Używana Toyota Prius II w pigułce. Koszty eksploatacji na pewno cię zaskoczą

Używane samochody hybrydowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Zwłaszcza, że nowe są jeszcze bardzo drogie. Jedną z najciekawszych propozycji jest druga generacja Toyoty Prius. Sprawdź czy warto ją kupić i jakie może sprawiać problemy.

Jeśli uważasz, że przyszedł czas na zakup hybrydy, ale nie stać cię na nową, to druga generacja Priusa może być strzałem w dziesiątkę.Jeśli uważasz, że przyszedł czas na zakup hybrydy, ale nie stać cię na nową, to druga generacja Priusa może być strzałem w dziesiątkę.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Toyota
Marcin Łobodziński

Roczniki: 2004-2009

Ceny rynkowe: 15 000 - 30 000 zł

Awaryjność: niska

Koszty eksploatacji: niskie

Wersje nadwoziowe: hatchback

Pojemność bagażnika: 408 l

Silniki benzynowe w Toyocie Prius III:

  • 1.5 VVT-i (78 KM) – moc systemowa 110 KM
W przeciwieństwie do pierwszego Priusa, który był sedanem, ten jest hatchbackiem.
W przeciwieństwie do pierwszego Priusa, który był sedanem, ten jest hatchbackiem. © fot. mat. prasowe / Toyota

Toyota Prius II to zupełnie inne auto niż poprzednik – przestronniejsze i ładniejsze wizualnie. Ma nadwozie typu hatchback, które okazuje się bardziej praktyczne, choć trzeba pamiętać, że bagażnik jest dość płaski. W kabinie bez problemu zmieszczą się cztery dorosłe osoby. Nie brakuje też schowków.

Jedyne co może przeszkadzać, to rozplanowanie kokpitu – wszystkie najważniejsze instrumenty i wskaźniki znajdują się na środku. Poza tymi, oraz oryginalnymi dla hybryd wskazaniami, nie ma tu niczego, co mogłoby zaskoczyć użytkownika tradycyjnego auta. No chyba, że hamulec postojowy uruchamiany nogą.

Takie wnętrze wymaga przyzwyczajenia.
Takie wnętrze wymaga przyzwyczajenia. © fot. mat. prasowe / Toyota

Również konstrukcja samochodu wbrew pozorom jest zupełnie normalna. Nawet prostsza niż w wielu konkurencyjnych modelach kompaktowych z napędem spalinowym. Zawieszenie to układ dwóch kolumn MacPhersona z przodu oraz belka skrętna z tyłu. Hamulce też nie odbiegają od standardów w klasie – cztery tarcze hamulcowe. Ważna informacja dla chętnych - tym autem nie można holować przyczep.

Generalnie konstrukcja auta wyróżnia się jedynie w komorze silnika. Sam napęd hybrydowy składa się z benzynowej, niewysilonej jednostki 1.5, opracowanej z myślą o Priusie. Jest prosta i ponadprzeciętnie trwała. Ma bezobsługowy łańcuch rozrządu. Pracuje w układzie hybrydowym, ale niemal doskonałym. Awarie zdarzają się nadzwyczaj rzadko, a ponadto nie ma tu kilku elementów osprzętu, które są w samochodach benzynowych czy dieslach.

Kupując hybrydę zapominasz o paskach, alternatorze, rozruszniku czy sprzęgle na zawsze. Koniecznie pamiętaj jednak o regularnej wymianie płynu chłodzącego, bo zaniedbanie prowadzi do rozszczelnienia się układu chłodzenia w falowniku. Trzeba też pamiętać, że układ klimatyzacji ma inną konstrukcję i umawiając się na serwis, koniecznie zapytaj czy obsługują hybrydy.

To właśnie z prostoty konstrukcji wynikają niskie koszty eksploatacji. Rzadko się coś psuje, bo nie ma co się psuć. Zdarza się rozładowanie akumulatora 12V. Oczywiście baterie układu hybrydowego z czasem się zużywają, ale nie tak, że nagle auto przestaje jechać. Pierwsze oznaki zużycia mogą się pojawić po ok. 150 tys. km, ale zwykle bez problemu robi się przebiegi rzędu 250 tys. km.

Jeden z najbardziej dopracowanych napędów na rynku wtórnym
Jeden z najbardziej dopracowanych napędów na rynku wtórnym © fot. mat. prasowe / Toyota

Ich regeneracja jest tania w porównaniu z naprawami osprzętu tradycyjnych aut. Zwykle doprowadzenie baterii do sprawności kosztuje 1200-2500 zł w zależności od stopnia zużycia. Częściej jest to ta dolna granica.

Zużycie paliwa hybrydowej toyoty to ok. 5-6 l/100 km niezależnie od warunków i sposobu jazdy. Mitem jest, że samochód nadaje się tylko do miasta – w trasie też spisuje się znakomicie i nie jest wcale paliwożerny. Jeśli to i tak dla was za dużo, możecie zdecydować się na montaż instalacji LPG.

  • Jedyny minus zagazowania priusa to słyszalne przy każdym uruchomieniu silnika tykanie elektrozaworu. To może przeszkadzać. Poza tym, to standardowy sprawdzony montaż i klasyczna instalacja gazowa jak do każdego silnika, kosztująca ok. 2500-3000 zł - mówi Tomasz Kraczko, doradca techniczny AC S.A., producenta instalacji gazowych STAG.

Więcej na temat używanej Toyoty Prius II przeczytasz w poniższym artykule:

Typowe usterki Toyoty Prius II:

  • awaria układu chłodzenia falownika
  • rozładowanie akumulatora 12V
  • uszkodzone przez gryzonie elementy instalacji
  • uszkodzone głowice w zaniedbanych autach zasilanych gazem
  • korozja układu wydechowego

Czego szukać: Egzemplarzy regularnie serwisowanych, z niskim przebiegiem

Czego unikać: Aut powypadkowych

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie