Stellantis stawia na ramę i elastyczne podejście do napędów. Oto nowa platforma dla SUV-ów

Elektromobilność nie rozwija się w takim tempie, jak pierwotnie zakładano, a producenci są coraz mniej skłonni, by stawiać wszystko na jedną kartę. Z pmocą przychodzą wszechstronne platformy dostosowane do różnych napędów. Przykładem jest STLA Frame.

Platforma STLA FramePlatforma STLA Frame
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Aleksander Ruciński

Tak oficjalnie nazywa się rozwiązanie, które w niedługiej przyszłości stanie się bazą dla większości dużych SUV-ów i pickupów koncernu Stellantis - głównie tych sprzedawanych na amerykańskim rynku.

Domyślnym rodzajem napędu dla platformy STLA Frame mają być silniki elektryczne. Domyślnym, lecz nie jedynym. Stellantis zamierza bowiem stosować także silniki spalinowe - jako elementy hybrydy plug-in lub range extendery generujące prąd dla silnika elektrycznego. Co ważne, nie będą to malutkie, trzycylindrowe silniczki, lecz 3,6-litrowe V6.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Opel Astra po liftingu - nie wszystkie zmiany są dobre

Nowa platforma w pierwszej kolejności trafi do RAM-ów i Jeepów. Zgodnie z zapowiedziami, sprawdzi się w trudnych warunkach - producent mówi o ładowności do 1224 kg, holowaniu przyczepy o masie 6 ton i brodzeniu na około 60 cm.

Jeszcze lepiej brzmią obietnice dotyczące zasięgu. Dzięki akumulatorom o pojemności nawet 200 kWh możliwe będzie przejechanie 800 km na jednym ładowaniu. Pytanie, ile to wszystko będzie ważyć? Długość od 5488 do 5941 cm sugeruje, że będą to wielkie (i ciężkie) auta.

Koncern nie ukrywa, że wiąże spore nadzieje z nową linią modeli, które mogłyby pomóc w odbudowaniu pozycji w USA. Nie pozostaje nic innego jak czekać na pierwsze premiery.

Wybrane dla Ciebie

Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Volkswagen twierdzi, że PHEV może być oszczędny w każdych warunkach. Sprawdziłem to w Danii
Volkswagen twierdzi, że PHEV może być oszczędny w każdych warunkach. Sprawdziłem to w Danii
Elektryk Sony i Hondy traci, choć nawet nie zdążył wyjechać na drogi
Elektryk Sony i Hondy traci, choć nawet nie zdążył wyjechać na drogi
Hyundai Ioniq 9 wjeżdża do Polski. Znamy ceny rodzinnego SUV-a na prąd
Hyundai Ioniq 9 wjeżdża do Polski. Znamy ceny rodzinnego SUV-a na prąd
Pierwszy kontakt z Lexusem ES: przedłużony w standardzie
Pierwszy kontakt z Lexusem ES: przedłużony w standardzie