"10 lat za wcześnie". Projektant Mercedesa o błędzie, jakim jest EQS

Gorden Wagener, szef designu Mercedesa, wyjaśnił, dlaczego flagowy elektryczny model EQS nie zdobył uznania klientów.

Mercedes EQS po liftinguMercedes EQS po liftingu
Źródło zdjęć: © materiały prasowe
Aleksander Ruciński

Mercedes EQS, flagowy elektryczny sedan niemieckiego producenta, spotkał się z krytyką dotyczącą jego designu. Choć niektórzy doceniają jego futurystyczny wygląd, większość potencjalnych klientów ma inne zdanie.

Gorden Wagener, główny projektant Mercedesa, w rozmowie z "Autocar" przyznał, że EQS został wprowadzony na rynek "10 lat za wcześnie", sugerując, że jego design jest zbyt futurystyczny jak na obecne oczekiwania klientów.

Wagener wyjaśnił, że EQS nie zdobył sympatii nabywców Klasy S, ponieważ "to zupełnie inny samochód". Nie został zaprojektowany jako luksusowa limuzyna z długą maską, jak tradycyjna Klasa S, ale jako pojazd oparty na nowej filozofii aerodynamicznej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mercedes AMG EQS 53 - dobry samochód, ale przeciętne AMG

Zdaniem Wagenera, marka powinna była podejść do EQS "bardziej jak do futurystycznego CLS, Klasy S Coupé lub czegoś w tym stylu". Teraz Mercedes uczy się na swoich błędach i zamierza ujednolicić język designu w modelach spalinowych i elektrycznych.

Następna generacja Klasy S ma doczekać się wersji zeroemisyjnej, która zastąpi EQS. Charakterystyczny, "jajowaty" design ma odejść do lamusa, choć zmiana nie nastąpi z dnia na dzień. Obecna generacja Klasy S przejdzie lifting w 2026 roku, więc jej następca pojawi się prawdopodobnie pod koniec dekady.

Co ciekawe, Wagener jeszcze niedawno bronił stylistyki EQS. W wywiadzie dla "ABC News" opisywał design modelu jako "celowy i bardzo progresywny". Argumentował, że słaby popyt na EQS wynika nie tyle z jego stylizacji, co z ogólnego postrzegania samochodów elektrycznych przez klientów.

Mercedes już wcześniej próbował upodobnić EQS do Klasy S, wprowadzając "grill" przypominający tradycyjny model. Planowany jest kolejny face lifting, który ma na celu zbliżenie EQS do nowego CLA poprzez dodanie motywu trójramiennej gwiazdy w reflektorach. To sugeruje, że EQS pozostanie w ofercie jeszcze przez kilka lat.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie