3 lata na rozwój nowego auta i mniej testów na żywo - VW ostro tnie koszty

Volkswagen chce zaoszczędzić co najmniej 10 mld euro przed 2026 rokiem, wdrażając bardzo agresywną strategię. Jej filarem ma być znaczące skrócenie czasu wdrożenia nowych modeli i zmniejszenie liczby przedprodukcyjnych testów.

Volkswagen Passat B9Volkswagen Passat B9
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Aleksander Ruciński

O tym, że Volkswagen boryka się z coraz większymi kłopotami finansowymi, wiadomo nie od dziś. Właściwie nie ma miesiąca, w którym niemiecki gigant nie ogłaszałby kolejnych cięć i zmian budżetowych.

Najnowsza nie dotyczy jednak pracowników czy fabryk, lecz samych produktów, a konkretnie skrócenia czasu ich wdrożenia. W ramach strategii "Accelerate Forward/ Road to 6.5" firma zamierza przeznaczać na rozwój nowych modeli nie więcej niż 36 miesięcy.

Jeśli wydaje wam się, że to niewiele, Volkswagen uspokaja, twierdząc, że trzy lata to wystarczający okres na wdrożenie "bez poświęcania jakości czy bezpieczeństwa". Tylko dzięki tej decyzji koncern ma zaoszczędzić ponad miliard euro przed 2028 rokiem.

Na tym jednak nie koniec. Na szali postawiono bowiem także pojazdy testowe. W trakcie 36-miesięcznego cyklu rozwojowego Volkswagen zamierza wykorzystywać o połowę mniej prawdziwych aut testowych i prototypów zastępując je symulacjami komputerowymi. I tutaj ponownie słyszymy, że nie wpłynie to negatywnie na jakość produktu. Pozwoli za to ściąć koszty o kolejne 400 mln euro.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Tło do powyższych decyzji stanowi nie mniej kontrowersyjna, lecz delikatniejsza kwestia, którą koncern określa mianem "społecznie akceptowalnej redukcji miejsc pracy" polegającej przede wszystkim na zachętach do wcześniejszych emerytur i zmniejszeniu liczby pracowników administracyjnych. Volkswagen zamraża też zatrudnienie i redukuje specjalne programy płacowe. Pierwsze finansowe efekty tych decyzji mają być widoczne już w 2024 r.

Wybrane dla Ciebie

Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"