Test: Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 - lepiej już nie będzie

TestyAlfa RomeoTest: Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 - lepiej już nie będzie25.05.2023 15:28
Alfa Romeo Tonale PHEV Q4
Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński

Hybrydowa Alfa Romeo Tonale jest dobrym samochodem, ale dość rozczarowującą alfą. Jej napęd nie działa idealnie, nie gwarantuje oczekiwanych wrażeń z jazdy, a i ekonomią jakoś specjalnie nie przekonuje. Więcej obiecuje wersja plug-in z mocą 280 KM i napędem na cztery koła. A jak jest w praktyce?

Nazywa się Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 i ma pod maską silnik 1.3 Turbo. Brzmi słabo? Owszem, choć w trybie sportowym przyjemnie warczy. Ale jak spojrzeć na całość, to kierowca ma do dyspozycji 280 KM mocy z silnika spalinowego i dwóch elektrycznych. Jeden z nich jest przy skrzyni biegów, a drugi przy tylnej osi (122 KM), za której napęd odpowiada. Maksymalna moc systemowa jest taka sama jak w przypadku Stelvio 2.0 Turbo, ale większe Stelvio waży 1660 kg, a mniejsze Tonale 1845 kg!

Nic dziwnego, że nie ma szans w walce na emocje, choć świeżością stylistyki może wygrać. Natomiast osiągi są dobre, zadowalające jak na taką moc. Przyspieszenie do 100 km/h wynosi 6,5 s, ale w praktyce Tonale jest szybsza. Na wilgotnej nawierzchni udało mi się osiągnąć wynik 5,8 s. Samochód rusza bardzo dynamicznie pomimo braku procedury startowej. Skrzynia niezbyt szybko zmienia biegi, natomiast z wyraźnym sportowym szarpnięciem, a trakcja przy ruszaniu jest znakomita. Stelvio 2.0 Turbo jest katalogowo tak samo szybkie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Alfa Romeo Tonale - co z Quadrifoglio? Gdzie jest haczyk?

Rozładowanie baterii nie przeszkadza

Często hybrydy po rozładowaniu akumulatora są wyraźnie słabsze niż z naładowanym. Alfa Tonale PHEV ma tylko pojedyncze chwile słabości, ale w praktyce będzie się to zdarzało rzadko. Bo raczej nie będziecie po cztery razy z rzędu przyspieszać z pełną mocą. Tak, jak ja to robiłem, by sprawdzić różnicę.

W czterech próbach dla dwóch zakresów prędkości napęd PHEV pokazał, że bywa kapryśny. Naładowany zawsze daje podobne osiągi. Przykładowo w zakresie od 50 do 100 km/h było to przyspieszenie w czasie od 4,0 do 4,2 s. Rozładowany przyspieszał w zakresie od 3,9 do 5,1. Tylko w trzeciej próbie napęd na chwilę stracił moc, jakby silnik spalinowy się zdusił.

Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
Alfa Romeo Tonale
Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński

W zakresie od 100 do 140 km/h było podobnie. Naładowany mieścił się przedziale od 5,5 do 6,0 s. Po rozładowaniu był to przedział od 5,3 do 9,8. Przy czym najlepszy wynik (5,3 s) uzyskałem w próbie ostatniej, zaraz po tej, kiedy napęd stracił moc (znów w trzeciej). Dlatego uważam, że podczas normalnej jazdy raczej nigdy wam się nie zdarzy, byście mieli taki problem.

Naładowane Tonale przejedzie ok. 60 km w ruchu mieszanym w trybie elektrycznym. Bateria o pojemności 15,5 kW jest spora, ale i ciężka. Jednak sam napęd elektryczny wystarczająco mocny do normalnej jazdy. Z ciekawości sprawdziłem przyspieszenie do 100 km/h na samym prądzie. Wynik to 13,8 s.

Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
Alfa Romeo Tonale
Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński

Nie przeszkadza mu klasyczna, automatyczna przekładnia z sześcioma biegami, tak jak przeszkadza klasycznej odmianie hybrydowej. Napęd pracuje dość płynnie i nie czuć zbyt często, że jedziemy hybrydą. Wyjątkowo przyjemnie jeździ się w trybie manualnym, kiedy sami zmieniamy przełożenia.

Niestety nie czuć, że jedziemy hybrydą także wtedy, kiedy obserwujemy spalanie. Na autostradzie Tonale PHEV potrzebuje 10 l/100 km, na ekspresówce 8,7 l/100 km przy stałych prędkościach 140 i 120 km/h. Realne wyniki będą lepsze, bo niemożliwe jest utrzymanie prędkości przez całą trasę, ale i tak 6,2 l/100 km na drodze krajowej rozczarowuje. Dla porównania plug-inowy Lexus NX 450h spali w takich warunkach 5,5 l/100 km.

Jeździ jak tłusta alfa

Rozczarowaniem nie jest natomiast układ jezdny, choć dobór ogumienia o profilu jak z roweru szosowego można uznać za dyskusyjny. Opona praktycznie nie pracuje w zakresie tłumienia nierówności, ale zapewnia dużą zwartość samochodu. Dzięki temu łatwo wyczuć, co się dzieje z przednią osią, choć ta nie stara się dominować. Wystarczy trochę odważniej wrzucić auto w zakręt czy dodać gazu w jego środku, aby poczuć się jak w klasycznej czteronapędówce.

Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
Alfa Romeo Tonale
Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński

Pomaga w tym system ESP, który ładnie rozkłada trakcję i przyczepność na poszczególne koła, dzięki czemu Tonale ma duże pokłady przyczepności poprzecznej, nawet kiedy balansujemy na granicy. Szybki układ kierowniczy pomaga błyskawicznie korygować tor jazdy. Co warto podkreślić, jak na hybrydę plug-in zaskakująco naturalnie działają hamulce, bez żadnych opóźnień i sztucznego oporu.

Niestety, mimo naprawdę dobrych właściwości jezdnych, Tonale PHEV jest ciężkie i tego ukryć się nie da. Przy dwukrotnej zmianie kierunku jazdy tę masę czuć. Czuć ją również na większych nierównościach. Nie jest to szczególnie istotna wada, ale zwykła hybryda, pomimo przedniego napędu, prowadzi się bardziej naturalnie i w mojej opinii lepiej. Choć jako całość plug-ina uważam za przyjemniejszy samochód do jazdy, bo osiągi są nieporównywalnie lepsze.

Bardzo dobry SUV

Poza tym, co może budzić emocje i co jest najbardziej interesujące dla fanów marki, Alfa Romeo Tonale, również w tej odmianie, jest bardzo poprawnie zaprojektowanym samochodem. Ma kapitalne wprost wnętrze z wygodnymi fotelami, dobrą pozycją za kierownicą i dużą przestrzenią z tyłu. Obsługa jest bardzo dobra, bo to, co najważniejsze, włącza lub ustawia się przyciskiem lub pokrętłem. Jakość materiałów i wykonania stoją na odpowiednim poziomie, ale to sama prezencja wnętrza robi najlepsze wrażenie.

Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
Alfa Romeo Tonale
Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński

W hybrydzie plug-in można się oczywiście spodziewać mniejszego bagażnika i taki jest. Skurczył się z 500 do 385 litrów i to wyraźnie widać. Zmieniła się jego głębokość, teraz jest jak w typowym crossoverze segmentu B. I to właściwie jedyna niedogodność wynikająca z wyboru tej odmiany.

Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
Alfa Romeo Tonale
Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński

Czy kupiłbym Alfę Tonale PHEV?

Ze zwykłym hybrydowym Tonale mam ten problem, że bardzo mi się podoba, ale jego napęd jest dla mnie karygodny. Wersja plug-in jest o niebo lepsza, ale nadal to nie to samo co benzynowe 2.0 Turbo, które instaluje się w Stelvio. Stelvio jest jednak zauważalnie droższe, bo kosztuje od 259 tys. zł, kiedy Tonale PHEV od 236,5 tys. zł. Wersja testowa Veloce to wydatek 254,5 tys. zł, co oznacza wciąż mniejszą kwotę niż bazowe Stelvio, które w specyfikacji Veloce kosztuje już 292 tys. zł.

Czy kupiłbym Tonale PHEV, mając do wyboru właśnie Stelvio i zwykłą hybrydę Tonale? Zdecydowanie tak i moim zdaniem jest to najlepsza obecnie hybryda plug-in o takiej mocy w gamie koncernu Stellantis. I najbardziej naładowana emocjami. Zwłaszcza kiedy porównamy ją hybrydami Jeepa, które są małymi koszmarkami. Natomiast na pewno nie jest to najlepsza hybryda PHEV w ogóle, ale Tonale to nie ich konkurencja. Trzeba się w nim zakochać, a nie do niej porównywać. Tu do pełnej miłości brakuje klasycznego napędu benzynowego o mocy przynajmniej 200 KM.

Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Maciej Skrzyński
Alfa Romeo Tonale
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Maciej Skrzyński

Alfa Romeo Tonale PHEV jest wyraźnie lepsza od zwykłej hybrydy, ale i wyraźnie droższa, choć uważam, że dopłata ok. 50 tys. zł nie jest wygórowana w tym przypadku. Niestety, póki Tonale nie dostanie zwykłego wariantu benzynowego, nie stanie się obiektem pożądania Alfisti. Czyli nigdy się nim nie stanie. Bo nie spodziewam się wersji Quadrifoglio ani innej bez hybrydy. Czyli lepiej już nie będzie.

Marcin Łobodziński

redaktor Autokult.pl

Nasza ocena Alfa Romeo Tonale:
8/ 10
Plusy
  • Duże i wygodne wnętrze
  • Jakość materiałów i wykonanie
  • Obsługa
  • Właściwości jezdne i układ kierowniczy
  • Osiągi
  • Zasięg w trybie elektrycznym
  • Reflektory
Minusy
  • Mały bagażnik
  • Zużycie paliwa
  • Agresywnie działający tempomat
  • Problemy z odparowaniem szyby przedniej
[1/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[2/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[3/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[4/40] Alfa Romeo Tonale PHEV Q4, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[5/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[6/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[7/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[8/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[9/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[10/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[11/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[12/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[13/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[14/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[15/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[16/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Maciej Skrzyński
[17/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[18/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[19/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[20/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[21/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[22/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[23/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[24/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[25/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[26/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[27/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[28/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[29/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[30/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[31/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[32/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[33/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[34/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[35/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[36/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[37/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[38/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[39/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński
[40/40] Alfa Romeo Tonale, Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Skrzyński

Alfa Romeo Tonale PHEV Q4 - dane techniczne i osiągi

Rodzaj jednostki napędowej: Spalinowa i elektryczna, plug-in
Typ napędu: Na cztery koła, dwusilnikowy
Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
Moc maksymalna (systemowa): 280 KM
Maksymalny moment obrotowy: b.d.
Pojemnośc akumulatora: 15,5 kWh brutto
Prędkość maksymalna: 205 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,5 s
Pojemność bagażnika: 385 l
Pojemność zbiornika paliwa: 43 l
Pomiary (temp. 3 st. C)
Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,8 s
Zasięg w trybie EV: 60 km
Zużycie paliwa (miasto): 7,0 l/100 km
Zużycie paliwa (140 km/h): 10,0 l/100 km
Zużycie paliwa (120 km/h): 8,7 l/100 km
Zużycie paliwa (droga krajowa): 6,2 l/100 km
Ceny
Model od: 236 500 zł
Cena z programem mój elektryk przy maksymalnych dopłatach: 254 500 zł

Więcej danych technicznych Alfy Romeo Tonale PHEV Q4 na AutoCentrum.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.