"10 lat za wcześnie". Projektant Mercedesa o błędzie, jakim jest EQS

Gorden Wagener, szef designu Mercedesa, wyjaśnił, dlaczego flagowy elektryczny model EQS nie zdobył uznania klientów.

Mercedes EQS po liftinguMercedes EQS po liftingu
Źródło zdjęć: © materiały prasowe
Aleksander Ruciński

Mercedes EQS, flagowy elektryczny sedan niemieckiego producenta, spotkał się z krytyką dotyczącą jego designu. Choć niektórzy doceniają jego futurystyczny wygląd, większość potencjalnych klientów ma inne zdanie.

Gorden Wagener, główny projektant Mercedesa, w rozmowie z "Autocar" przyznał, że EQS został wprowadzony na rynek "10 lat za wcześnie", sugerując, że jego design jest zbyt futurystyczny jak na obecne oczekiwania klientów.

Wagener wyjaśnił, że EQS nie zdobył sympatii nabywców Klasy S, ponieważ "to zupełnie inny samochód". Nie został zaprojektowany jako luksusowa limuzyna z długą maską, jak tradycyjna Klasa S, ale jako pojazd oparty na nowej filozofii aerodynamicznej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mercedes AMG EQS 53 - dobry samochód, ale przeciętne AMG

Zdaniem Wagenera, marka powinna była podejść do EQS "bardziej jak do futurystycznego CLS, Klasy S Coupé lub czegoś w tym stylu". Teraz Mercedes uczy się na swoich błędach i zamierza ujednolicić język designu w modelach spalinowych i elektrycznych.

Następna generacja Klasy S ma doczekać się wersji zeroemisyjnej, która zastąpi EQS. Charakterystyczny, "jajowaty" design ma odejść do lamusa, choć zmiana nie nastąpi z dnia na dzień. Obecna generacja Klasy S przejdzie lifting w 2026 roku, więc jej następca pojawi się prawdopodobnie pod koniec dekady.

Co ciekawe, Wagener jeszcze niedawno bronił stylistyki EQS. W wywiadzie dla "ABC News" opisywał design modelu jako "celowy i bardzo progresywny". Argumentował, że słaby popyt na EQS wynika nie tyle z jego stylizacji, co z ogólnego postrzegania samochodów elektrycznych przez klientów.

Mercedes już wcześniej próbował upodobnić EQS do Klasy S, wprowadzając "grill" przypominający tradycyjny model. Planowany jest kolejny face lifting, który ma na celu zbliżenie EQS do nowego CLA poprzez dodanie motywu trójramiennej gwiazdy w reflektorach. To sugeruje, że EQS pozostanie w ofercie jeszcze przez kilka lat.

Wybrane dla Ciebie
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie