Volkswagen pokazał najmocniejszego Touarega R. To hybryda plug-in
Do gamy mocnych SUV-ów Volkswagena dołącza Touarega w wersji R. Po raz pierwszy w samochodzie z tej rodziny zastosowano napęd hybrydowy plug-in. Co ciekawe, mocne SUV-y Audi czy Porsche mają tradycyjne silniki spalinowe.
25.02.2020 | aktual.: 13.03.2023 13:26
Volkswagen Touareg R zadebiutuje podczas Salonu Samochodowego w Genewie, ale już teraz możemy go zobaczyć i sporo się na jego temat dowiedzieć. Pokazano zdjęcia pojazdu w tradycyjnym dla rodziny R kolorze niebieskim i nie brakuje oczywiście czarnych elementów takich jak obręcze kół, listwy, lusterka czy atrapa chłodnicy.
Samochód jest oczywiście obniżony i usztywniony, ale to co najważniejsze kryje się pod maską i podłogą. To napęd o maksymalnej mocy 462 KM i maksymalnym momencie obrotowym 700 Nm. Tym samym samochód jest z jednej strony częściowo bezemisyjny, powinien być dość ekonomiczny, a na pewno jest szybki. Ciekawie wyglądałoby porównanie z Audi SQ7/SQ8 wyposażonym w niemal równie mocny silnik Diesla V8 generujący 435 KM mocy, ale za to 900 Nm momentu. Na razie Volkswagen nie zdradził osiągów.
Hybrydowy napęd e hybrid inny niż inne
Wiemy natomiast, co wchodzi w skład hybrydowego napędu. Jest to benzynowa jednostka 3.0 TSI o mocy 340 KM oraz elektryczny silnik generujący 136 KM. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 14,1 kWh znajduje się pod podłogą bagażnika. Napęd realizuje 8-biegowa przekładnia tiptronic i skrzynia rozdzielcza z centralnym mechanizmem różnicowym Torsen, realizująca stały napęd na cztery koła jak w każdej innej odmianie Touarega.
To o tyle istotne, że w przeciwieństwie do wielu hybryd plug-in silnik elektryczny nie odpowiada tu za jedną z osi, kiedy spalinowy realizuje napęd innej. Mamy więc pełnowartościowy samochód z napędem na cztery koła.
Jak informuje Volkswagen, Touareg R do prędkości 140 km/h może poruszać się wyłącznie dzięki silnikowi elektrycznemu. Dopiero powyżej tej prędkości uruchamia się jednostka spalinowa. Samochód zawsze rusza na silniku elektrycznym, a napęd koordynuje swoje działania z nawigacją. Tzw. menedżer baterii śledzi trasę i uwzględnia jej topografię, aby zminimalizować zużycie energii elektrycznej i wydłużyć zasięg bez emisji dwutlenku węgla.
Nowością we flagowym modelu Volkswagena jest system Travel Assist, dzięki któremu Touareg może jechać prawie autonomicznie z prędkością do 250 km/h. Napęd hybrydowy nie ograniczył uciągu wynoszącego 3,5 tony, a kierowca może skorzystać z systemu Trailer Assist, który ułatwia manewrowanie z przyczepą. Holowanie tak ciężkiej przyczepy możliwe jest nawet wyłącznie na napędzie elektrycznym.
Volkswagen celuje w Forda Explorera?
Najbliższym konkurentem Volkswagena Touarega R będzie wchodzący niebawem na nasz rynek Ford Explorer. Amerykański SUV będzie oferowany wyłącznie z napędem hybrydowym plug-in o mocy maksymalnej 457 KM. Może mieć więc podobne osiągi, klientelę, a nawet cenę.