Problem branży, o którym się nie mówi. Renault szuka ratunku w AI

Problem branży, o którym się nie mówi. Renault szuka ratunku w AI10.12.2023 15:30
Fabryka Renault we francuskim Flins
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg

Postęp elektryfikacji branży motoryzacyjnej stawia przed producentami całkowicie nowe wyzwania. Jednym z nich jest konieczność szybkiej i skutecznej transformacji gamy modelowej. Narastającym problemem okazało się tempo projektowania nowych modeli.

Intensywne przejście na produkcję samochodów elektrycznych to wyzwanie, przed którym stoi znaczna większość marek. Oczywiście nie wszystkie decydują się na całkowitą elektryfikację, lecz nawet jeżeli mowa tutaj o częściowej transformacji, konieczne są inwestycje, a także tworzenie zupełnie nowych projektów.

To tutaj pojawiło się wąskie gardło, które spowalnia czas wprowadzania na rynek nowych modeli. Chodzi tutaj o ogólne prace projektowe. W ich skład wchodzi nie tylko sam design, chociaż jest to piekielnie ważny element pochłaniający miesiące, ale również cały rozwój auta pod kątem technologii, osiągów, komfortu i bezpieczeństwa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Przyszłość bez aut spalinowych. Co czeka polskie fabryki? "Na świecie trwa walka"

Obecnie na rynek wprowadza się wiele nowych elektrycznych modeli, a schematy i sposoby na ich projektowanie, jak przyznają specjaliści działający przy największych koncernach, nie są jeszcze aż tak skuteczne jak w przypadku aut spalinowych. W ich przypadku bowiem plany szlifuje się od kilkudziesięciu lat, chociaż i tak pole do usprawnień zawsze się znajdzie. Elektryczna technologia, przynajmniej w obecnej skali, jest w porównaniu z tym w wieku niemowlęcym.

Renault postanowiło więc poszukać sposobu, dzięki któremu możliwe będzie usprawnienie procesu projektowego, a także przy okazji produkcyjnego. O ostatecznych ustaleniach podczas wydarzenia mającego miejsce w czwartek 7 grudnia br. poinformował zaś Thierry Charvet, dyrektor ds. przemysłu i jakości Renault.

Sztuczna inteligencja przepisem na sukces? Renault chce to sprawdzić

Do 2027 r. francuska marka planuje skrócić czas rozwoju swoich nowych modeli z 3 do 2 lat. To dość ambitny plan, lecz jego zrealizowanie znacznie usprawni działanie producenta. Przy okazji w ciągu czterech najbliższych lat Renault chce zmniejszyć koszty produkcji samochodów spalinowych o 30 proc., zaś samochodów elektrycznych - o aż 50 proc. Czas produkcji pojedynczego auta również ma ulec skróceniu o kilka godzin.

W tym celu Renault ma zamiar wykorzystać siłę sztucznej inteligencji. Obecnie AI wykorzystywane jest w 300 zastosowaniach operacyjnych. W 2025 r. ta liczba ma wynosić aż 3000. Jak podaje portal "Automotive News Europe", technologia ma pomóc przy pracach związanych z elektroniką, dostosowywaniem osiągów, a także montażem akumulatorów i silników elektrycznych.

Renault chce także poszukać usprawnienia procesu logistycznego. Jeżeli wszystko pójdzie po myśli francuskiego giganta, w zaledwie kilka lat czas dostaw samochodów będzie mógł zostać skrócony o nawet 60 proc.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.