadebiutował Prius pierwszej generacji. Nieustanne prace nad efektywnym wykorzystaniem silników elektrycznych i baterii w połączeniu z jednostką spalinową dziś przynoszą bardzo zadowalające efekty. Z generacji na generację, hybrydowy napęd staje się coraz bardziej oszczędny i dynamiczny.

Toyota jest światowym liderem w produkcji hybryd, dlatego wielu kierowców stawia znak równości między japońską marką a technologią hybrydową. Faktem jest jednak, że inni gracze nie śpią, a wybór hybryd na rynku jest coraz większy. Czym wyróżniają się hybrydy Toyoty? Przede wszystkim technologię tej marki można skalować i przenosić do samochodów różnych wielkości. Właśnie dlatego w ofercie Toyoty znajdziemy auta hybrydowe w niemal każdym segmencie i z wieloma różnymi typami nadwozia, a każde z nich zaskakuje oszczędnością. Miejska Toyota Yaris Hybrid zużywa zaledwie od 3,8 l/100 km, natomiast 7-osobowa Toyota Highlander Hybrid ma 248 KM mocy, napęd na cztery koła AWD-i, a zadowala się zaledwie od 6,6 l benzyny na 100 km!

Drugą kwestią są bardzo dobre osiągi i elastyczność hybrydowych modeli Toyoty – za przykład może posłużyć chociażby nowa Corolla Cross, której układ hybrydowy piątej generacji zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 7,6 s (FWD) lub nawet 7,5 s (AWD-i), przy zużyciu paliwa od 5,0 l/100 km. Stosowana przez Toyotę przekładnia e-CVT sprawia, że jednostka spalinowa zazwyczaj pracuje w optymalnym zakresie obrotów i szybko budzi się do życia. Wreszcie nie sposób nie wspomnieć o kwestii oprogramowania. Wieloletnie doświadczenie inżynierów, którzy pracują nad optymalizacją hybrydowego napędu Toyoty, procentuje i pozwala jeździć zelektryfikowanymi samochodami tej marki oszczędniej oraz przyjemniej. Efektem starań są wyjątkowo niskie wyniki średniego zużycia paliwa, np. od 5,3 l/100 km w Toyocie Camry czy od 4,8 l/100 km w Toyocie C-HR.

Hybrydy od Toyoty

Od segmentu B po duże rodzinne SUV-y – napęd hybrydowy Toyoty sprawdza się w niemal każdym segmencie, na co jednoznacznie wskazują wyniki sprzedaży aut japońskiego producenta, a także raporty spalania kierowców, którzy jeżdżą modelami takimi, jak Toyota Yaris Hybrid, Toyota RAV4 Hybrid czy Toyota C-HR Hybrid. Najpopularniejszą hybrydą pozostaje jednak Toyota Corolla Hybrid, która jest dostępna w kilku wersjach nadwozia i dwóch wersjach napędowych. Jakie są najpopularniejsze hybrydy Toyoty i co je wyróżnia?

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Toyota Corolla Sedan Hybrid

Hybrydowy sedan Toyoty ma szerokie grono zwolenników. Co kierowcy cenią w nim najbardziej? Elegancka, trójbryłowa sylwetka i rozstaw osi większy (2700 mm) niż w wersji hatchback to zalety, które czynią z Corolli Sedan reprezentacyjny i przestronny samochód. Oszczędny, hybrydowy napęd jest obecny również w tym modelu, a jego sercem jest silnik benzynowy 1.8. Moc systemowa to 140 KM. Do niedawna Toyota Corolla Sedan Hybrid miała napęd o mocy 122 KM, ale nowa generacja hybrydy, która trafiła pod maskę kompaktowego sedana, jest mocniejsza i jeszcze bardziej wydajna. Klienci mają w tym modelu do wyboru aż 5 wersji wyposażenia, a już bazowa ma w standardzie 8-calowy ekran dotykowy, kamerę cofania i adaptacyjny tempomat. Na drugim biegunie gamy znajdują się warianty GR SPORTExecutive – ten pierwszy jest inspirowany światem sportów motorowych, a drugi ma szereg elementów wyposażenia, które pozwalają poczuć się jak w limuzynie klasy wyższej.

Toyota Yaris Hybrid

Najmniejszy hybrydowy model w gamie Toyoty zaskakuje wyposażeniem i niskim spalaniem. Układ napędowy o mocy 116 KM szybko wprawia w ruch miejskiego Yarisa, a płyta podłogowa zbudowana w architekturze TNGA sprawia, że miejski hatchback pewnie pokonuje zakręty. Najpopularniejszy w Polsce samochód segmentu B oferuje w standardzie adaptacyjny tempomat, system multimedialny z obsługą Apple CarPlay® i Android Auto™ czy centralną poduszkę powietrzną między przednimi fotelami. Toyota Yaris Hybrid zużywa średnio od 3,8 l/100 km. Nie jest również tajemnicą, że uzyskanie lepszego wyniku w mieście nie stanowi wielkiego wyzwania. Yaris to świetny wybór do miasta – nawet tego najbardziej zakorkowanego.

Toyota RAV4 Hybrid

Ten SUV jest znany na całym świecie, a jego hybrydowa wersja pozwala łączyć wygodne podróżowanie z całą rodziną z oszczędnością paliwa. 2,5-litrowa, wolnossąca jednostka benzynowa, która stanowi główne źródło napędu Toyoty RAV4 Hybrid, współpracuje z generatorem i jednym lub dwoma silnikami elektrycznymi, w zależności czy wybierzemy wersję z napędem FWD czy AWD-i. Niedawno RAV4 przeszła modernizację na nowy rok modelowy – co nowego słychać w gamie SUV-a? Każda Toyota RAV4 Hybrid ma w standardzie cyfrowe zegary Digital Cockpit, 17-calowe felgi aluminiowe, dwustrefową klimatyzację oraz inteligentny adaptacyjny tempomat. Nowy system multimedialny jest wyświetlany na 10,5-calowym ekranie dotykowym i standardem jest tu obsługa Apple CarPlay® i Android Auto™ – hybrydowy RAV4 po prostu nie występuje w ubogo wyposażonej wersji.

Toyota C-HR Hybrid

Choć ten model jest obecny na rynku już od kilku lat, Toyota C-HR Hybrid wciąż wygląda jak miesiąc po premierze. Stylistyczny kierunek, który obrali projektanci tego crossovera, okazał się strzałem w dziesiątkę – auto nieprzerwanie cieszy się zainteresowaniem klientów, a oprócz futurystycznie narysowanego nadwozia oferuje wyjątkowo oszczędny napęd hybrydowy. Wersje są dwie – jedna 122-konna z silnikiem 1.8, a druga mocniejsza z 2,0-litrowym silnikiem pod maską (2.0 Hybrid Dynamic Force). 184 KM mocy systemowej zapewnia świetne osiągi, a architektura TNGA sprawia, że przyjemności z jazdy nikomu nie zabraknie. Wersje wyposażenia Comfort, Style, Executive i GR SPORT pozwolą wybrać auto skrojone pod nasze potrzeby, ale już bazowa wersja ma LED-owe reflektory, 17-calowe felgi aluminiowe, komplet systemów bezpieczeństwa, interfejs Apple CarPlay® i kamerę cofania.

Artykuł sponsorowany Toyota
Źródło artykułu:Artykuł sponsorowany
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie