Porsche nie wierzy w zakaz "spalinówek" od 2035 r. I może mieć rację

Być może wchodzące na rynek spalinowe wersje samochodów osobowych nie będą jeszcze tymi ostatnimi. Tak przynajmniej twierdzi wysoko postawiony menedżer Porsche.

Porsche Macan EV (2024)Porsche Macan EV (2024)
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Porsche
Tomasz Budzik

Podczas światowej premiery najnowszego Macana EV szef finansów firmy Porsche, Lutz Meschke, udzielił wypowiedzi na temat przyszłości silników spalinowych w Europie. Jego zdaniem obecnie na Starym Kontynencie toczą się liczne dyskusje na temat zasadności zakazu wprowadzonego w Unii Europejskiej. Zdaniem Meschkego przyjęta data 2035 r., jako końca sprzedaży aut emitujących CO2, nie zostanie dotrzymana.

Nie da się wykluczyć, że niemiecka firma ma rację. Podczas obrad, gdy w Brukseli zdecydowano o zakazie, nie było w tej kwestii jednomyślności, a przeciwnicy takiego rozwiązania mieli całkiem rzeczowe argumenty. Ostatecznie w życie wszedł zakaz sprzedaży w Unii Europejskiej aut, które emitują CO2. Spod tej regulacji wyjęte są m.in. auta z silnikami działającymi na e-paliwo. Przy jego produkcji pochłaniany jest dwutlenek węgla, co równoważy późniejsze spalanie benzyny w silniku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mercedes-AMG EQE SUV 43 - życie z elektrykiem w zimie

Co prawda przeciwnicy tego rozwiązania mówią, że nigdy nie uda się osiągnąć zupełnie zerowego bilansu e-paliwa, ale warto pamiętać o tym, że podobnie jest z wytwarzaniem prądu. Unia Europejska, a kraje takie jak Polska w szczególności, jest jeszcze daleka od zeroemisyjności w energetyce. Skoro więc jazda autami na prąd będzie oznaczała emisję, to dlaczego miałaby ona być zakazana dla aut z silnikami spalinowymi na e-paliwo?

Potężne znaczenie może mieć również to, że póki co auta elektryczne wciąż są wyraźnie droższe od spalinowych, a przygotowanie infrastruktury wystarczającej do ładowania lawinowo rosnącej po 2035 r. liczby aut elektrycznych może być wyzwaniem dla części państw.

Wszystkie te wątpliwości nie oznaczają, że Porsche nie przygotowuje się na zmiany. Zgodnie z założeniami w 2030 r. marka Zuffenhausen ma w 80 proc. sprzedawać auta elektryczne. Potem w Europie stopniowo wygaszane będą modele spalinowe.

Wybrane dla Ciebie
Smart wróci w formie, jaką wszyscy znamy. Trwają testy nowego modelu
Smart wróci w formie, jaką wszyscy znamy. Trwają testy nowego modelu
Pierwsza jazda: Toyota Aygo X – sztuka miniaturyzacji
Pierwsza jazda: Toyota Aygo X – sztuka miniaturyzacji
Elektryczna Toyota wjeżdża do Polski. Znamy zasięg i ceny
Elektryczna Toyota wjeżdża do Polski. Znamy zasięg i ceny
Będzie nowy Ford F-150 Lightning, ale w innej formie, niż do tej pory
Będzie nowy Ford F-150 Lightning, ale w innej formie, niż do tej pory
Więcej hybryd, mniej elektryków. Ford ogłasza plan na 2030
Więcej hybryd, mniej elektryków. Ford ogłasza plan na 2030
Volkswagen ID. Polo coraz bliżej. Niemcy zdradzili szczegóły taniego elektryka
Volkswagen ID. Polo coraz bliżej. Niemcy zdradzili szczegóły taniego elektryka
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀