Pierwsza jazda: Audi Q8 e-tron - najważniejszych rzeczy nie widać gołym okiem

TestyAudiPierwsza jazda: Audi Q8 e-tron - najważniejszych rzeczy nie widać gołym okiem20.01.2023 10:50
Audi Q8 e-tron
Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański

Już nie e-tron, a Q8 e-tron. Największy, elektryczny SUV Audi przeszedł lifting. To nie tylko podświetlany grill, a spora ewolucja ogniw i możliwości ładowania.

Można zerknąć na Q8 e-trona i stwierdzić, że w sumie nie ma się nad czym rozwodzić – ot, dodano świecący grill czy przebudowano zderzak tak, by zmniejszyć opór powietrza. W kabinie pojawiła się może jedna grafika więcej. Jeśli mieliście kontakt z audi od A6 wzwyż w ciągu ostatnich pięciu lat, nie będziecie zaskoczeni. To wszystko raczej nie wystarczy, by przeciętny klient zerwał się z łóżka i wydzwaniał do dealera z prośbą o zarezerwowanie pierwszej wolnej sztuki Q8 e-trona.

Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
Audi Q8 e-tron
Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański

Warto jednak zerknąć w dane techniczne, gdzie uświadomimy sobie jak wiele elementów usprawniono. Weźmy bazową odmianę nazwaną 50 (nie pytajcie czemu, nomenklatura Audi jest odklejona od rzeczywistości) i zobaczymy, że pojemność akumulatora zwiększono z 71 (użyteczne: 64) kWh do aż 95 (89) kWh. Maksymalna moc ładowania to 150 kW, co jest wynikiem zadowalającym, ale trudno go uznać za zmieniającego zasady gry.

Mocniejsza wersja 55 (jak i SQ8 e-tron) też mają większe ogniwo. Teraz zamiast 95 kWh (użyteczne 86 kWh) mamy do dyspozycji 114 (106 kWh). Przyjmie ono nawet 170 kW i jest takich samych rozmiarów zewnętrznych jak wcześniej. Gdy e-tron wchodził do produkcji, wykorzystywał ogniwa woreczkowe. Teraz, dzięki wykorzystaniu odmiany pryzmatycznej, udało się "upchać" 20 proc. więcej energii.

Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
Audi Q8 e-tron
Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański

Jakby tego było mało, dzięki usprawnionemu zarządzaniu energią, od 20 do 80 proc. samochód nie zwolni ładowania poniżej 125 kW. To oznacza mniej więcej 25 minut postoju. Zasięg wersji 55, z dwoma silnikami elektrycznymi, momentem obrotowym na poziomie 664 niutonometrów i w klasycznym nadwoziu SUV-a to nawet (choć katalogowo) 582 km. Brzmi co najmniej interesująco.

Mam okazję to sprawdzić w mroźnym Monachium, gdzie wita mnie temperatura powietrza na poziomie -2 stopni Celsjusza. Wsiadam, reguluję cyfrowe lusterka i kasuje zużycie energii. Auto wskazuje, że przejedzie 325 kilometrów. Może poprzedni kierowca jechał autobahnem? Zobaczymy.

Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
Audi Q8 e-tron
Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański

Dwugodzinna pętla wiodąca przez wsie, rozległe pola, ale i odcinek do którego przyspieszam do 160 km/h pokazuje pełen obraz możliwości auta. Jest jakby nieco sztywniejsze, szybciej reaguje na polecenia wydawane kierownicą. Standardowo oferowane jest zawieszenie pneumatyczne, które reguluje wysokość pojazdu w zakresie 76 mm. Oczywiście są też aktywne żaluzje regulujące dopływ powietrza, jak i samouszczelniający się materiał w pasie przednim. To sprawia, że opór aerodynamiczny obniżono do raczej suboptymalnego poziomu 0,27 (sportback z opadającym tyłem ma Cx=0,24).

Takich małych zmian jest zdecydowanie więcej: a to dodano dwa zwoje w silniku (jest ich już 14), a to poprawiono pracę układu chłodzenia ogniw z 40 metrami przewodów i 22 litrami cieczy chłodzącej.

Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
Audi Q8 e-tron
Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański

Po połowie trasy wynik zużycia pozostawia wiele do życzenia. Z maksymalną rekuperacją (ale bez jazdy na jednym pedale, nie jest ona dostępna w Q8) nie mogę zejść poniżej 30 kWh na sto kilometrów. Przyznaję, że oczekiwałem znacznie lepszych rezultatów. Dopiero wracając do punktu startowego udało się osiągnąć średnią wynoszącą 26 kWh, co przekłada się na ok. 400 kilometrów zasięgu. Podobne wartości odnotowali też angielscy dziennikarze.

Nie jest to wynik zły, ale nie ma co ukrywać, że odbiega od katalogowych danych mierzonych w ramach pomiarów WLTP. Fizyki nie da się oszukać: ważący 2,5 tony SUV z mocą 408 KM swoje zużyć musi – a w ofercie jest jeszcze SQ8 e-tron, z trzema silnikami elektrycznymi…

Jestem pod wrażeniem tego, co udało się osiągnąć z ogniwami – 20 proc. więcej energii i większa moc ładowania bez zwiększania ich fizycznej wielkości zasługuje na pochwałę. Szkoda tylko, że w realnych warunkach zasięg rzeczywisty a zasięg katalogowy to dwie, bardzo odległe od siebie wartości.

Mateusz Lubczański

[1/26] Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
[2/26] Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
[3/26] Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
[4/26] Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
[5/26] Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
[6/26] Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
[7/26] Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
[8/26] Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
[9/26] Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
[10/26] Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
[11/26] Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
[12/26] Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
[13/26] Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
[14/26] Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
[15/26] Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
[16/26] Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
[17/26] Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
[18/26] Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
[19/26] Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
[20/26] Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
[21/26] Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
[22/26] Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
[23/26] Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
[24/26] Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
[25/26] Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
[26/26] Audi Q8 e-tron, Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Mateusz Lubczański
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.