Polska montownią dostawczaków. Kolejny producent rusza z produkcją

Zakład w Jaworze niedaleko Legnicy będzie produkował elektryczne dostawczaki Mercedesa. To kolejny producent, który inwestuje w produkcję w Polsce. Wcześniej zdecydował się na to Volkswagen, jak i grupa Stellantis.

Elektryczny Mercedes-Benz eVitoElektryczny Mercedes-Benz eVito
Źródło zdjęć: © WP Autokult
Mateusz Lubczański

2,5 tysiąca – tyle osób znajdzie pracę w fabryce w Jaworze. Wartość inwestycji to 1,3 mld euro. Obecnie w tym miejscu produkowane są jednostki wysokoprężne do pojazdów osobowych oraz baterie do samochodów elektrycznych. I to właśnie tego typu dostawcze vany chce produkować Mercedes w Polsce.

Nie będzie to pierwszy producent, który zdecydował się na taki krok. Od ponad 15 lat z zakładów Volkswagena pod Poznaniem zjeżdżają, do klientów na całym świecie, pojazdy dostawcze. Dziennie 750 egzemplarzy modeli Caddy i Transporter opuszczają fabrykę w Antoninku.

Września to z kolei produkcja największego Craftera. Pracuje tam 3 tys. osób, a firma zainwestowała 800 mln euro, co czyni ją jedną z największych inwestycji ostatniego dziesięciolecia. Powierzchnia zakładu to ok. 300 boisk piłkarskich, a jakby tego było mało, w Szwarzędzu produkowane są specjalistyczne zabudowy do modelu Crafter.

Na dostawczaki postawiła też grupa Stellantis (łącząca chociażby Opla i Fiata). Zakład w Gliwicach, skąd wyjeżdżał Opel Astra, przygotowuje się do uruchomienia produkcji dużych samochodów dostawczych. Będą one produkowane nie tylko jako Opel, ale i jako modele Peugeota i Citroëna.

Do tej listy pojazdów produkowanych w Polsce należy również dopisać nowego, elektrycznego Jeepa Avengera. Jest on oczywiście SUV-em, jego rolą będzie otwieranie gamy tego terenowego producenta. Pierwsze egzemplarze mają opuścić fabrykę w Tychach już w 2023 roku.

Co ciekawe, również w tych okolicach, bo w Jaworznie, planowane jest wybudowanie fabryki polskiego samochodu elektrycznego Izera. Niedawno, po serii opóźnień wywołanych chociażby pandemią czy wybuchem wojny w Ukrainie, ogłoszono dopiero dostawcę platformy, czyli chińskiego inwestora Geely. Budowa zakładu ma ruszyć w 2024 roku.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci