Polski samochód elektryczny, ale nie Izera. Poznajcie E-Vana

E-Van to dzieło inżynierów spółki Autobox Innovations przy współpracy z Ennovation Technology, które powstało w ramach przedsięwzięcia realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Do uruchomienia produkcji brakuje już tylko homologacji.

Polski E-VanPolski E-Van
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Autobox Innovations
Marcin Łobodziński

Konkurs o nazwie "e- Van - uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1" wystartował w 2020 roku. Firmy zgłoszone do udziału miały przygotować pojazd elektryczny o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony i ładowności minimum 1 tony z zasięgiem minimum 250 km.

Jedna z dwóch zwycięskich firm - Autobox Innovations - zaprezentowała gotowy pojazd o tymczasowej nazwie Autobox E-Van o dość imponujących parametrach. Zasięg wynosi bowiem nie 250, lecz 355 km i to z pełnym obciążeniem, a producent oferuje napęd przedni, tylny oraz 4x4, a także kilka rodzajów zabudowy. Co interesujące, 70 proc. Pojazdu to polska myśl techniczna z akumulatorem włącznie.

Baterię można ładować prądem stałym o mocy do 150 kW. Taką samą mocą chwilową może pochwalić się jednostka napędowa tej lekkiej ciężarówki, a producent podaje moc ciągłą na poziomie 70 kW.

E-Van przeznaczony jest głównie dla małych i średnich przedsiębiorstw, które potrzebują samochodu elektrycznego. Ma się również sprawdzić jako van w firmach kurierskich, służbach komunalnych oraz mniejszych podmiotach, jak piekarnie czy dostawcy sklepów internetowych.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za odrobiną klasyki w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za odrobiną klasyki w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy