Pomóż nam tworzyć Autokult! Co chcesz tu zmienić?

Pierwsza jazda: Toyota Yaris Cross Hybrid - ma ogromne szanse przedrzeć się na segmentowy szczyt

Segment crossoverów-B zdaje się być już wypełniony po brzegi — niektórzy producenci mają w nim nawet po dwa auta. Toyota z Yarisem Cross wydaje się więc nieco spóźniona na imprezę, jednak nowy model ma mocne argumenty, by szybko dogonić resztę, co udowodnił podczas pierwszych jazd nieopodal Zakopanego.

Toyota Yaris Cross

Toyota Yaris Cross (fot. Filip Buliński)

Yaris Cross jest brakującym ogniwem w rozległej ofercie SUV-ów Toyoty i przez jakiś czas będzie dzierżył miano najmniejszego. Choć wcale taki mały nie jest. Wystarczy powiedzieć, że jego wymiary odpowiadają… pierwszej generacji RAV4. Nie da się też ukryć, że jest sporo większy od zwykłego Yarisa – dokładnie 24 cm wzdłuż, 9,5 cm wzwyż i 2 cm wszerz.

Zyskał też o 2,5 cm większy prześwit, by lepiej radzić sobie z przeszkodami miejskiej dżungli. Tej pozamiejskiej zresztą też, ale o tym za chwilę. Pod napompowaną skorupą kryje jednak rozwiązania znane już z japońskiego hatchbacka. Mamy płytę GA-B czy niezmieniony rozstaw osi (2560 mm). No i oczywiście układ hybrydowy, który — swoją drogą — powstaje w polskiej fabryce w Wałbrzychu.

Toyota Yaris Cross

Co jeszcze istotne, Toyota — jako jeden z nielicznych producentów w tej klasie — będzie oferować także napęd na 4 koła (AWD-i). Nie będzie on jednak dostępny z bazowym silnikiem, który stanowi 125-konne, 3-cylindrowe 1.5, parowane z 6-biegowym manualem lub skrzynią CVT.

Inaczej w przypadku hybryd, które będą występować w dwóch odmianach – z napędem na przednie i wszystkie koła. Oba będą dysponować tym samym, 116-konnym układem bazującym na wspomnianym benzyniaku, ale w wersji z AWD-i znajdziemy przy tylnej osi dodatkowy silnik elektryczny, który nie jest połączony z elektryczno-spalinowym tandemem przy przedniej osi. Moc pozostaje jednak bez zmian. Toyota podkreśla zresztą, że nie o moc dodatkowej jednostki chodzi, a jego wysoki (ok. 150 Nm) moment obrotowy. I właśnie dwie ostatnie odmiany miałem okazję sprawdzić w tatrzańskich plenerach.

Oczywiście nie ma co marzyć, że udamy się toyotą w ciężki teren, jednak zwiększony prześwit i napęd na 4 koła daje większe możliwości, które docenią mieszkańcy górskich okolic

Nie tylko na wyższe krawężniki

Jazdy zacząłem od Yarisa Crossa z napędem na 4 koła, w którym tylny silnik wkracza do akcji przy przyspieszaniu, podczas wspinania się na wzniesienie czy w momencie, kiedy potrzebna jest dodatkowa trakcja. Wtedy rozdział napędu może dochodzić nawet do 40:60.

Muszę przyznać, że mały Yaris Cross radził sobie nadzwyczaj dobrze. Momentu obrotowego na dobrą sprawę jest tyle, że mając odpowiednio dużo energii w akumulatorach, po wzniesieniach możemy jechać bezemisyjnie. Dodatkowym atutem jest niewielka szerokość, co daje przewagę nad większymi SUV-ami w ciasnych wąwozach.

Pozycja za kierownicą jest, jak przystało na crossovera, wyższa niż w zwykłym Yarisie i nie można odmówić jej wygody

Na pokładzie znalazły się tryby Snow i Trail – pierwszy ma ułatwiać ruszanie na śniegu, ograniczając poślizg, natomiast drugi w razie utraty przyczepności czy kontaktu z podłożem przyhamuje koło, przekazując moment na pozostałe koła. Dodatkowym atutem jest także obecność systemu DAC, który wspomaga zjazd ze wzniesienia. Urozmaicona trasa nie zrobiła jednak na toyocie wrażenia. Auto zakończyło próbę terenową z wynikiem 6,2 l/100 km. Jednak jeszcze większe wrażenie zrobiła na mnie hybryda na pętli asfaltowej.

Zobacz również: Sposoby na schłodzenie auta. Zobacz, który jest najlepszy

Mistrz oszczędzania

Po wejściu w życie norm WLTP podawane przez producentów wyniki spalania są znacznie bliższe prawdzie, choć często rzeczywiste dane i tak okazują się nieco wyższe. Ale nie tutaj. Toyota podaje, że Yaris Cross zużywa między 4,7 a 5,1 l/100 km, tymczasem po blisko 90-kilometrowej trasie, zawierającej sporo podjazdów i wzniesień, na wyświetlaczu widniała wartość… 3,9 l/100 km.

Toyota Yaris Cross

To wynik, o którym konkurenci (nawet z układem miękkiej hybrydy) mogą pomarzyć. Gdy samochód przyjedzie na test do redakcji, na pewno sprawdzimy, czy podobne wartości osiągnie w mieście. Mając jednak na względzie udział jednostki elektrycznej przy pokonywaniu wspomnianej trasy, sądzę, że wynik może być nawet niższy.

Na krętych drogach Podhala dobrze sprawdziło się także podwozie toyoty. Nawet w wersji z belką skrętną, pewność pokonywania łuków była zaskakująco dobra. W modelu z napędem na 4 koła z tyłu znajdziemy już niezależny układ wielowahaczowy. Zawieszenie zostało zestrojone stosunkowo sztywno, dzięki czemu nadwozie nie przechylało się nadmiernie, ale pokusiłbym się o przyjemniejsze wybieranie nierówności czy bardziej precyzyjny układ kierowniczy.

Przyjemnie jest też w środku

Napęd na 4 koła i hybryda są jednymi z ważniejszych zalet, ale bynajmniej nie jedynymi. Yaris Cross może pochwalić się nowym systemem multimedialnym z 9-calowym ekranem i (wreszcie) nowoczesną i przyjemną w obsłudze szatą graficzną. Oprócz tego z Androidem Auto czy Apple Car Play możemy się już połączyć bezprzewodowo. Przemyślane jest także wnętrze, które — poza dobrą pozycją za kierownicą — oferuje sporo wygodnych schowków i półek, a także podłokietnik dostępny w standardzie. Kokpit wykończony jest co prawda twardym plastikiem (co jest normą w tym segmencie), ale jest on miły w dotyku, a co jeszcze ważniejsze – solidnie zmontowany i nie skrzypi.

Troszkę gorzej jest z tyłu. Wysoka linia dachu, niestety, nie zapewnia dużej ilości miejsca na głowę. Mając 186 cm, zahaczałem już o sufit. Więcej przestrzeni przydałoby się też na nogi – gdy miałem fotel ustawiony pod siebie, kolanami dotykałem już oparcia. Objętość bagażnika jest niezła, ale konkurenci mogą pochwalić się lepszymi wartościami. Do dyspozycji jest 397 litrów, ale Toyota w modelu Yaris Cross oferuje modułową, podwójną podłogę bagażnika, która pozwala obniżyć tylko część powierzchni. Ta wartość obowiązuje jednak tylko dla wersji z napędem na przednie koła. W modelu z AWD-i kufer ma skromne 320 litrów.

Wrażenie jazdy masywniejszym autem potęgują wyeksponowane błotniki, które bardzo ułatwiają też manewrowanie w ciasnych miejscach

Toyota trzyma jednak jeszcze asa w rękawie, który może okazać się kluczowy w ostatecznym rozrachunku. Mianowicie niezłą cenę. Yaris Cross startuje od niecałych 75 tys. zł. Z jednej strony to sporo jak za crossovera segmentu B, ale tak teraz wyglądają realia cenowe. W tej kwocie otrzymamy 125-konny silnik i niezłe wyposażenie standardowe zawierające m.in. adaptacyjny tempomat, poduszkę centralną między fotelami czy podgrzewane boczne lusterka i LED-y do jazdy dziennej. O ile więc kilku konkurentów startuje z podobnego pułapu cenowego (a niektórzy są znacznie drożsi), tak w podstawie mają słabsze silniki, często o mocy nieprzekraczającej 100 KM. Z kolei hybryda startuje od 87,6 tys. zł.

Podsumowanie

Filip Buliński

Toyota może i nieco spóźniła się z wypuszczeniem swojego reprezentanta w klasie crossoverów-B na rynek, ale robi wszystko, by te zaległości nadrobić. Yaris Cross ma właściwie wszelkie predyspozycje, w tym niezłą cenę, przemyślane rozwiązania oraz sprawdzony i oszczędny układ hybrydowy, by doprowadzić do roszady na szczycie rankingu sprzedażowego swojej klasy nie tylko w Europie, ale przede wszystkim w Polsce. Czy tak będzie? Na odpowiedź będziemy musieli chwilę poczekać, chociaż pierwsze prognozy świadczące o możliwym sukcesie już widać. W końcu Toyota sprzedała tylko w Polsce blisko 400 aut osobom, które samochodu nie widziały nawet na oczy.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Toyota Yaris Trend by Simple [test] Test: Volkswagen Tiguan eHybrid – czy pogoń za "modą" przyniesie sukces? Chevrolet Orlando 1,8 Ecotec LTZ - muscle bus [test autokult.pl] Test: Škoda Octavia RS 2.0 TDI 4x4 - sportowo tylko z nazwy Mazda 3 2,0 Skyactiv-G SkyEnergy - test Test Škody Scali 1.0 TSI: czeska rewolucja ma swoją cenę Audi A8 4.2 TDI quattro LWB - test Test: Jeep Wrangler 4xe - ile wynosi dopłata za wtyczkę? Kia Sorento 2.2 CRDi 6AT - duży SUV za nieduże pieniądze Test: Peugeot Rifter - gdy kierujesz się zdrowym rozsądkiem Test: Audi A7 Sportback 55 TFSI e – spalinowy, gdy nikt nie patrzy Test: Ssang Yong Musso Grand – najważniejsze parametry i pomiary

Popularne w tym tygodniu:

Test: Peugeot 308 BlueHDI – cofnąłem się w czasie, by pojeździć dieslem. Ma wielką zaletę i nie chodzi o zasięg Test: FSO 125p Pick-up - miał być eksportowym hitem, ale wyszło jak zwykle Test: Ford Focus Active 1.0 EcoBoost – kiedy zniknie, to będzie naprawdę wielka strata Test: Audi S8 po liftingu - luksus nie musi iść w parze z niesmaczną ostentacją Test: Porsche 911 (992) Turbo S vs 911 (997) Turbo - dwaj tytani, którzy kończą swoje epoki. Swoją magię odkryli w Beskidach Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance - tak jeździ i ryczy hybryda jeśli ma 843 KM! Test: Ford Mustang California Special - powrót po 7 latach za kierownicę legendy Test długodystansowy: Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh. Dzień dobry! Test: Mazda MX-5 z systemem KPC na przełęczy Salmopolskiej Test: Mazda CX-5 z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym. Czy pójście wbrew trendom się opłaciło? Test: Alfa Romeo Tonale 1.5 T4 Hybrid nie jest doskonała, ale łatwo jej to wybaczyć Test: Seres 3 - elektryczny i dostępny od ręki