Polska montownią dostawczaków. Kolejny producent rusza z produkcją

Zakład w Jaworze niedaleko Legnicy będzie produkował elektryczne dostawczaki Mercedesa. To kolejny producent, który inwestuje w produkcję w Polsce. Wcześniej zdecydował się na to Volkswagen, jak i grupa Stellantis.

Elektryczny Mercedes-Benz eVitoElektryczny Mercedes-Benz eVito
Źródło zdjęć: © WP Autokult
Mateusz Lubczański

2,5 tysiąca – tyle osób znajdzie pracę w fabryce w Jaworze. Wartość inwestycji to 1,3 mld euro. Obecnie w tym miejscu produkowane są jednostki wysokoprężne do pojazdów osobowych oraz baterie do samochodów elektrycznych. I to właśnie tego typu dostawcze vany chce produkować Mercedes w Polsce.

Nie będzie to pierwszy producent, który zdecydował się na taki krok. Od ponad 15 lat z zakładów Volkswagena pod Poznaniem zjeżdżają, do klientów na całym świecie, pojazdy dostawcze. Dziennie 750 egzemplarzy modeli Caddy i Transporter opuszczają fabrykę w Antoninku.

Września to z kolei produkcja największego Craftera. Pracuje tam 3 tys. osób, a firma zainwestowała 800 mln euro, co czyni ją jedną z największych inwestycji ostatniego dziesięciolecia. Powierzchnia zakładu to ok. 300 boisk piłkarskich, a jakby tego było mało, w Szwarzędzu produkowane są specjalistyczne zabudowy do modelu Crafter.

Na dostawczaki postawiła też grupa Stellantis (łącząca chociażby Opla i Fiata). Zakład w Gliwicach, skąd wyjeżdżał Opel Astra, przygotowuje się do uruchomienia produkcji dużych samochodów dostawczych. Będą one produkowane nie tylko jako Opel, ale i jako modele Peugeota i Citroëna.

Do tej listy pojazdów produkowanych w Polsce należy również dopisać nowego, elektrycznego Jeepa Avengera. Jest on oczywiście SUV-em, jego rolą będzie otwieranie gamy tego terenowego producenta. Pierwsze egzemplarze mają opuścić fabrykę w Tychach już w 2023 roku.

Co ciekawe, również w tych okolicach, bo w Jaworznie, planowane jest wybudowanie fabryki polskiego samochodu elektrycznego Izera. Niedawno, po serii opóźnień wywołanych chociażby pandemią czy wybuchem wojny w Ukrainie, ogłoszono dopiero dostawcę platformy, czyli chińskiego inwestora Geely. Budowa zakładu ma ruszyć w 2024 roku.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie