Pomóż nam tworzyć Autokult! Co chcesz tu zmienić?

Test: hybrydowe Renault Clio – naprawdę "wącha paliwo"

"Wącha paliwo, co?" – zapytał mnie jeden ze sprzedawców Renault. Nie mylił się. Układ hybrydowy nowego Clio nie grzeszy kulturą pracy, ale jest wyjątkowo oszczędny. Szkoda, że za kilka lat unijny urzędnicy nie będą patrzeć na takie układy napędowe przychylnym okiem.

Hybrydowe Renault Clio nie wyróżnia się na tle całej gamy

Hybrydowe Renault Clio nie wyróżnia się na tle całej gamy (fot. Maciej Rowiński)

Renault Clio E-Tech hybrid – spalanie, cena

Trasa podmiejska, więcej pól niż pomniejszych miejscowości. Trasa: 80 km w każdą stronę. Wynik po uśrednieniu: 3,2 l benzyny na każde 100 km. Takimi wynikami może pochwalić się hybrydowe Clio. W mieście zużyje maksymalnie 5,5 l bezołowiowej (sprawdzane przy dwóch różnych kierowcach). Nawet na autostradzie trudno przekroczyć wynik 6,2 l. Auto idealne? Pod względem oszczędności na pewno, ale Clio ma jeden mały problem – emituje dwutlenek węgla i (uwaga, brzydkie słowo) spaliny.

Hybrydowe Renault Clio

Patrzę w dane katalogowe – na każdy przejechany kilometr Clio wyemituje (średnio) 96–114 g dwutlenku węgla. To oznacza, że o gram mija się z granicą, powyżej której trzeba płacić kary za emisję (w bardzo dużym skrócie). A jeśli weźmiemy pod uwagę nadchodzące normy emisji spalin EURO 7, które mają być jeszcze ostrzejsze, okazuje się, że hybrydowe Clio już niedługo będzie niechętnie widziane np. w centrach miast. Absurd, prawda?

Pomyślcie sami: 3,2 l benzyny. Są motocykle, które palą więcej. Jest to możliwe dzięki "klasycznemu" układowi hybrydowemu, na którym samochód rusza i zazwyczaj przemieszcza się w mieście – przynajmniej 50 proc. trasy w takim terenie da się zrobić "na prądzie".

Pod maską jest prosty, wolnossący silnik

Pod maską mamy wolnossący silnik czterocylindrowy o pojemności 1,6 l, generujący 90 KM. Jedyną innowacją dot. samej jednostki jest montaż jednego modułu rozrusznika i alternatora. Magia dzieje się za to w kłowej skrzyni biegów, która — dzięki rozmaitym ustawieniom — ma do dyspozycji nawet 15 różnych przełożeń. Spokojnie – nie czuć ich. Do tego dorzućmy silnik elektryczny o mocy ok. 48 KM i malutki akumulator mieszczący 1,2 kWh.

Niewątpliwym plusem jest fakt, że silnik nie wyje podczas przyspieszania, jak ma to miejsce chociażby w toyocie. Cały układ ma jednak inną przypadłość – o ile w japońskich autach ładowanie odbywa się "w tle", tak renault miało tendencję do odpalania i pracy na wysokich obrotach w najmniej oczekiwanym momencie. Jeśli jedziesz powoli, takie zachowanie może zaskakiwać, ale – jak zauważył Marcin Łobodziński w teście hybrydowego Renault Arkana – można się do tego przyzwyczaić.

Szeroka wyspa przy drążku zmiany biegów lubi zaskrzypieć

Czym jeszcze różni się hybrydowe Renault Clio? Przede wszystkim ma mniejszy bagażnik (300 l zamiast 391 l), choć trzeba przyznać, że papierowe wartości są bardzo optymistyczne dla marki. Mniejszy – symbolicznie – jest też zbiornik paliwa. Dynamika lepsza – pomimo większej wagi wynoszącej 1238 kg ("zwykłe" Clio – ok. 1155 kg).

Zobacz również: Opony całoroczne czy sezonowe - które wybrać?

Pod innymi względami to małe auto segmentu B, którego wady i zalety zdążyli zauważyć klienci. Na pewno na plus warto zaliczyć niektóre materiały w kabinie czy przyjemne, nieco sportowe prowadzenie. Na minus – szeroką wyspę tunelu środkowego, irytujące i zacinające się multimedia czy średnie spasowanie i wyciszenie. To w sumie jest sytuacja, do której przyzwyczaiło nas Renault. Na pewne rzeczy nie zwrócicie uwagi, ale po przesiadce z Hyundaia i20 czy Volkswagena Polo można poczuć rozczarowanie.

Renault Clio - bagażnik

Cena hybrydowego Renault Clio jest jednak zaporowa. Jeśli bazowe egzemplarze kosztują od ok. 65 tys. zł, tak hybrydy to już minimum 91 900 zł! Sprawę komplikuje fakt, że mamy tu do dyspozycji auta z instalacją LPG, dostępne w widełkach 67 400 – 72 400 zł. Co więcej, hybrydowa Toyota Yaris z sensownym wyposażeniem wyceniona jest na ok. 82 700 zł (choć kolejny krok to już porównywalne 91 600 zł).

Mateusz Lubczański

Moja opinia o Renault Clio E-Tech hybrid

Francuzi pokazali, że swoimi hybrydami mogą grać w topowej lidze. Wyniki spalania robią wrażenie. Jednak Clio w takim wydaniu jest drogie, a rywalizuje dodatkowo z autem, do którego Polacy są bardzo przekonani, przez co może okazać się niszową, rzadko wybieraną wersją.

Ogólna ocena8z 10

Plusy:

  • Dalej wygląda świeżo
  • Układ hybrydowy może rywalizować z najlepszymi…

Minusy:

  • …ale zdarza mu się pracować w dziwny sposób (do którego trzeba się przyzwyczaić)
  • Pomniejsze wpadki wykończeniowe
  • Zauważalnie węższy (np. dzięki wyspie drążka zmiany biegów) niż konkurencja
Renault Clio E-Tech Hybrid — dane techniczne

Silnik i napęd:

Objętość skokowa: 1598 cm³  
Moc maksymalna: 90 KM + układ hybrydowy, łącznie 140 KM  
Moment maksymalny: 144 Nm z silnika spalinowego + 205 Nm   
Skrzynia biegów: automatyczna, wielostopniowa  
Osiągi:
  Katalogowo: Pomiar własny:
Przyspieszenie 0–100 km/h: 9,9 s  
Prędkość maksymalna: 180 km/h  
Zużycie paliwa (mieszane): 4,3 — 5,1 l/100 km 4,4 — 5,8 l/100 km
Pojemności:
Pojemność bagażnika: 300 l  
Pojemność zbiornika Pb: 39 l  
Cena:
Model od: 59 900 zł  
Wersja hybrydowa od: 91 900 zł  

Zobacz pełne dane techniczne na AutoCentrum.pl

Pomóż nam tworzyć Autokult!

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy samochodów:

Pierwsza jazda: Fiat Ducato po liftingu - bo liczy się wnętrze Test: Ford Explorer - trochę mnie rozczarował, choć zły nie jest. Tylko za drogi Test: Porsche Panamera 4S Sport Turismo - jeśli miałbyś mieć jedno auto do końca życia... Test: Peugeot 2008 GT - nietuzinkowość ma swoją (wysoką) cenę Pierwsza jazda Maserati Grecale: tym razem coś nie dla fanów, a dla klientów Test: Toyota Celica Coupé VI z 1995 roku - jedyny taki "japończyk" Audi Q5 3,0 TDI S-Tronic quattro - weekend w militarnym klimacie [pierwsza jazda autokult.pl] Pierwsza jazda Audi RS Q3 na lodzie. Naprzeciw zimie Test: Škoda Octavia RS 2.0 TDI 4x4 - sportowo tylko z nazwy Fiat Panda 1,3 MultiJet Dynamic - włoski wózek na zakupy [test autokult.pl] Nowy Renault Kadjar: cichy gracz w popularnym segmencie nie ma się czego wstydzić Offroad Marcina: Dacia Duster 4WD kontra FWD z automatem. Co jest lepsze w terenie?

Popularne w tym tygodniu:

Test: Ford Focus Active 1.0 EcoBoost – kiedy zniknie, to będzie naprawdę wielka strata Test: FSO 125p Pick-up - miał być eksportowym hitem, ale wyszło jak zwykle Test: Audi S8 po liftingu - luksus nie musi iść w parze z niesmaczną ostentacją Test: Porsche 911 (992) Turbo S vs 911 (997) Turbo - dwaj tytani, którzy kończą swoje epoki. Swoją magię odkryli w Beskidach Test: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance - tak jeździ i ryczy hybryda jeśli ma 843 KM! Test: Ford Mustang California Special - powrót po 7 latach za kierownicę legendy Test długodystansowy: Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh. Dzień dobry! Test: Volkswagen Arteon Shooting Brake eHybrid potrafi spalić mniej niż 2 l/100 km. Ma też inne zalety Test: BMW 223i Active Tourer – na zlocie fanów BMW M usłyszałem, jaki sens ma to auto Test: Mazda CX-5 z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym. Czy pójście wbrew trendom się opłaciło? Test: Alfa Romeo Tonale 1.5 T4 Hybrid nie jest doskonała, ale łatwo jej to wybaczyć Test: Seres 3 - elektryczny i dostępny od ręki