Volkswagen chce pokonać Teslę w jej grze. Właśnie pokazał produkcyjne Robotaxi

Elektryczny i w pełni autonomiczny ID. Buzz AD jest gotowy do seryjnej produkcji. Auto ma być rozwiązaniem na miarę nowej mobilności.

Volkswagen ID. Buzz ADVolkswagen ID. Buzz AD
Źródło zdjęć: © materiały prasowe
Aleksander Ruciński

Należąca do koncernu Volkswagena firma MOIA, skupiona na usługach nowej mobilności, oficjalnie zaprezentowała produkcyjną wersję ID. Buzza AD. Niemcy pochwalili się gotowym projektem chwilę po tym, jak Elon Musk zapowiedział testy swoich Robotaxi w Austin w Teksasie. Przypadek?

Obie usługi mają być jednak skierowane do nieco innych klientów. Podczas gdy Robotaxi celuje raczej w transport indywidualny na życzenie, MOIA chce służyć klientom korporacyjnym i dostawcom usług mobilnych.

ID. Buzz AD nieco różni się od standardowej wersji. Samochód został nieco wydłużony. Zyskał też wyżej poprowadzoną linię dachu i większy rozstaw osi. Kabinę zaprojektowano przede wszystkim z myślą o pasażerach. Jest też awaryjne miejsce dla kierowcy, choć Volkswagen twierdzi, że nie będzie ono potrzebne.

Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom technicznym samochód jest zdolny do w pełni autonomicznej jazdy na poziomie czwartym (kierowca nie musi sprawować nadzoru nad jazdą, nie musi patrzeć na drogę ani trzymać rąk na kierownicy, a w razie wypadku odpowiedzialność spadała na producenta auta). To zasługa 27 czujników, w tym 13 kamer, 9 lidarów i 5 radarów. Furgonetka wykorzystuje "system autonomicznej jazdy Mobileye, wraz z zastrzeżoną platformą ekosystemu "Autonomous Driving Mobility as a Service (AD MaaS)".

Volkswagen ID. Buzz AD
Volkswagen ID. Buzz AD © materiały prasowe | Volkswagen

Na razie nie wiadomo jak Volkswagen zamierza trafić do klientów. Mowa jedynie o "połączonym pakiecie 360 stopni, składającym się z wiodącej technologii, atrakcyjnej floty pojazdów, inteligentnego zarządzania flotą i systemu rezerwacji zorientowanego na klienta – wszystko z jednego źródła".

Pozostaje wiele pytań, ale dyrektor generalny Volkswagen Group Oliver Blume stwierdził, że wdrożenie powinno rozpocząć się w przyszłym roku, w oczekiwaniu na zatwierdzenie. "Począwszy od 2026 r. wprowadzimy zrównoważoną, autonomiczną mobilność na szeroką skalę w Europie i USA, co będzie kolejnym kamieniem milowym na naszej drodze do stania się globalnym motorem napędowym technologii w branży motoryzacyjnej".

Volkswagen ID. Buzz AD
Volkswagen ID. Buzz AD © materiały prasowe | Volkswagen
Wybrane dla Ciebie
Nowe zasady programu NaszEauto. Bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto. Bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli