Naprawy aut elektrycznych o 1/3 droższe od porównywalnych spalinówek
Eksperci niemieckiego Związku Firm Ubezpieczeniowych wzięli pod lupę koszty napraw powypadkowych aut w wersjach spalinowych i elektrycznych. Rachunki za naprawę aut na prąd po wypadkach są średnio o 35 proc. wyższe niż w przypadku modeli spalinowych.
W dyskusji o transformacji mobilności w Niemczech głos zabrały firmy ubezpieczeniowe. Tamtejszy branżowy związek – Gesamtverband der Versicherer – opublikował wyniki swojego badania, w którym porównał auta elektryczne i spalinowe przez pryzmat częstotliwości powodowanych szkód oraz wysokości kosztów naprawy na przestrzeni lat 2019-2021. Analizie poddano 37 par modelowych. W większości przypadków są to auta różniące się tylko rodzajem napędu, w pojedynczych – jak np. Tesla – autorzy badania posłużyli się porównywalnymi modelami popularnej konkurencji.
Okazuje się, że kierowcy samochodów elektrycznych jeżdżą statystycznie ostrożniej niż właściciele porównywalnych modeli spalinowych. Wypadki, w których samochód elektryczny powoduje szkody u innych (czyli działa polisa OC sprawcy) zdarzają się średnio o 5-10 proc. rzadziej niż w przypadku porównywalnych aut z silnikami spalinowymi. Szkód własnych, czyli rozliczanych z polisy AC, kierowcy pojazdów elektrycznych powodują nawet o 20 proc. mniej.
Jednocześnie jednak koszty naprawy samochodów elektrycznych są znacznie wyższe – średnio o 30-35 proc. Te czynniki są brane pod uwagę w Niemczech przy obliczaniu klas ubezpieczeniowych (tzw. Typklassen) dla poszczególnych modeli, zarówno w przypadku OC, jak i AC. Im wyższy indeks szkodowości danego modelu, tym wyższa klasa ubezpieczenia, czyli droższa składka. W przypadku OC wpływ na klasę ma przede wszystkim rodzaj samochodu i sposób jazdy użytkowników danego modelu. W polisach AC uwzględniane są też kradzieże, pożary czy szkody szyb. Porównanie poszczególnych klas 37 par aut elektrycznych i spalinowych – w tabeli poniżej.
OC – niem. Typklasse | OC – niem. Typklasse | AC – niem. Typklasse | AC – niem. Typklasse | |
Model: spalinowy | elektryczny | Elektryk | Spalinowy | Elektryk | Spalinowy |
VW e-Golf (VII) | VW Golf 1.4 TSI (VII) | 12 | 14 | 17 | 17 |
VW ID.3 | VW Golf 1.5 TSI (VIII) | 14 | 12 | 19 | 18 |
BMW i3 | BMW 220i Active Tourer | 15 | 17 | 17 | 20 |
Hyundai Kona electric | Hyundai Kona 1.6 T-GDI | 16 | 18 | 21 | 21 |
Hyundai Ioniq electric | Hyundai Ioniq Hybrid | 16 | 18 | 21 | 22 |
Renault Zoe | Renault Clio 0.9 | 18 | 18 | 17 | 14 |
Renault Zoe | Renault Clio 1.0 | 18 | 18 | 17 | 18 |
Tesla Model S AWD | BMW 540i xDrive | 22 | 17 | 28 | 28 |
Tesla Model 3 AWD | BMW 330i | 20 | 16 | 25 | 26 |
Nissan Leaf (1. gen) | Nissan Note 1.6 | 20 | 16 | 16 | 12 |
Nissan Leaf (2. gen) | Nissan Pulsar 1.6 | 20 | 18 | 22 | 20 |
Fiat 500 E (3. gen) | Fiat 500 0.9 | 14 | 12 | 16 | 12 |
Kia Niro (1. gen) | Kia Niro 1.6 Hybrid | 18 | 20 | 19 | 21 |
Mazda MX-30 | Mazda CX-30 2.0 | 14 | 16 | 17 | 20 |
Mini Cooper SE | Mini Cooper S 2.0 | 14 | 16 | 17 | 18 |
Opel Corsa-e | Opel Corsa 1.2 (gen. F) | 16 | 18 | 19 | 20 |
Peugeot e-208 | Peugeot 208 1.2 | 16 | 17 | 21 | 21 |
Seat Mii electric | Seat Mii 1.0 | 14 | 15 | 14 | 12 |
Skoda Citigo-e iV | Skoda Citigo 1.0 | 15 | 14 | 15 | 12 |
VW e-up / VW up 1.0 | 13 | 12 | 13 | 13 |
Smart ForTwo (2. gen.) | 11 | 13 | 10 | 10 |
Smart ForTwo (3. gen.) | 12 | 15 | 11 | 11 |
Smart ForTwo Cabrio (3. gen.) | 12 | 13 | 11 | 11 |
Smart ForFour (2. gen.) | 13 | 17 | 15 | 16 |
Według Christopha Lauterwassera, dyrektora zarządzającego Allianz Center for Technology, znacznie wyższe koszty napraw samochodów elektrycznych w porównaniu do silników spalinowych są spowodowane przede wszystkim uszkodzeniami akumulatorów trakcyjnych. Lauterwasser widzi potencjał w poprawie kryteriów wymiany uszkodzonych ogniw, możliwości ich diagnozy i naprawy. Wskazuje też na niepewność służb ratowniczych w postępowaniu z autami elektrycznymi, które uległy wypadkom: zbyt długie okresy "kwarantanny" czy nadgorliwe zanurzanie aut powypadkowych w kontenerach gaśniczych wypełnionych wodą zwykle kończą się szkodą całkowitą.
Mamy ponad 125 lat doświadczenia w silnikach spalinowych, ale tylko około 10 lat w przypadku nowoczesnych pojazdów elektrycznych. Jeśli chodzi o warsztaty, firmy holownicze, straże pożarne i ekspertów, nadal brakuje doświadczenia i sprawdzonych procedur postępowania z poważnie uszkodzonymi samochodami elektrycznymi. W świetle oczekiwanego wzrostu popularności aut elektrycznych istnieje wyraźna potrzeba działania.
Christopha Lauterwasser
Dyrektor Zarządzający Allianz Center for Technology
Ubezpieczyciele reprezentowani przez związek GDV żądają od producentów, aby akumulatory były lepiej chronione przed uszkodzeniami wypadkowymi. Jednocześnie warsztaty i eksperci powinni mieć łatwy dostęp do danych diagnostycznych akumulatora po wypadku, które pomogłyby jak najwcześniej wykluczać ryzyko pożaru i możliwie najkrótszy okres przechowywania w kwarantannie.
Jeśli koszty elektromobilności wymkną się spod kontroli, akceptacja tej techniki napędu również spadnie. Nie możemy tak ryzykować.
Heinz Gressel
Przewodniczący Komisji Transportu Samochodowego GDV
Wyniki są zaskakujące, jednak szef GDV, Jörg Asmussen, podkreśla, że celem jest wsparcie przejścia na e-mobilność, a nie przeciwdziałanie mu. – Jako ubezpieczyciele chcemy towarzyszyć tej zmianie i pomóc ją pozytywnie kształtować, dlatego ostrzegamy o pewnych ryzykach już na wczesnym etapie – mówi Asmussen.