Test: hybrydowy Peugeot 308 SW. Czy plug-in rzeczywiście jest dla ciebie?
Peugeot 308 to jeden z najmocniejszych zawodników w segmencie kompaktowym, ale topowe wersje dostępne są tylko w wydaniu plug-in. Czy warto decydować się na ten napęd? Niestety, odpowiedź brzmi: to zależy.
Zależy, i to od wielu czynników. Przede wszystkim musisz odpowiedzieć sobie na ważne pytanie: czy naprawdę będę ładował auto przez noc (lub w pracy)? Jeśli nie, to właśnie postawiłeś pierwszy krok do kupna samochodu, którego potencjału w ogóle nie wykorzystasz, a palić będzie tyle, co przecięty kompakt z silnikiem spalinowym.
Plug-in Peugeota jest wymyślony dla typowego Europejczyka, który – według badań – przejeżdża dziennie od 37 do 50 km. Dlatego też auto wyposażono w baterie litowo-jonową o pojemności 12,4 kWh. Teoretyczny zasięg to 60 km na jednym ładowaniu. Dobra wiadomość: w trasie mieszanej (50 proc. miasto, 50 proc. warunki podmiejskie, temperatura 20 stopni Celsjusza) da się osiągnąć 61 km na jednym ładowaniu. W takim scenariuszu trzeba wykorzystać jazdę przy użyciu jednego pedału, czyli maksymalnego odzyskiwania energii.
Ładowanie prezentuje się następująco: potrzebujesz siedmiu godzin, by naładować auto ze zwykłego gniazdka, ponad trzy godziny przy wykorzystaniu wallboxa, około dwie godziny, jeśli korzystasz np. z miejskiego słupka i wykupiłeś opcjonalną ładowarkę pokładową.
Ładowarka pokładowa za 1800 zł pozwala zwiększyć moc ładowania do 7,4 kW, co jest zasadną inwestycją. Tej mocy nie da się przekroczyć, nawet jeśli korzystacie z np. miejskiego słupka o mocy 22 kW. Korzystając z oferty Taurona (na Śląsku), naładowałem auto za ok. 13 zł, ale można to zrobić taniej, ładując się w domu.
Oczywiście hybrydowe 308 musiało się zmienić. I tak pomniejszeniu uległ bagażnik, z 608 do 548 l, więc nie jest tak źle, jak można by sądzić, ale nie ma tutaj miejsca pod jego podłogą. Mniejszy jest też bak, który teraz ma tylko 40 l. Do tego zwiększyła się waga, o robiące dużą różnicę 368 kg. Ciekawostka dla ciągnących przyczepy: dopuszczalna masa przyczepy hamowanej wzrosła z 1200 do 1450 kg.
Po rozładowaniu baterii do gry wchodzi silnik spalinowy. Dalej wspierając się resztkami energii, daje on sobie radę pod miastem, gdzie zużywa 4,5 l bezołowiowej na 100 km. Trasa też nie wygląda źle, biorąc pod uwagę zużycie na poziomie 6,2 l przy 120 km/h (7 l na autostradzie). W mieście jednak waga robi swoje. Nawet przy ruszaniu przy użyciu silnika elektrycznego, trudno było mi osiągnąć wyniki lepsze niż 8,2 l.
W przypadku hybrydowych wersji Peugeota 308 różnice w mocy dotykają przede wszystkim silników spalinowych. To turbodoładowana jednostka czterocylindrowa mająca pojemność 1,6 l. W topowej wersji generuje 180 KM, ale powiem wprost: nie warto się na nią decydować. Układ napędowy nie jest sportowy, więc lepszym wyborem będzie 150-konny wariant. Jest wolniejszy do setki o 0,1 s, a w przypadku elastyczności 80-120 km/h też nie jest źle – różnica to 0,4 s.
Trzeba też sobie uświadomić, że różnica pomiędzy tak samo wyposażonym "zwykłym" peugeotem 308 a jego wersją hybrydową to ok. 45 tys. zł. Nie 4500 zł, a 45 tys. zł. To oznacza, że jazda hybrydą plug-in zwróci się po 13 latach jeżdżenia dzień w dzień (przy obecnych cenach prądu).
- Ciekawy i nadal nowoczesny wygląd
- Wygodne i dobrze wykonane wnętrze
- Sprawny i wydajny układ hybrydowy...
- ...ale za jaką cenę?!
Peugeot 308 SW PHEV - dane techniczne, osiągi | |
---|---|
Pojemność silnika: | 1598 cm3 |
Rodzaj paliwa: | Benzyna |
Typ napędu: | Na przednią oś |
Skrzynia biegów: | Automatyczna, 8-biegowa |
Maksymalna moc silnika spalinowego: | 180 KM przy 6000 rpm |
Maksymalny moment silnika spalinowego: | 250 Nm przy 1750 rpm |
Maksymalna moc silnika elektrycznego: | 110 KM |
Maksymalny moment silnika elektrycznego: | 320 Nm |
Maksymalna moc systemowa układu: | 225 KM |
Maksymalny moment systemowy układu: | 360 Nm |
Pojemność akumulatora trakcyjnego: | 12,44 kWh |
Pojemność zbiornika paliwa: | 40 l |
Pojemność bagażnika: | 548 l |
Spalanie i wydajność | |
Średnie zużycie paliwa (wg producenta) | 1,2 l/100 km |
Deklarowany zasięg | 58-59 km |
Zmierzony zasięg na energii elektrycznej: | 61 km |
Zmierzone zużycie paliwa w mieście (bateria rozładowana): | 8,2 l/100 km |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 7,6 s |
Prędkość maksymalna: | 235 km/h |
Ceny | |
Cena modelu od: | 118 300 zł |
Cena wersji napędowej od: | 203 100 zł |