Hybrydowy Jeep Wrangler 4xe – to naprawdę się wydarzyło!

Hybrydowy Jeep Wrangler 4xe – to naprawdę się wydarzyło!04.09.2020 07:52
Jeep Wrangler 4xe
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe

Jeśli nowy Land Rover Defender jest dla ciebie końcem świata w temacie samochodów terenowych, to uważaj - Jeep zaprezentował hybrydowego Wranglera z 2-litrowym silnikiem benzynowym. I jest lepszy od V6.

Zanim jednak przez to ostatnie zdanie zostanę zlinczowany, to przeczytajcie uważnie. Chodzi o średnią emisję CO2. Jak wiadomo, jednostka V6 Pentastar nie jest w tej kategorii zbyt mocna i zawyża średnią. To taka czarna owieczka w gamie, ale kochana. Przede wszystkim przez użytkowników. Dlatego jest potrzebna i być może to właśnie hybrydowa wersja modelu zrównoważy emisję, co utrzyma Pentastara przy życiu.

Porównanie wersji V6 i hybrydowej jest jak porównanie dwójki dzieci. Ten pierwszy to łobuziak, ale słodki i lubiany przez wszystkich. Ten drugi jest pilnym uczniem, ale tak zapatrzonym w cel, że trudno o interakcję. Jednak kiedy trzeba, wykona swoją pracę bezbłędnie i pomoże swojemu bratu.

Kolejne kontrowersyjne hasło

Pamiętam, jak w dniu premiery tej generacji Wranglera Jeep rzucił hasło o "najbardziej wszechstronnym SUV-ie świata". Zajęło mi kilka dni przetrawienie tego i ostatecznie… zrozumienie.

Teraz rzuca inne o "najbardziej zaawansowanym technicznie Wranglerze w historii". I to oczywiście zaboli purystów, którzy chętnie zmienią "najbardziej" na "za bardzo", albo "zaawansowanym" na "skomplikowanym", ale to jest faktem.

Jeep Wrangler 4xe, Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Jeep Wrangler 4xe
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe

Co pod maską i autem?

Podstawowym źródłem napędu Wranglera 4xe jest benzynowy motor 2.0 o mocy 270 KM, znany z rynku europejskiego. Generuje 400 Nm momentu i "przelewa" go do skrzyni rozdzielczej przez 8-biegowy automat. Robi to kapitalnie, ale niebawem napiszę o tym w teście.

Następnie mamy dwa silniki elektryczne i pakiet akumulatorów o napięciu 400 V i pojemności energetycznej 17 kWh.Silnik napędowy ma moc 100 kW, czyli 136 KM, natomiast przy silniku spalinowym pracuje motogenerator, który w razie potrzeby wspomaga jednostkę dodatkowymi 33 kW. To, co najważniejsze, czyli łączna moc systemowa wynosi 375 KM, a moment obrotowy 637 Nm.

Jeep Wrangler 4xe, Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Jeep Wrangler 4xe
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Warto wspomnieć, że auto nie ma rozrusznika, a instalacja 12V służy wyłącznie do zasilania akcesoriów. Wysokonapięciowy generator silnika jest zamontowany z przodu obudowy skrzyni biegów, zastępując tradycyjny konwerter momentu obrotowego automatycznej skrzyni biegów. Kiedy auto przechodzi w tryb elektryczny, motor spalinowy jest całkowicie odłączony od napędu.

W takich warunkach Wrangler przejedzie 25 mil (ok. 40 km) na jednym ładowaniu bezemisyjnie. Warto dodać, że jest to pomiar wg norm amerykańskich i może się różnić od tego, co producent zadeklaruje na Europę. Oczywiście auto jest wyposażone w funkcję zatrzymania zgromadzonej w akumulatorach energii. Może jej też dodać przez hamowanie rekuperacyjne.

Spokojnie, nadal będzie terenowy

Pomimo tego, co przeczytaliście, Wrangler nie zatraci swoich zdolności terenowych. Będzie dostępny w wersjach 4xe, Sahara 4xe i – co najważniejsze - Rubicon 4xe.

Jeep Wrangler 4xe, Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Jeep Wrangler 4xe
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe

Ta ostatnia odmiana tradycyjnie z blokadami i reduktorem o przełożeniu 4:1. Producent podaje kąt natarcia 44°, kąt rampowy 22,5°, kąt zejścia 35,6° i prześwit 27,4 cm. Do tego głębokość brodzenia – pomimo napędu hybrydowego – aż 76 cm. Rubicon będzie wyposażony standardowo w 33-calowe koła. Natomiast pozostałe odmiany dostaną 20-calowe obręcze.

Poczekamy i zobaczymy, ale jedno jest pewne

Pewne jest to, że hybrydowa odmiana plug-in nie będzie tą ostatnią, którą klienci zapragną. Imponujące osiągi oraz niskie zużycie paliwa w mieście mogą być atutami nie do przecenienia. Co warto podkreślić, dla wielu klientów Wrangler to samochód miejski, cokolwiek sobie wyobrażacie (zobaczcie na zdjęcia prasowe).

Na pewno kartą przetargową odmiany 4xe w gamie Wranglera będzie 375 KM. Tylko z tego powodu tak bardzo chciałbym nim pojeździć. Bo już 2-litrowy benzyniak potrafi szokować na drodze, a ma ponad 100 KM mniej.

[1/18]
[2/18]
[3/18]
[4/18]
[5/18]
[6/18]
[7/18]
[8/18]
[9/18]
[10/18]
[11/18]
[12/18]
[13/18]
[14/18]
[15/18]
[16/18]
[17/18]
[18/18]
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.