Odkrywamy tajemnice silnika bez korbowodów. Twórcy odpowiadają na wasze wątpliwości

Poradniki i mechanikaOdkrywamy tajemnice silnika bez korbowodów. Twórcy odpowiadają na wasze wątpliwości08.04.2021 13:09
Silnik Libertine z wolnym tłokiem podczas pierwszych testów
Źródło zdjęć: © fot. Libertine FPE
Materiał partnerski

Silnik z wolnym tłokiem firmy Libertine spotkał się z waszym dużym zainteresowaniem. Wśród komentarzy pojawiły się zasadne pytania, dlatego postanowiłem je skierować do twórców tej ciekawej konstrukcji. Poniższe odpowiedzi pozwalają jeszcze lepiej zgłębić temat silnika, który może być napędzany między innymi mieszanką alkoholu i wody.

Przypomnę, że silnik brytyjskiego start-upu Libertine to nowatorski i nietypowy projekt, w którym tłoki nie są połączone fizycznie z wałem korbowym. Takiego wału tutaj po prostu nie ma. Zamiast tego, posuwisty ruch tłoków zamieniany jest na energię elektryczną. Spalanie mieszanki "ładuje" akumulator poprzez pole magnetyczne wytworzone pomiędzy cewkami zamontowanymi w korpusie cylindra i magnesami trwałymi wbudowanymi w tłoki.

Te ostatnie pracują parami w długim cylindrze w cyklu dwusuwowym. Pierwszy suw zapewnia detonacja mieszanki pomiędzy cylindrami, który posyła je w przeciwległe krańce cylindra. Tam odbijają się od sprężonego powietrza, które działa jak sprężyna gazowa, i wracają ku sobie, czekając na kolejną detonację.

Producent argumentuje, że takie rozwiązanie, daleko inne od tych stosowanych w motoryzacji czy też przemyśle do tej pory, daje przewagę większej wydajności, a przede wszystkim możliwość łatwej adaptacji do różnych paliw, włącznie z mieszanką bioetanolu i wody. Więcej o samym silniku i zasadzie jego działania pisałem w tekście, który możecie znaleźć poniżej:

W komentarzach do tego artykułu, a także na naszych kanałach społecznościowych pojawiło się kilka zasadnych pytań dotyczących działania tej konstrukcji. W związku z tym powróciłem do kontaktu z jej twórcami, by rozwiać te wątpliwości.

Mateusz Żuchowski, Autokult: Tekst o Waszym silniku spotkał się z dużym zainteresowaniem polskich czytelników. Pojawiły się też pytania i wątpliwości co do projektu. Jedna z nich dotyczy zapłonu. Czy tak silne pole magnetyczne indukowane w cylindrach nie generuje problemów z zapłonem?

Sam Cockerill, dyrektor zarządzający Libertine FPE
Sam Cockerill, dyrektor zarządzający Libertine FPE

Sam Cockerill, dyrektor zarządzający Libertine FPE: Pola magnetyczne są ograniczone do stojanów poprzez zastosowanie kompozytowego materiału magnetycznego miękkiego i przez to pole to nie wpływa na samo spalanie.

M.Ż.: Taka organizacja pracy cylindrów budzi dalsze wątpliwości. Teoretycznie nawet niewielkie problemy z zapłonem mogłyby doprowadzić do zderzenia się pędzących ku sobie cylindrów i zniszczenia całego silnika.

S.C.: Komory odbijające i komory główne działają jak sprężyny gazowe o zdolności magazynowania energii, która przekracza energię kinetyczną tłoka po detonacji mieszanki. To nasz bierny system bezpieczeństwa przed zderzeniami w cylindrze. Wprowadziliśmy również aktywne systemy, które kontrolują takie niebezpieczeństwa i w razie potrzeby wpływają na profil prędkości tłoków.

M.Ż.: Kolejne potencjalne zagrożenie stanowi przedmuch na cylindrze. Nawet niewielki przedmuch po jednej stronie mógłby zaburzyć synchronizację pary tłoków i doprowadzić do uszkodzeń silnika.

S.C.: Wymienione wyżej aktywne systemy bezpieczeństwa utrzymują synchronizację pomiędzy tłokami poprzez nieustanną kontrolę i utrzymywanie wyznaczonego profilu prędkości tłoków. W miarę potrzeby systemy te mogą regulować tę prędkość.

Przekrój silnika z wolnym tłokiem Libertine, Źródło zdjęć: © fot. Libertine FPE
Przekrój silnika z wolnym tłokiem Libertine
Źródło zdjęć: © fot. Libertine FPE

M.Ż.: Tyle z zagadnień technicznych, porozmawiajmy jeszcze o samym pomyśle na wykorzystanie tego silnika w samochodzie osobowym. Ile takich dwutłokowych cylindrów znalazłoby się w przeciętnym aucie i jakie by były ich parametry?

S.C.: Do zastosowania przemysłowego przewidujemy wykorzystanie silników, w których znajdzie się od 2 do 4 takich cylindrów, z których każdy generuje 40 – 60 kWe. W przypadku samochodów osobowych na ten moment wyobrażamy sobie silniki z 1 do 3 cylindrów o mocy 20 – 30 kWe każdy.

M.Ż.: Część spalinowa służy tylko jako generator zasilający elektryczną część napędu. Jakie parametry będzie miała ta część elektryczna? Jakie byłyby finalne parametry takiego samochodu? Jak wyglądałaby jazda takim samochodem, który z dostępnych obecnie modeli by ona przypominała?

S.C.: Nie zajmujemy się kompletnymi układami napędowymi, więc te kwestie pozostawimy już w gestii producentów samochodów. Samochód wyposażony w nasze rozwiązanie będzie działał tak samo jak inne hybrydy szeregowe z pokładowym generatorem prądu, bo zmienia się tylko sam generator. Skala zastosowania jest więc bardzo szeroka, bo za ostateczne osiągi samochodu odpowiada silnik elektryczny, który można dowolnie dobrać.

Przykładem takiego modelu z pokładowym generatorem prądu (choć wspartym na zupełnie innym silniku spalinowym) jest Nissan e-Power. Tam układ wykorzystuje półtoralitrowy silnik spalinowy generujący około 60 kWe, który ładuje niewielki akumulator o pojemności 1,5 kWh, co razem składa się na ponad 100 kW mocy napędu.

Pojedynczy cylinder widziany z zewnątrz, Źródło zdjęć: © fot. Libertine FPE
Pojedynczy cylinder widziany z zewnątrz
Źródło zdjęć: © fot. Libertine FPE

M.Ż.: Jaka jest sprawność Waszego silnika z wolnym tłokiem?

S.C.: Potencjalnie możemy osiągnąć 50 proc. sprawności przy zamianie energii chemicznej (paliwa) na elektryczną. Sprawność porównywalnego generatora z zapłonem iskrowym w obecnych na rynku hybrydach szeregowych wynosi 30 proc.

M.Ż.: Jak wypada Wasz silnik pod względem poziomu hałasu i wibracji na tle konwencjonalnego silnika spalinowego?

S.C.: Wykazuje dużo lepsze parametry. Jest to szczególnie widoczne przy działaniu systemu start/stop, jako że konwencjonalny silnik przy każdym uruchomieniu oraz zatrzymaniu posyła duże drgania skrętne przez cały samochód.

Materiał partnerski
Źródło artykułu:WP Autokult
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.