Jakie rodzaje hybryd wyróżniamy? To warto wiedzieć o samochodach hybrydowych

Jakie rodzaje hybryd wyróżniamy? To warto wiedzieć o samochodach hybrydowych19.12.2022 11:26
Źródło zdjęć: © materiały partnera
Artykuł sponsorowany Mazda Motor Poland

Samochody hybrydowe są coraz popularniejsze, ponieważ pozwalają nie tylko na oszczędności związane z wydatkami na paliwo, ale też ekologiczną jazdę o niskiej emisyjności. Kierowcy doceniają również dynamikę jazdy i przyjemność prowadzenia zarówno w trybie elektrycznym, mieszanym, jak i klasycznym spalinowym. Podczas wyboru auta tego typu warto jednak przyjrzeć się typowi hybrydy, jaki obsługuje dany model. Do wyboru mamy samochody typu HEV, mHEV i PHEV. Czym się różnią i który warto wybrać?

Samochody hybrydowe i wzrost ich popularności. Rodzaje hybryd

Według danych Licznika elektromobilności, projektu realizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, pod koniec czerwca 2022 roku w Polsce było zarejestrowanych ponad 50 tysięcy samochodów osobowych z napędem elektrycznym. 52% stanowiły auta typu hybrydowego (25 185 sztuk). Jednocześnie rozwinął się infrastruktura potrzebna do ładowania tego typu pojazdów. W Polsce funkcjonuje już 2232 stacji, z których można korzystać.

Warto wiedzieć, że hybrydy, cieszące się rosnącą popularnością w Polsce i na świecie, występują w kilku wariantach. Różnią się one m.in. sposobem zasilania i poziomem wspierania silnika spalinowego, którego są uzupełnieniem. Wyróżnić można hybrydy:

  • HEV (Hybrid Electric Vehicle);
  • mHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle);
  • PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle).

Hybryda typu HEV – czym się charakteryzuje?

Najbardziej typową hybrydą przez dłuższy czas była HEV, czyli Hybrid Electric Vehicle, oznaczająca po prostu hybrydowy pojazd elektryczny, który do zasilania wykorzystuje zarówno paliwo, jak i energię magazynowaną w akumulatorze. Łączy więc działanie i moc silnika elektrycznego i spalinowego, co przekłada się na niższe zużycie paliwa oraz redukcję emisji spalin. Przykładem jest pierwsze w Europie auto typu HEV, czyli Mazda 2Hybrid, która przy średnim spalaniu w cyklu mieszanym zużywa 3,8 l/100 km i wytwarza tylko 87 g dwutlenku węgla na kilometr. Czym jeszcze się charakteryzuje?

HEV to określenie hybrydy pełnej. Jej działanie polega na odzyskiwaniu i magazynowaniu energii podczas hamowania i pracy silnika, a następnie wykorzystywanie jej podczas jazdy zarówno z niską, jak i z wyższą prędkością. W ten sposób układ elektryczny wspomaga silnik spalinowy, a samochód czerpie moc z dwóch źródeł. Taki sposób przetwarzania energii pozwala na bezemisyjną jazdę na krótkich odcinkach drogi, np. podczas przemieszczania się po mieście. Plusem jest jednak nie tylko redukcja CO2. W trybie mieszanym moment obrotowy jest większy, co umożliwia bardziej dynamiczną jazdę.

Hybryda mHEV – czym jest miękka hybryda?

Nazywany miękką hybrydą, układ mHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) jedynie w niewielkim stopniu wspiera silnik benzynowy i jest raczej dodatkiem, który nie ma większego przełożenia na spalanie czy emisję dwutlenku węgla. Hybryda typu mHEV w podobny sposób odzyskuje energię jak HEV, ale można ją wykorzystać tylko podczas jazdy z niewielką prędkością lub do obsługi systemów, za które w tradycyjnych układach odpowiada alternator lub rozrusznik.

Hybryda PHEV – jak działają hybrydy plug-in?

Samochody hybrydowe typu PHEV, inaczej Plug-in Electric Vehicle, to nowy rodzaj tego typu połączenia auta elektrycznego ze spalinowym, w którym możliwe jest doładowanie baterii. Wystarczy do tego gniazdko elektryczne lub Wallbox. To właśnie tego typu auta korzystają z publicznych stacji ładowania, które dostępne są w miastach i na stacjach benzynowych. Właściciele hybryd Plug-in często zakładają własne stacje przydomowe, np. wykorzystujące energię słoneczną i system fotowoltaiki. Dzięki możliwości ładowania można przejechać bezemisyjnie dłuższe odcinki drogi. Dla porównania najnowszy model Mazdy CX-60 może przejechać około 70 km na jednym ładowaniu (dwufazowe ładowanie o mocy 7,2 kWh zajmuje 2 godziny i 20 minut). Dzięki takiemu układowi hybrydowemu auto można wykorzystać, np. do przemieszczania się z domu do pracy. Warto zauważyć również, że hybrydy PHEV charakteryzują się wyższą mocą i wydajnością, np. w Mazdzie CX-60 można było uzyskać aż 327 koni mechanicznych przy maksymalnym momencie obrotowym 500 Nm. W cyklu mieszanym Mazda Plug-in spala też tylko 1,5 l paliwa na 100 km przy emisji 339 g/km.

Hybryda PHEV a HEV – porównanie. Jaką hybrydę wybrać?

Oba typy hybryd, które charakteryzują się większą wydajnością i wpływem na obniżenie spalania i emisji spalin wykorzystują podobny mechanizm wspierania silnika spalinowego przez układ elektryczny. Jakie są między nimi różnice, na co one wpływają i którą hybrydę warto wybrać w konkretnych warunkach?

Hybryda HEV:

  • nie wymaga ładowania, ponieważ wykorzystuje energię odzyskaną i zmagazynowaną podczas hamowania i pracy silnika spalinowego;
  • pozwala na krótkie odcinki jazdy bezemisyjnej. Zazwyczaj jest to około 2 km. Należy jednak pamiętać, że energia uzupełniana jest na bieżąco i w automatyczny sposób. Kiedy bateria się wyczerpie, zawsze można skorzystać z silnika benzynowego i dostępnego paliwa, a po odzyskaniu energii, znów przełączyć się na tryb elektryczny lub mieszany. Mazda2 Hybrid wybiera go automatycznie, dopasowując do warunków na drodze i sposobu jazdy;
  • jest wyposażona w akumulator o mniejszej pojemności niż hybryda typu Plug-in;
  • jest ekologiczna i spełnia najwyższe normy emisji spalin. Dla przykładu Mazda2 Hybrid w trybie mieszanym przy spalaniu 3,8 l/100 km emituje 87 g spalin na kilometr;
  • brak konieczności ładowania jest wygodny, kiedy poruszamy się po mieście i nie chcemy zajmować swojej uwagi szukaniem stacji z gniazdkiem.

Samochód hybrydowy HEV – dla kogo będzie najlepszy:

  • osób, które głównie poruszają się w obrębie jednego miasta, na krótkich odcinkach drogi, np. pokonują trasę do pracy, jeżdżą po zakupy, odbierają dzieci ze szkoły;
  • osób poszukujących małego miejskiego auta o średniej mocy.

Hybryda PHEV (plug-in):

  • wymaga ładowania, ale dzięki temu pozwala na dłuższą jazdę bezemisyjną, ponieważ ma pojemniejszy akumulator. Dla porównania nowa Mazda CX-60 umożliwia przejechanie aż 70 km w trybie elektrycznym. Baterię można naładować do pełna w nieco ponad 2 godziny;
  • w parze z większym zasięgiem idą też lepsze osiągi. Mazda CX-60 z hybrydą typu plug-in oferuje moc 327 koni mechanicznych;
  • jest jeszcze bardziej ekologiczna i oszczędna, ponieważ w trybie mieszanym spala średnio tylko 1,5 l paliwa na 100 km przy emisyjności na poziomie 33 g/km.

Samochód hybrydowy PHEV – dla kogo będzie najlepszy:

  • osób codziennie przemieszczających się na dłuższych odcinkach, np. dojeżdżający do pracy do sąsiedniej miejscowości;
  • osób potrzebujących większego auta o wyższych osiągach i momencie obrotowym. Mazda CX-60 to SUV, który jest stworzony dla rodzin lub kierowców aktywnych, którzy poruszają się po trudniejszych trasach.

Na wybór rodzaju hybrydy wpływ ma więc sposób jazdy, wielkość, moc oraz przeznaczenie samochodu, jakie będziemy wykorzystywać na co dzień. Warto zastanowić się, jakie funkcje będzie spełniała hybryda i w co warto zainwestować: możliwość ładowania i większe osiągi czy tańszy układ HEV o niższych zasięgach, ale wygodzie użytkowania.

Artykuł sponsorowany Mazda Motor Poland
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie