"10 lat za wcześnie". Projektant Mercedesa o błędzie, jakim jest EQS

Gorden Wagener, szef designu Mercedesa, wyjaśnił, dlaczego flagowy elektryczny model EQS nie zdobył uznania klientów.

Mercedes EQS po liftinguMercedes EQS po liftingu
Źródło zdjęć: © materiały prasowe
Aleksander Ruciński

Mercedes EQS, flagowy elektryczny sedan niemieckiego producenta, spotkał się z krytyką dotyczącą jego designu. Choć niektórzy doceniają jego futurystyczny wygląd, większość potencjalnych klientów ma inne zdanie.

Gorden Wagener, główny projektant Mercedesa, w rozmowie z "Autocar" przyznał, że EQS został wprowadzony na rynek "10 lat za wcześnie", sugerując, że jego design jest zbyt futurystyczny jak na obecne oczekiwania klientów.

Wagener wyjaśnił, że EQS nie zdobył sympatii nabywców Klasy S, ponieważ "to zupełnie inny samochód". Nie został zaprojektowany jako luksusowa limuzyna z długą maską, jak tradycyjna Klasa S, ale jako pojazd oparty na nowej filozofii aerodynamicznej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mercedes AMG EQS 53 - dobry samochód, ale przeciętne AMG

Zdaniem Wagenera, marka powinna była podejść do EQS "bardziej jak do futurystycznego CLS, Klasy S Coupé lub czegoś w tym stylu". Teraz Mercedes uczy się na swoich błędach i zamierza ujednolicić język designu w modelach spalinowych i elektrycznych.

Następna generacja Klasy S ma doczekać się wersji zeroemisyjnej, która zastąpi EQS. Charakterystyczny, "jajowaty" design ma odejść do lamusa, choć zmiana nie nastąpi z dnia na dzień. Obecna generacja Klasy S przejdzie lifting w 2026 roku, więc jej następca pojawi się prawdopodobnie pod koniec dekady.

Co ciekawe, Wagener jeszcze niedawno bronił stylistyki EQS. W wywiadzie dla "ABC News" opisywał design modelu jako "celowy i bardzo progresywny". Argumentował, że słaby popyt na EQS wynika nie tyle z jego stylizacji, co z ogólnego postrzegania samochodów elektrycznych przez klientów.

Mercedes już wcześniej próbował upodobnić EQS do Klasy S, wprowadzając "grill" przypominający tradycyjny model. Planowany jest kolejny face lifting, który ma na celu zbliżenie EQS do nowego CLA poprzez dodanie motywu trójramiennej gwiazdy w reflektorach. To sugeruje, że EQS pozostanie w ofercie jeszcze przez kilka lat.

Wybrane dla Ciebie
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯