Pierwsza jazda: Volkswagen ID.Buzz – elektryczny ogórek naszych czasów

TestyVolkswagenPierwsza jazda: Volkswagen ID.Buzz – elektryczny ogórek naszych czasów07.09.2022 04:52
Volkswagen ID. Buzz
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Elektryczny Volkswagen ID.Buzz może być długo oczekiwanym przełomem dla niemieckiej odnogi ID. W przeciwieństwie do nudnych i wtapiających się w tłum ID.3, ID.4 czy ID.5, Buzz jest charakterystyczny, stylowy i po prostu udany – choć nie bez wad.

Volkswagen ID.Buzz – wrażenia, zasięg

Długo musieliśmy czekać na duchowego następcę kultowego ogórka. Volkswagen już raz zmarnował szansę na powrót historycznego modelu (pamiętacie New Beetle?), więc nie da się ukryć, że niesmak pozostał. Trzeba jednak przyznać, że ID.Buzz jest narysowany tak, że można go kupić za sam wygląd – zwłaszcza w dwukolorowym nadwoziu.

Volkswagen "ogórek" i nowy Buzz, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Volkswagen "ogórek" i nowy Buzz
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Choć na pierwszych udostępnionych przez producenta zdjęciach Buzz wyglądał na samochód malutki, tak naprawdę ma 4,7 m długości, czyli jest nieco dłuższy niż np. kompaktowa Škoda Octavia (patrząc z innej perspektywy, jest krótszy od Transportera T6.1 o ok. 20 cm). Pudełkowaty kształt ułatwia parkowanie, ale i pozwolił na wygospodarowanie całkiem przestronnego wnętrza.

Po otwarciu drzwi trzeba się wspiąć do kabiny, która jest szersza niż w przeciętnym kompakcie. Zamontowano tu fotele kapitańskie, lecz kształt nadwozia sprawia, że widoczność w górę (np. na sygnalizację gdy stoimy pod nimi pierwsi) przypomina tę z Mini Coopera.

Z tyłu tylko dwa isofixy. Wersja z trzecim rzędem foteli jest w planach, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Z tyłu tylko dwa isofixy. Wersja z trzecim rzędem foteli jest w planach
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

W drugim rzędzie znajdziemy przeciętną kanapę dzieloną w proporcji 60/40 z zaledwie dwoma (!) mocowaniami Isofix. Można ją przesuwać w zakresie 15 cm. Przestrzeń bagażowa jest przeogromna, przekracza ponad 1000 litrów, a w dodatku jest dwupoziomowa. Na samym dnie można pobawić się organizerami, ale nie znajdziemy tu np. szyn znanych z nowego wcielenia Multivana. Wersja siedmioosobowa jest w planach.

Da się jednak wyczuć, że samochód osadzono na platformie MEB, którą można było znaleźć również w SUV-ach ID.4 czy ID.5 (które od siebie różnią się opadającą tylną częścią dachu). Przeniesiono również multimedia, z którymi nie mam dobrych doświadczeń, ale z każdym kolejnym miesiącem działają one lepiej, choć dalej podstawowe założenia i rozkład menu rodzi więcej pytań niż odpowiedzi. Odniosłem też wrażenie, że sam ekran bardziej skierowany jest w stronę pasażerów niż kierowcy. Cieszy za to przemyślana, wypinana wysepka pomiędzy fotelami, montaż złącz USB-C np. w drzwiach czy stoliki w drugim rzędzie.

Volkswagen ID.Buzz - wnętrze, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Volkswagen ID.Buzz - wnętrze
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

W przypadku materiałów zrezygnowano całkowicie ze skóry. Koło kierownicy pokryto syntetycznym jej odpowiednikiem, a tapicerka foteli czy podsufitka wykonana jest z materiałów poddanych recyklingowi. Nawet "drewniane" wykończenie wnętrza wygląda schludnie, ale od razu da się zauważyć, że nie ma nic wspólnego z "klasycznymi" rozwiązaniami. Pozostaje też zagadnienie jak takie elementy będą się spisywać za kilka lat. Na to pytanie nie ma jeszcze odpowiedzi.

Buzz, co już dziś staje się normą, będzie oferowany tylko z napędem elektrycznym. Sercem całego układu jest ogniwo mające 77 kWh pojemności użytecznej, a z energii korzysta silnik umieszczony na tylnej osi. Ma on moc 204 KM i generuje 310 Nm. Nie są to wartości zdumiewające, tak jak i sprint do setki wynoszący ok. 10,2 s, ale wystarczy to do sprawnego podróżowania.

Buzz i T3, Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Buzz i T3
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański

Pierwsze podmiejskie jazdy z prędkościami do 90 km/h wskazały, że ID.Buzz potrzebuje ok. 17-19 kWh na przejechanie stu kilometrów, co przekłada się na ponad 400 km zasięgu. Ciekawie wygląda też kwestia ładowania, bowiem niemiecka architektura przyjmuje już moc pokroju 170 kW (podczas premiery ID.3, jeszcze kilka lat temu, przyjmowała zaledwie 100 kW). To przekłada się na ładowanie od 5 do 80 proc. w około 30 minut. Ciekawie wygląda również opcja podpięcia karty płatniczej do samochodu (oczywiście przez aplikację), przez co auto samo rozliczy się z ładowarką za pobraną energię.

O ile pod względem prowadzenia ID. Buzz jest samochodem raczej niewyróżniającym się – wszak to wszystko widzieliśmy już w przypadku innych członków rodziny ID, tak trzeba zwrócić uwagę na fakt, że jest on niewyobrażalnie zwrotny (głównie dzięki silnikowi z tyłu co pozwoliło na większe eksperymenty na przedniej osi). Jego średnica zawracania to zaledwie 11,1 m co jest wynikiem niewiele większym od np. Golfa.

W Polsce – według danych z początku września 2022 – zamówiono już ok. 100 egzemplarzy, ale biorąc pod uwagę zainteresowanie przechodniów i podniesione kciuki, liczba ta powinna szybko wzrosnąć. Takiego auta potrzebował Volkswagen i szkoda, że trafił do oferty tak późno. Ceny startują od 201 tys. złotych netto.

Moja opinia o Volkswagenie ID.Buzz . Jest świetnie narysowany, przestronny i ma przyjmie sporą – jak na konstrukcję Volkswagena – moc. Myślałem jednak, że będzie miał w opcji np. indywidualne fotele. Mimo wszystko jestem bardzo na tak!

Mateusz Lubczański

[1/26]
[2/26]
[3/26]
[4/26]
[5/26]
[6/26]
[7/26]
[8/26]
[9/26]
[10/26]
[11/26]
[12/26]
[13/26]
[14/26]
[15/26]
[16/26]
[17/26]
[18/26]
[19/26]
[20/26]
[21/26]
[22/26]
[23/26]
[24/26]
[25/26]
[26/26]
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.