Polska montownią dostawczaków. Kolejny producent rusza z produkcją

Zakład w Jaworze niedaleko Legnicy będzie produkował elektryczne dostawczaki Mercedesa. To kolejny producent, który inwestuje w produkcję w Polsce. Wcześniej zdecydował się na to Volkswagen, jak i grupa Stellantis.

Elektryczny Mercedes-Benz eVitoElektryczny Mercedes-Benz eVito
Źródło zdjęć: © WP Autokult
Mateusz Lubczański

2,5 tysiąca – tyle osób znajdzie pracę w fabryce w Jaworze. Wartość inwestycji to 1,3 mld euro. Obecnie w tym miejscu produkowane są jednostki wysokoprężne do pojazdów osobowych oraz baterie do samochodów elektrycznych. I to właśnie tego typu dostawcze vany chce produkować Mercedes w Polsce.

Nie będzie to pierwszy producent, który zdecydował się na taki krok. Od ponad 15 lat z zakładów Volkswagena pod Poznaniem zjeżdżają, do klientów na całym świecie, pojazdy dostawcze. Dziennie 750 egzemplarzy modeli Caddy i Transporter opuszczają fabrykę w Antoninku.

Września to z kolei produkcja największego Craftera. Pracuje tam 3 tys. osób, a firma zainwestowała 800 mln euro, co czyni ją jedną z największych inwestycji ostatniego dziesięciolecia. Powierzchnia zakładu to ok. 300 boisk piłkarskich, a jakby tego było mało, w Szwarzędzu produkowane są specjalistyczne zabudowy do modelu Crafter.

Na dostawczaki postawiła też grupa Stellantis (łącząca chociażby Opla i Fiata). Zakład w Gliwicach, skąd wyjeżdżał Opel Astra, przygotowuje się do uruchomienia produkcji dużych samochodów dostawczych. Będą one produkowane nie tylko jako Opel, ale i jako modele Peugeota i Citroëna.

Do tej listy pojazdów produkowanych w Polsce należy również dopisać nowego, elektrycznego Jeepa Avengera. Jest on oczywiście SUV-em, jego rolą będzie otwieranie gamy tego terenowego producenta. Pierwsze egzemplarze mają opuścić fabrykę w Tychach już w 2023 roku.

Co ciekawe, również w tych okolicach, bo w Jaworznie, planowane jest wybudowanie fabryki polskiego samochodu elektrycznego Izera. Niedawno, po serii opóźnień wywołanych chociażby pandemią czy wybuchem wojny w Ukrainie, ogłoszono dopiero dostawcę platformy, czyli chińskiego inwestora Geely. Budowa zakładu ma ruszyć w 2024 roku.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Lamborghini Temerario ma cztery silniki i 920 KM. To trzy auta w jednym
Pierwsza jazda: Lamborghini Temerario ma cztery silniki i 920 KM. To trzy auta w jednym
Prawda o pożarach elektryków. Pokazali konkretne liczby
Prawda o pożarach elektryków. Pokazali konkretne liczby
Peugeot Polygon Concept wygląda jak z innej planety, ale to "wizja bliskiej przyszłości"
Peugeot Polygon Concept wygląda jak z innej planety, ale to "wizja bliskiej przyszłości"
Tylko dwa modele. Ulubiona marka Polaków obniżyła ceny
Tylko dwa modele. Ulubiona marka Polaków obniżyła ceny
Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance Coupé - nazwa mówi wszystko
Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance Coupé - nazwa mówi wszystko
Większy zasięg, niższa cena - nowa Toyota bZ4X wyceniona w Polsce
Większy zasięg, niższa cena - nowa Toyota bZ4X wyceniona w Polsce
Pierwsza jazda: nowy Hyundai Nexo – przyszłość jest dziś
Pierwsza jazda: nowy Hyundai Nexo – przyszłość jest dziś
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech