Przyszłość Volvo jest elektryczna. A zaczyna się od modelu XC40 Recharge
Do 2040 roku firma Volvo planuje osiągnąć pełną neutralność klimatyczną. XC40 Recharge to ogromny krok w tym kierunku.
05.02.2020 | aktual.: 13.03.2023 13:30
408 koni i 400 km na jednym ładowaniu
XC40 Recharge to pierwszy w pełni elektryczny model Volvo. Oparty jest na docenionym i nagradzanym XC40, który jako pierwsze auto tej marki zdobył prestiżowy tytuł Europejskiego Samochodu Roku. Wyposażony jest w dwa silniki, które napędzają wszystkie koła i łącznie generują 408 koni mechanicznych i 660 Nm, co pozwala na osiągnięcie 100 km/h w zaledwie 4,9 sekundy. Bateria umieszczona została pod kabiną, a obniżony dzięki temu środek ciężkości pozwala na lepsze prowadzenie. Akumulator ma pojemność 78 kWh, co pozwala przejechać ponad 400 km na jednym ładowaniu (według WLTP). Volvo zapewnia, że używając szybkiej ładowarki, będziemy w stanie naładować baterię od 0 do 80 proc. w zaledwie 40 min.
Brak silnika z przodu wymagał zmienienia konstrukcji nadwozia. Została ona wzmocniona pod kątem zabezpieczenia przed zgniataniem. Pociągnęło to również za sobą lekkie zmiany w stylistyce. Atrapa chłodnicy jest gładka, ponieważ nie pełni już żadnej funkcji. Za nią w miejscu silnika mamy dodatkowy, wodoszczelny bagażnik o pojemności 32 l.
Najbezpieczniejsze Volvo
Pierwszy w pełni elektryczny samochód Volvo wyposażony jest przy tym w całkiem nowy system rozrywki stworzony przy współpracy z Google. Oparty na systemie Android Automotive, umożliwia głęboką integrację aplikacji i funkcji telefonu z systemem auta. Pozwala też na komunikowanie się z samochodem za pomocą poleceń głosowych w ojczystym języku.
Poza asystentem Google integracja objęła też mapy. Dzięki temu będzie można wydać prostą komendę – np. "OK Google, zabierz mnie do domu" – a system zajmie się resztą. Mapy będą mogły również być wyświetlane na głównych zegarach kierowcy, co wygląda bardzo funkcjonalnie i estetycznie. Dodatkowymi zaletami systemu jest dostęp do sklepu z aplikacjami Google Play. Dzięki stałej łączności z internetem system poda zawsze najświeższe informacje na temat ruchu na drodze, a aktualizacje systemu będą mogły być wysyłane bezprzewodowo bez konieczności odwiedzania serwisu.
W XC40 Recharge odświeżone zostały również systemy bezpieczeństwa od Zenuity. Poprawione zostały funkcje Pilot Assist oraz wszystkie systemy wspomagania kierowcy w sytuacjach awaryjnych. To najbezpieczniejsze Volvo, jakie kiedykolwiek powstało.
Przyszłość jest elektryczna
Wraz z modelem XC40 marka przedstawia linię Recharge, którą oznaczone będą wszystkie samochody elektryczne oraz hybrydy typu plug-in. Volvo obiecuje, że od dziś każdy nowy model wprowadzany na rynek będzie zelektryfikowany. A już teraz jest jedynym tradycyjnym producentem, który oferuje opcję hybrydy plug-in dla wszystkich swoich modeli. Obecnie ma w ofercie siedem hybryd ładowanych z gniazdka, a niemal wszystkie pozostałe odmiany to miękkie hybrydy z niewielkim, elektrycznym silnikiem wspomagającym.
W ciągu następnych pięciu lat Volvo przedstawi pięć nowych, w pełni elektrycznych samochodów. Szacuje, że do 2025 roku auta elektryczne będą stanowić 50 proc. sprzedawanych przez nich pojazdów. Jak zapowiedział Bjorn Anwall, EMEA and Global Commercial Operations Volvo Cars, w przyszłości pojawią się także elektryczne modele przednionapędowe, o mniejszej pojemności baterii. Jedni szukają sportowych osiągów, inni nie chcą za nie dodatkowo płacić.
Pełna elektryfikacja oferty nie wystarczy jednak do osiągnięcia klimatycznej neutralności. Dwutlenek węgla wytwarzany przez samochody stanowi tylko 60 proc. śladu węglowego firmy, dlatego Volvo stawia na energię odnawialną, recykling oraz ograniczenie ilości odpadów. Dzięki temu produkcja, łańcuch dostaw oraz sieć sprzedaży detalicznej również przestaną wpływać na klimat.
Dla Volvo przyszłość jest elektryczna. Będąc firmą, która od zawsze stawiała bezpieczeństwo swoich pasażerów na pierwszym miejscu, naturalnym krokiem jest troska o przyszłość i bezpieczeństwo planety. Volvo jako marka nie tylko czyni wielkie kroki, aby jak najszybciej dojść do neutralności klimatycznej, ale jest również zaangażowana w edukowanie i propagowanie idei ratowania klimatu. Volvo jest świadome, że aby osiągnąć sukces, zmiany są potrzebne po obu stronach – w produktach i procesie produkcji, ale również w naszych nawykach i przyzwyczajeniach.
Partnerem artykułu jest marka Volvo