Ile prądu pobiera ładowanie samochodu elektrycznego?

Ile prądu pobiera ładowanie samochodu elektrycznego?19.12.2022 13:08
Źródło zdjęć: © materiały partnera
Artykuł sponsorowany Volvo Car Corporation

Elektryczny samochód można podłączyć od naładowania nawet do domowego gniazdka, jednak nie zawsze ma to sens.

Podłączenie auta do domowego gniazdka zapewni moc ładowania 2 kW, zatem przy hybrydzie z akumulatorem o pojemności 11 kWh (taką pojemność ma akumulator np. Volvo XC40 Recharge Plug-In Hybrid) do pełnego naładowania potrzeba będzie kilka godzin. Pralka automatyczna ma podobny pobór prądu, więc podłączenie hybrydy z akumulatorem niewielkiej pojemności nie wysadzi korków o ile są to modele przystosowane do prądu o natężeniu do 10 A.

W przypadku elektryka akumulatorowego, z baterią o pojemności 40-80 kWh, ładowanie w taki sposób potrwa nawet dobę. Uzupełnianie energii z domowej sieci jest jednak tanie, przy średniej cenie za 1 kWh wynoszącej 0,8 zł koszt naładowania będzie najniższy z możliwych.

Praktyczniejsze od zwykłej wtyczki są naścienne ładowarki, które można zamontować np. w podziemnym garażu w bloku. Mają one moce nieco wyższe od zwykłego gniazdka, od 4 do 22 kW. Ładują akumulatory prądem zmiennym, oznaczanym z angielska AC (alternating current).

Urządzenia o mniejszej mocy zasilane są z sieci 1-fazowej o napięciu 230 V i natężeniu 16 lub 32 A, zaś mocniejsze z 2-fazowej o napięciu 400 V i natężeniu 32 A. Wyższe zużycie prądu może oznaczać także wyższą cenę za energię. Przy rocznym zużyciu energii powyżej 2000 kWh cena 1 kWh wzrasta do 1 zł.

Dla w pełni elektrycznego Volvo C40 Recharge wyposażonego w baterię mającą pojemność co najmniej 69 kWh, najpraktyczniejsza jest duża ładowarka, czyli stałoprądowa, oznaczana w cennikach jako DC (od direct current).

Takie urządzenie ma moc powyżej 22 kW i jest na tyle kosztowne, że zazwyczaj występuje jako ogólnodostępna ładowarka. Na koniec października w Polsce znajdowało się 708 stacji DC, oferujących 1350 punktów ładowania, jak wynika z licznika elektromobilności prowadzonego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.

Wszystkich ogólnodostępnych ładowarek jest w Polsce 2,5 tys., ale 72 proc. z nich to urządzenia o mocy poniżej 22 kW. Największe w Polsce sieci ładowarek należą do Orlen Charge, GreenWay, Tauron, EV+ oraz Revent.

Opłaty za korzystanie z publicznych stacji są zróżnicowane, np. w sieci Orlen Charge wynoszą (od 22 listopada) w przypadku urządzeń małej mocy 1,61 zł/kWh i do tego operator dolicza stawkę 0,34 zł za minutę za postój powyżej 60 min przy tych urządzeniach, które mają złącza AC i DC.

Postój przy ładowarce mającej tylko złącza AC naliczany jest po 720 minutach. Z kolei przy szybkiej ładowarce (koszt kilowatogodziny może dojść do 2,72 zł) naliczany jest już po 45 minutach.

Podobne ceny ma konkurencja, w jej przypadku mogą dojść różnice wynikające np. ze zniżek dla stałych klientów, mających umowy na ładowanie wielokrotne. Np. w GreenWay opłata za 1 kWh w ładowarce o mocy do 100 kW wynosi od 1,67 zł dla stałych klientów po 2,90 zł dla jednorazowo korzystających z usług firmy.

Rosnące ceny energii elektrycznej mają odzwierciedlenie w cennikach sieci ładowarek Wspomniany GreenWay zwiększy ceny od stycznia 2023 roku za korzystanie z ładowarek DC o mocy do 100 kW do 1,95-3,4 zł za kWh. Opłata za minutę wyniesie 0,4 zł, a darmowy postój obejmuje 180 minut przy złączu AC i 60 minut przy złączu DC.

Opłaty za dodatkowy czas wynikają z chęci zwiększenia przepustowości sieci ładowarek. Opłaty przy stacjach wyposażonych w złącza AC są pobierane między 7 rano i 22 wieczorem.

Na koniec września zarejestrowanych było w Polsce niemal 57 tys. elektryków (połowa z nich to modele bateryjne), czyli na każdą stację przypadło po 23 elektryki i hybrydy plug-in. Użytkownicy elektryków w Polsce nie są specjalnie rozpieszczani. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA wylicza, że na 100 km dróg w Polsce znajduje się 0,7 punktu ładowania, gdy w Szwecji jest to 12,2 punktu w Portugalii 24,9, w Niemczech 25,8 zaś w Holandii 64,3 punktu.

Artykuł sponsorowany Volvo Car Corporation
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie