Europejczycy kupują więcej samochodów. Tak dobrze nie było od niemal dwóch lat

Europejczycy kupują więcej samochodów. Tak dobrze nie było od niemal dwóch lat20.04.2023 19:01
Toyota Corolla
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota

Statystyki dotyczące sprzedaży samochodów w Europie już ósmy miesiąc z rzędu mogą zaświecić się na zielono. Marzec 2023 roku był jednak dla producentów wyjątkowo udany, a skok sprzedaży jest naprawdę imponujący.

Od lipca 2021 do lipca 2022 roku branża motoryzacyjna znajdowała się w ogromnym kryzysie. Ogromne podwyżki związane z inflacją odpychały klientów od kupna samochodów, a problemy z dostawami m.in. półprzewodników wstrzymywały prace fabryk. Gdy zaś wydawało się, że sytuacja powoli ulega poprawie, wybuch wojny w Ukrainie po raz kolejny pogrążył sektor motoryzacyjny.

Od sierpnia 2022 widać jednak, że sytuacja ulega poprawie. W całej Europie liczba rejestracji nowych samochodów regularnie się zwiększa, a niepokoje związane z dostępnością części uległy uspokojeniu dzięki rozluźnieniu polityki Chin względem COVID-19. Statystyki od ACEA z marca 2023 roku są jednak naprawdę optymistyczne, i to biorąc pod uwagę skalę całego Starego Kontynentu.

Zsumowane dane z Unii Europejskiej wskazują na wzrost rejestracji nowych samochodów o aż 28.8 proc. względem marca 2022. Łącznie w całym miesiącu licznik ten zatrzymał się na poziomie 1 087 939 egzemplarzy. Dla porównania rok temu w analogicznym okresie sprzedano dokładnie 884 819 aut. Mimo że wzrosty możemy obserwować już od kilku miesięcy, jest to najlepszy wynik od… maja 2021 roku!

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Toyota Corolla hatchback - zyskała coś, czego wcześniej nie miała

Wzrosty możemy obserwować wszędzie. W Polsce o dokładnie 25,1 proc., w Niemczech o 17 proc., we Francji o 23 proc., w Wielkiej Brytanii o 18 proc. zaś w Hiszpanii o aż 66,1 proc. Chociaż producenci nadal dmuchają na zimne, korzystają oni teraz z górki zamówień, która stworzyła się podczas problemów z produkcją aut na przełomie 2021 i 2022 roku, kiedy to fabryki musiały być czasowo zamykane.

Nadal najpopularniejszym typem aut są te z jednostkami benzynowymi – stanowią 37,5 proc. rynku. Za nimi plasują się hybrydy z udziałem na poziomie 24,3 proc., zaś podium zamykają diesle 14,5 proc. Po piętach depczą im jednak samochody elektryczne, których udział w rynku stanowi już aż 13,9 proc. Miernie wypadają zaś hybrydy plug-in, które stanowiły 7,2 proc. wszystkich rejestracji.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.