Peugeot 308 SW plug-in hybrid© WP Autokult | Mateusz Lubczański

Test: hybrydowy Peugeot 308 SW. Czy plug-in rzeczywiście jest dla ciebie?

Mateusz Lubczański
22 grudnia 2022

Peugeot 308 to jeden z najmocniejszych zawodników w segmencie kompaktowym, ale topowe wersje dostępne są tylko w wydaniu plug-in. Czy warto decydować się na ten napęd? Niestety, odpowiedź brzmi: to zależy.

Zależy, i to od wielu czynników. Przede wszystkim musisz odpowiedzieć sobie na ważne pytanie: czy naprawdę będę ładował auto przez noc (lub w pracy)? Jeśli nie, to właśnie postawiłeś pierwszy krok do kupna samochodu, którego potencjału w ogóle nie wykorzystasz, a palić będzie tyle, co przecięty kompakt z silnikiem spalinowym.

Peugeot 308 SW plug-in hybrid
Peugeot 308 SW plug-in hybridŹródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański

Plug-in Peugeota jest wymyślony dla typowego Europejczyka, który – według badań – przejeżdża dziennie od 37 do 50 km. Dlatego też auto wyposażono w baterie litowo-jonową o pojemności 12,4 kWh. Teoretyczny zasięg to 60 km na jednym ładowaniu. Dobra wiadomość: w trasie mieszanej (50 proc. miasto, 50 proc. warunki podmiejskie, temperatura 20 stopni Celsjusza) da się osiągnąć 61 km na jednym ładowaniu. W takim scenariuszu trzeba wykorzystać jazdę przy użyciu jednego pedału, czyli maksymalnego odzyskiwania energii.

Ładowanie prezentuje się następująco: potrzebujesz siedmiu godzin, by naładować auto ze zwykłego gniazdka, ponad trzy godziny przy wykorzystaniu wallboxa, około dwie godziny, jeśli korzystasz np. z miejskiego słupka i wykupiłeś opcjonalną ładowarkę pokładową.

Peugeot 308 SW plug-in hybrid
Peugeot 308 SW plug-in hybridŹródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański

Ładowarka pokładowa za 1800 zł pozwala zwiększyć moc ładowania do 7,4 kW, co jest zasadną inwestycją. Tej mocy nie da się przekroczyć, nawet jeśli korzystacie z np. miejskiego słupka o mocy 22 kW. Korzystając z oferty Taurona (na Śląsku), naładowałem auto za ok. 13 zł, ale można to zrobić taniej, ładując się w domu.

Oczywiście hybrydowe 308 musiało się zmienić. I tak pomniejszeniu uległ bagażnik, z 608 do 548 l, więc nie jest tak źle, jak można by sądzić, ale nie ma tutaj miejsca pod jego podłogą. Mniejszy jest też bak, który teraz ma tylko 40 l. Do tego zwiększyła się waga, o robiące dużą różnicę 368 kg. Ciekawostka dla ciągnących przyczepy: dopuszczalna masa przyczepy hamowanej wzrosła z 1200 do 1450 kg.

Peugeot 308 SW plug-in hybrid
Peugeot 308 SW plug-in hybridŹródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański

Po rozładowaniu baterii do gry wchodzi silnik spalinowy. Dalej wspierając się resztkami energii, daje on sobie radę pod miastem, gdzie zużywa 4,5 l bezołowiowej na 100 km. Trasa też nie wygląda źle, biorąc pod uwagę zużycie na poziomie 6,2 l przy 120 km/h (7 l na autostradzie). W mieście jednak waga robi swoje. Nawet przy ruszaniu przy użyciu silnika elektrycznego, trudno było mi osiągnąć wyniki lepsze niż 8,2 l.

W przypadku hybrydowych wersji Peugeota 308 różnice w mocy dotykają przede wszystkim silników spalinowych. To turbodoładowana jednostka czterocylindrowa mająca pojemność 1,6 l. W topowej wersji generuje 180 KM, ale powiem wprost: nie warto się na nią decydować. Układ napędowy nie jest sportowy, więc lepszym wyborem będzie 150-konny wariant. Jest wolniejszy do setki o 0,1 s, a w przypadku elastyczności 80-120 km/h też nie jest źle – różnica to 0,4 s.

Trzeba też sobie uświadomić, że różnica pomiędzy tak samo wyposażonym "zwykłym" peugeotem 308 a jego wersją hybrydową to ok. 45 tys. zł. Nie 4500 zł, a 45 tys. zł. To oznacza, że jazda hybrydą plug-in zwróci się po 13 latach jeżdżenia dzień w dzień (przy obecnych cenach prądu).


Nawet jeśli masz swój garaż z gniazdkiem, jeździsz na krótkich dystansach i podpiąłeś dom pod fotowoltaikę, wydatek dodatkowych 45 tys. zł jest trudny do usprawiedliwienia. Trzeba jednak pamiętać, że cenniki oficjalne a realne ceny transakcyjne w przypadku Peugeota to dwa różne światy.

Mateusz LubczańskiMateusz Lubczański
Plusy
  • Ciekawy i nadal nowoczesny wygląd
  • Wygodne i dobrze wykonane wnętrze
  • Sprawny i wydajny układ hybrydowy...
Minusy
  • ...ale za jaką cenę?!
Nasza ocena Peugeot 308 SW plug-in hybrid 225 KM:
7/ 10
  • Peugeot 308 SW plug-in hybrid
  • Peugeot 308 SW plug-in hybrid
  • Peugeot 308 SW plug-in hybrid
  • Peugeot 308 SW plug-in hybrid
  • Peugeot 308 SW plug-in hybrid
  • Peugeot 308 SW plug-in hybrid
  • Peugeot 308 SW plug-in hybrid
  • Peugeot 308 SW plug-in hybrid
  • Peugeot 308 SW plug-in hybrid
  • Peugeot 308 SW plug-in hybrid
  • Peugeot 308 SW plug-in hybrid
  • Peugeot 308 SW plug-in hybrid
  • Peugeot 308 SW plug-in hybrid
  • Peugeot 308 SW plug-in hybrid
  • Peugeot 308 SW plug-in hybrid
  • Peugeot 308 SW plug-in hybrid
  • Peugeot 308 SW plug-in hybrid
  • Peugeot 308 SW plug-in hybrid
  • Peugeot 308 SW plug-in hybrid
  • Peugeot 308 SW plug-in hybrid
  • Peugeot 308 SW plug-in hybrid
  • Peugeot 308 SW plug-in hybrid
[1/22] Peugeot 308 SW plug-in hybridŹródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański

Peugeot 308 SW PHEV - dane techniczne, osiągi

Pojemność silnika:

1598 cm3

Rodzaj paliwa:

Benzyna

Typ napędu:

Na przednią oś

Skrzynia biegów:

Automatyczna, 8-biegowa

Maksymalna moc silnika spalinowego:

180 KM przy 6000 rpm

Maksymalny moment silnika spalinowego:

250 Nm przy 1750 rpm

Maksymalna moc silnika elektrycznego:

110 KM

Maksymalny moment silnika elektrycznego:

320 Nm

Maksymalna moc systemowa układu:

225 KM

Maksymalny moment systemowy układu:

360 Nm

Pojemność akumulatora trakcyjnego:

12,44 kWh

Pojemność zbiornika paliwa:

40 l

Pojemność bagażnika:

548 l

Spalanie i wydajność

Średnie zużycie paliwa (wg producenta)

1,2 l/100 km

Deklarowany zasięg

58-59 km

Zmierzony zasięg na energii elektrycznej:

61 km

Zmierzone zużycie paliwa w mieście (bateria rozładowana):

8,2 l/100 km

Przyspieszenie 0-100 km/h:

7,6 s

Prędkość maksymalna:

235 km/h

Ceny

Cena modelu od:

118 300 zł

Cena wersji napędowej od:

203 100 zł

Źródło artykułu:WP Autokult
Udostępnij:
Komentarze (3)