BMW wie, że nie mamy planety B. Poznaj pionierski model iX

BMW wie, że nie mamy planety B. Poznaj pionierski model iX27.09.2021 08:00
BMW iX
Źródło zdjęć: © BMW
Autokult Elektromobilność
Materiał partnerski

Zaprojektowany nie tylko z myślą o komforcie w trakcie jazdy, ale przede wszystkim z dbałością o środowisko naturalne.

"Bądź zmianą, której potrzebuje świat" – to hasło przewodnie kampanii, która towarzyszy premierze iX BMW, czyli auta, które wkrótce ma stać się wizytówką niemieckiej marki.

Produkcja neutralna klimatycznie

BMW iX powstaje w supernowoczesnej fabryce w Dingolfing w Dolnej Bawarii. Koncern zainwestował ponad 400 mln euro, aby przystosować linie produkcyjne do nowej, elektromobilnej rzeczywistości. Proces powstawania auta stał się dzięki temu całkowicie neutralny klimatycznie, a w samym samochodzie wykorzystywane są materiały pochodzące z recyklingu. Mało tego, gdy zechcieć go w całości poddać procesowi odzysku surowców wtórnych, mimo jego sporej wagi (ok. 2,5 tony w zależności od modelu), pozostałby nam w dłoniach zaledwie jeden niezutylizowany kilogram!

Źródło zdjęć: © BMW
Źródło zdjęć: © BMW

BMW iX to w założeniu przestronny SUV, choć tak naprawdę trudno go sklasyfikować, biorąc pod uwagę dotychczasowe portfolio bawarskiego koncernu. Brak tradycyjnej cyfry w nazwie już to zresztą sugeruje. Jak podkreślają konstruktorzy, długość i szerokość iX zbliżona jest do modelu BMW X5, BMW X6, BMW X7, ale niska i opadająca linia dachu nawiązuje już do X6, a 22-calowe koła to inspiracja X7.

Luksus. Z recyklingu

Co ciekawe, projektowanie BMX iX rozpoczęto nie od nadwozia, jak to standardowo ma miejsce, ale od wnętrza. Środek auta ma być tym, co urzeknie kupującego. Wnętrze ma charakter loftowy, dominuje w nim minimalizm. Jednocześnie jest wyjątkowo komfortowe i funkcjonalne.

Mówiąc wprost, siedząc w iX – bez znaczenia, czy jako kierowac czy pasażer – mamy się poczuć jak na kanapie w domu - przed telewizorem. Brak konwencjonalnego napędu, a co za tym idzie tunelu środkowego, pozwolił osiągnąć idealnie płaską podłogę, która zarówno z przodu, jak i z tyłu zapewnia pełen komfort podróżowania.

Centralnym punktem wnętrza, jak w każdym nowoczesnym samochodzie, jest dotykowy wyświetlacz. Ten w BMW iX ma przekątną prawie 27-cali, jest bezramkowy i – zgodnie z wieloletnią filozofią monachijskiego koncernu – lekko skierowany w stronę kierowcy.

Intrygująco prezentuje się pokrętło od systemu iDrive, które wykonano z… kryształu.

Co ciekawe, wiele elementów wykończenia wnętrza iX to plastik oraz sieci rybackie, które poddano recyklingowi.

Źródło zdjęć: © BMW
Źródło zdjęć: © BMW

Materiały te wykorzystano m.in. do produkcji dywaników, wykładziny, paneli drzwiowych czy deski rozdzielczej. Drewno użyte w środku pozyskano z certyfikowanych upraw, a skórzana tapicerka garbowana jest liściami oliwnymi a nie chemikaliami.

Zielona energia w produkcji

Komponując nadwozie, również nie zapomniano o ekologii. Aluminium używane do jego produkcji pochodzi z odzysku, a wnętrze wykonano z włókna węglowego.

Chcąc wejść do środka, nie pociągniemy za tradycyjną, plastikową klamkę, bo ta została ukryta w drzwiach. Pomysłowo rozwiązano także kwestię uzupełniania płynu do spryskiwaczy. Maska w BMX iX pełni funkcję jedynie serwisową, dlatego chcąc dolać płyn, wystarczy nacisnąć znajdujący się na niej znaczek. Po chwili wysunie nam się spod niego wlew.

Nie od dziś wiadomo, że największym źródłem emisji CO2 w łańcuchu produkcyjnym samochodu elektrycznego są baterie. Ale i w tym przypadku koncern z Bawarii robi wszystko, aby zminimalizować negatywne skutki dla środowiska.

Źródło zdjęć: © BMW
Źródło zdjęć: © BMW

Nowoczesne akumulatory są wytwarzane z zastosowaniem zielonej energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych oraz posiadają wysoki współczynnik recyklingu.

I to co kluczowe: silnik elektryczny został skonstruowany bez wykorzystania metali ziem rzadkich.

Na jednym ładowaniu do Wiednia, Rygi…

A skoro już jesteśmy przy napędzie BMX iX, to nie sposób nie wspomnieć o jego parametrach. Elektryczny SUV z Monachium oferowany będzie na początku w dwóch wersjach: podstawowej xDrive40 oraz mocniejszej xDrive50. Obie wyposażone zostały w dwa elektryczne silniki, po jednym na oś. W modelu iX xDrive40 osiągają moc 326 KM i 630 Nm, a w modelu iX xDrive50 523 KM i 765 Nm.

Model xDrive40 przyśpiesza do 100 km/h w 6,1 s, a silniejsza jednostka pierwszą "setkę" osiąga już po 4,6 s. Zasięg baterii to odpowiednio 425 km i 630 km. Mało?

Na jednym ładowaniu z Warszawy dojedziemy do Pragi (517 km), Wiednia (555 km) czy Rygi (561 km). Podkreślamy – na jednym ładowaniu!

Źródło zdjęć: © BMW
Źródło zdjęć: © BMW

Żeby uzyskać 100 km zasięgu z wykorzystaniem najbardziej popularnego złącza wallbox, potrzeba 1 godziny i 40 minut. Z superszybką ładowarką zajmie nam to natomiast zaledwie 6 minut.

Wersja BMW iXxDrive40 ma kosztować 360 tys. zł, a za xDrive50 trzeba będzie zapłacić ok. 450 tys. zł. Pierwsze modele nowego flagowca z Monachium mają pojawić się w sprzedaży już w listopadzie.

Materiał partnerski
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.