Peugeot e-2008 po liftingu 2024© Autokult | Filip Buliński

Test: Peugeot e‑2008 po liftingu doczekał się zmian nie tam, gdzie potrzeba

Filip Buliński
25 marca 2024

Jestem w stanie zrozumieć, że lifting nie zawsze musi ciągnąć za sobą rewolucyjne zmiany. Jestem także w stanie zrozumieć, że nie każdy elektryk musi dysponować niebotycznym zasięgiem. Patrząc jednak na to, co oferuje Peugeot e-2008 po liftingu, mając w pamięci jego cenę, zastanawiam się, czy nie zaszło tu pewne nieporozumienie.

Miałem okazję testować Peugeota e-2008 przed liftingiem niemal równo 3 lata temu. Wzbudził wówczas moją sympatię, a jego możliwości pozwalały wypisać wiele argumentów w kolumnie "za". Ot przyjemnie prowadzący się miejski elektryk z bardzo oryginalnym wnętrzem. Najpoważniejszym zarzutem w kolumnie "przeciw" była cena — Francuzi dosyć odważnie, podobnie zresztą jak w przypadku spalinowej odmiany, podeszli do tego tematu.

Czas leci, technologia idzie do przodu, Peugeot postanowiło odświeżyć miejskiego crossovera. Nie ma w tym nic dziwnego. Odnoszę jednak wrażenie, że Francuzi skupili się zupełnie nie na tym, co trzeba. W efekcie e-2008 nie tyle stoi w miejscu, ile stawia się na przegranej pozycji. No, chyba że potencjalny klient szaleje za francuską stylistyką. Musi jednak przy tym głęboko sięgnąć do kieszeni.

Peugeot e-2008 po liftingu 2024
Peugeot e-2008 po liftingu 2024© Autokult | Filip Buliński

Trochę szminki i pudru

O ile pierwsze 2008 nie porywało stylistyką, tak w przypadku drugiej generacji styliści wybrali lepszą ścieżkę. Jest ona na tyle dobra, że miejski crossover nie potrzebował dużych zmian. Widać je co prawda na pierwszy rzut oka, ale wciąż wpisują w dynamiczną linię nadwozia i zachowują charakterystyczny dla Peugeota styl. Światła do jazdy dziennej mają teraz trzy "pazury" zamiast jednego, a nową sygnaturę świateł oraz poprawiony zderzak zafundowano także tyłowi.

Peugeot e-2008 po liftingu 2024
Peugeot e-2008 po liftingu 2024© Autokult | Filip Buliński

Nie mogło się też odbyć bez nowych wzorów felg. Z kolei nowe logo marki nie do końca przypadło mi do gustu, ale zostawmy to już indywidualnej ocenie i wróćmy do pozytywnych rzeczy. Te można znaleźć zaglądając do środka. Standardem jest teraz 10-calowy ekran multimediów, a cyfrowe zegary w topowej wersji GT dysponują obrazem 3D.

Rozwijając kwestię multimediów, mogą bezprzewodowo łączyć się z Andriod Auto i Apple CarPlay oraz dysponują (wg obietnic producenta) szybszym procesorem. Niestety praktyka pokazała, że obsługa wciąż wymaga od kierowcy cierpliwości, a Francuzi nad szybkość działania stawiali podczas prac zaprojektowanie "ładnych" grafik przejścia.

Peugeot e-2008 po liftingu 2024
Peugeot e-2008 po liftingu 2024© Autokult | Filip Buliński

Na domiar złego zmodyfikowano dwupoziomowy panel przyciskowo-dotykowy. Oferował on podstawowe funkcje na wyciągnięcie ręki oraz umożliwiał szybkie przejście do kluczowych podstron w menu. Teraz wybór w górnym rzędzie został ograniczony z siedmiu opcji, do trzech. Bo przecież grzebanie na ekranie jest takie wygodne i szybkie...

Pozostaje się cieszyć, że reszta została po staremu. Kierowca dalej ma do dyspozycji dużo wygodnych schowków, a odrobinę więcej przestrzeni wygospodarowano dzięki zlikwidowaniu dźwigni zmiany przełożeń na rzecz małego, zintegrowanego z tunelem środkowym przełącznika. Fotele są wygodne i mogą mieć masaż (choć prosty), z tyłu zmieszczą się nie tylko dzieci, a bagażnik dalej liczy uczciwe 434 l, co jest jednakową wartością, jak w odmianie spalinowej.

  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
[1/6] Peugeot e-2008 po liftingu 2024Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński

W teorii do pełnego liftingu potrzeba jeszcze tylko drobnej ingerencji w układ napędowy. A najlepiej większego akumulatora, prawda?

Cóż, takie ruchy również podjęto, ale...

Do tej pory wszystkie elektryki Stellantisu miały wspólny mianownik. A właściwie dwa: 136-konny silnik i akumulator o pojemności 50 kWh. Wyjątek stanowiły dostawczaki – tu za dopłatą można dokupić większą baterię 75 kWh. Niedawno ofertę modeli osobowych, a więc i e-2008 po liftingu, rozszerzono o zestaw 156 KM i 54 kWh. Niestety, nie jest to rewolucja. Peugeot broni się, że chciał zachować mniejszy akumulator, by nie zwiększać masy. Mniejsza bateria przy lżejszym aucie ma zapewnić przyzwoity zasięg.

Peugeot e-2008 po liftingu 2024
Peugeot e-2008 po liftingu 2024© Autokult | Filip Buliński

W teorii pozwala to peugeotowi przejechać do 406 km zamiast dotychczasowych 346 km. Szkoda jednak, że za skromnym przyrostem zasięgu poszedł ogromny wzrost ceny. E-2008 z większą baterią i mocniejszym silnikiem startuje od, uwaga, 191,5 tys. zł. Słabszy wariant to kwota 186,5 tys. zł. Mówimy tu jednak wciąż o "podstawie". Topowa wersja wyposażeniowa, taka jak na zdjęciach, kosztuje 208 tys. zł. A to wciąż nie jest sufit.

Chciałbym jedynie przypomnieć, że nowe, niemal dwa razy mocniejsze i oferujące znacznie lepszy zasięg Volvo EX30 startuje z poziomu 170 tys. zł. Nie wspominając o tym, że gra ono w segmencie premium. Z kolei większa Tesla Model Y kosztuje 205 tys. zł. Chyba nie muszę wspominać, że podobnie jak szwedzki crossover, może pochwalić się o niebo lepszymi parametrami zasięgowymi i dynamicznymi.

  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
[1/10] Peugeot e-2008 po liftingu 2024Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński

Francuzi symbolicznie poprawili więc możliwości napędowe peugeota, wynosząc jego cennik do poziomu konkurencji segmentu premium lub większych modeli. W pierwszym i drugim przypadku odbiorca dostanie znacznie lepsze parametry, które nie ograniczają obszaru użytkowania auta do obszarów miejskich.

Zimą bowiem lepiej nie zapuszczać się peugeotem na trasy. Niestety wydajność napędu pozostała na nienajlepszym poziomie i wciąż jest bardzo podatna na zmiany temperatury. Nawet przy niedużym mrozie, zużycie w mieście wynosiło 18 kWh/100 km, co przy większym akumulatorze starczy na niespełna 270 km (pojemność netto wynosi 48,1 kWh). I to przy bardzo oszczędnej jeździe. Droga szybkiego ruchu? Trudno będzie pokonać 200 km, mając baterię naładowaną do 100 proc. Autostrada? Lepiej nie wspominać.

Peugeot e-2008 po liftingu 2024
Peugeot e-2008 po liftingu 2024© Autokult | Filip Buliński

Jeśli już ktoś chciałby porywać się z motyką na słońce, spędzi trochę czasu na ładowarce. Moc ładowania nie zmieniła się i dalej wynosi 100 kW. Dziś to wartość na poziomie "minimum", nawet jeśli mowa o aucie tej klasy. Żeby uzupełnić energię do 80 proc. potrzeba według producenta 27 min. I to przy dobrych wiatrach.

Oczywiście latem wyniki byłyby znacznie lepsze, ale przecież nie o to chodzi, by chować crossovera za 200 tys. zł do garażu na zimę. Można stanąć w obronie auta twierdząc, że e-2008 jest typowym mieszczuchem. Zgoda, jednak skromny zasięg powinien nieść za sobą atrakcyjniejszą cenę. Konkurencja nie śpi i jak widać, oferuje za podobną (a nawet mniejszą) kwotę, znacznie więcej.

Peugeot e-2008 po liftingu 2024
Peugeot e-2008 po liftingu 2024© Autokult | Filip Buliński

Jak pisał Tomasz Budzik po pierwszych jazdach autem, Francuzi chwalili się, że udział zelektryfikowanej wersji w sprzedaży modelu rośnie. Obawiam się jednak, że po liftingu może się to zmienić.

Peugeot z e-2008 obrało drogę, którą trudno mi zrozumieć. O ile pewne zmiany liftingowe są zrozumiałe i słuszne, tak inne można zamknąć w stwierdzeniu: może i ma mały akumulator, ale przynajmniej dużo kosztuje. Żeby miejski crossover mógł zachować tendencję wzrostową i stanowił alternatywę dla rywali, musi kosztować mniej. Nawet w obliczu ostatnich wzrostów cen.

Filip BulińskiFilip Buliński
Nasza ocena Peugeot e-2008 po liftingu:
6/ 10
Plusy
  • Duży bagażnik, który nie jest mniejszy niż w spalinówce
  • Dobre wykończenie wnętrza
  • Kosmiczny i-Cockpit
Minusy
  • Mało wydajny napęd już przy niewielkim mrozie
  • Bardzo skromny zasięg w stosunku do ceny
  • Wysoka cena
  • Wciąż powolne multimedia
Peugeot 2008 II e-SUV Facelifting Elektryczny 54kWh 156KM 115kW od 2023
Rodzaj jednostki napędowejElektryczna
Typ napęduPrzedni
Moc maksymalna156 KM przy 3673 rpm
Moment maksymalny500 Nm przy 4060 rpm
Przyspieszenie 0–100 km/h9.1 s
Prędkość maksymalna150 km/h
Pojemność akumulatora trakcyjnego48.1/54 kWh netto/brutto
Minimalny czas ładowania DC
Pojemność bagażnika405/1467 l
Zobacz więcej

Zużycie energii (pomiary przeprowadzane były przy temperaturze ok. -3 stopni Celsjusza)

Średnie zużycie energii (katalogowo)

15,3 kWh/100 km

Zmierzone zużycie energii w mieście:

18,0 kWh/100 km

Zmierzone zużycie energii na drodze krajowej:

18,9 kWh/100 km

Zmierzone zużycie energii na drodze ekspresowej:

23,5 kWh/100 km

Zmierzone zużycie energii na autostradzie:

29,8 kWh/100 km

Ceny

Model od:

186 750 zł

Cena wersji napędowej od:

207 900 zł

Cena egzemplarza testowego:

214 650 zł

  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
  • Peugeot e-2008 po liftingu 2024
[1/35] Peugeot e-2008 po liftingu 2024Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński