Spadek sprzedaży elektryków w Polsce. To praktycznie rynek jednej marki

Jak wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w 2024 roku Polacy zarejestrowali 16 563 nowych aut elektrycznych. Co warte odnotowania, jest to wynik gorszy niż w analogicznym okresie roku 2023 (17 078). A jak poradziły sobie poszczególne marki?

Tesla Model X PlaidTesla Model X Plaid
Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mariusz Zmysłowski
Aleksander Ruciński

Absolutnym hegemonem polskiego rynku aut elektrycznych okazała się Tesla. W 2024 roku nad Wisłą zarejestrowano aż 4461 aut tej marki, co przekłada się na aż 27-procentowy udział w rynku.

Jeśli chodzi o podium marek, drugą lokatę z wynikiem 1640 rejestracji zajął Mercedes, a trzecią Volvo (1265 rejestracji). Dalej mamy BMW (1241) i Audi (1019). Co ciekawe, w pierwszej dwudziestce sklasyfikowano aż dwie marki z Chin - MG na 11 pozycji oraz BYD-a na 19. Szczegółowe zestawienie znajdziecie poniżej.

Rejestracje aut elektrycznych w Polsce w 2024 roku - podział na marki

  1. Tesla: 4461 sztuk
  2. Mercedes-Benz: 1640
  3. Volvo: 1265
  4. BMW: 1241
  5. Audi: 1019
  6. Kia: 1018
  7. Volkswagen: 791
  8. Nissan: 598
  9. Hyundai: 520
  10. Renault: 405
  11. MG: 404
  12. Opel: 361
  13. Dacia: 359
  14. Fiat: 292
  15. Mini: 258
  16. Porsche: 255
  17. Peugeot: 243
  18. Skoda: 201
  19. BYD: 170
  20. Cupra: 155

Przyjrzyjmy się jeszcze poszczególnym modelom - Największym wzięciem, podobnie jak na całym świecie, cieszył się Model Y, który wyprzedził drugą Teslę Model 3 o 130 egzemplarzy. Trzecia pozycja przypadła Volvo EX30 (1070 sztuk), czwarta Audi Q4 e-tron (702 sztuki) a piąta Mercedesowi EQA (471). Jedynym chińskim autem sklasyfikowanym w top 20 modeli okazało się natomiast MG4 z ósmą lokatą i liczbą 401 rejestracji. Szczegóły poniżej.

Rejestracje aut elektrycznych w Polsce w 2024 roku - podział na modele

  1. Tesla Model Y: 2272 sztuki
  2. Tesla Model 3: 2136
  3. Volvo EX30: 1070
  4. Audi Q4 e-tron: 702
  5. Mercedes EQA: 471
  6. Nissan Leaf: 449
  7. Kia EV6: 431
  8. MG4: 401
  9. BMW i4: 388
  10. Kia Niro EV: 379
  11. Dacia Spring: 359
  12. BMW iX1: 338
  13. Mercedes EQB: 306
  14. Hyundai Kona Electric: 291
  15. Mercedes EQE SUV: 265
  16. Fiat 500: 254
  17. Renault Megane E-Tech Electric: 251
  18. Mercedes EQE: 222
  19. Volkswagen ID Buzz: 211
  20. Volkswagen ID 7: 207

Powyższe wyniki są najlepszym dowodem na to, że elektromobilność w Polsce rozwija się bardzo powoli. Co więcej, roczna sprzedaż okazała się o 3 proc. niższa niż w analogicznym okresie roku 2023. Warto jednak wspomnieć, że Polska nie jest jedynym rynkiem, na którym odnotowano spadki. W sąsiednich Niemczech sprzedaż elektryków spadła bowiem aż o 27,4 proc.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy