Test: hybrydowa Toyota Yaris zimą. Sprawdziłem, czy w tych warunkach ma słabe punkty

TestyToyotaTest: hybrydowa Toyota Yaris zimą. Sprawdziłem, czy w tych warunkach ma słabe punkty02.04.2021 12:33
Zimą hybryda trochę zmienia swoje oblicze i już nie jest tak oszczędna.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Miałem okazję sprawdzić hybrydowego Yarisa w warunkach stricte zimowych, w głębokim śniegu i przy niskich temperaturach. Zaskoczył zużyciem paliwa, ale dał też odpowiedź na pytanie: jak hybrydowy maluch radzi sobie na co dzień z zimą?

Mały samochód z dość nisko poprowadzonym zderzakiem, niskoprofilowym ogumieniem i hybrydowym napędem, w którym silnik spalinowy nie pracuje cały czas, nie wróżył dobrze. Latem jest super, zimą już nie aż tak. Przynajmniej tak może się wydawać, ale mała toyota dzielnie walczyła z głębokim (jak na ostatnie lata) śniegiem, niskimi temperaturami i bardzo śliską nawierzchnią.

Zacznę jednak od tego, co bodaj najciekawsze. Odniosę się do mojego testu toyoty RAV4, którą dwa lata temu dość dużo jeździłem wiosną. Napisałem wówczas:

"W mieście czy w trasie bez autostrad zawsze mieści się w przedziale 5,5–6,0 l/100 km. Im gorsze warunki miejskie, tym większa… oszczędność. Dzieje się tak dlatego, że część elektryczna napędu hybrydowego jest wydajna i pozwala przejechać spory dystans na samym prądzie".

Toyota Yaris Hybrid, Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Toyota Yaris Hybrid
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Zupełnie inaczej wygląda to w yarisie zimą, który ma o generację nowszy napęd niż RAV4. Auto podczas codziennych podróży spalało mi średnio ok. 7,5 l/100 km. Fakt, że w dużej mierze na krótkich dystansach na pewno ma znaczenie, no ale przecież hybrydy właśnie po to stworzono. Sporą rolę we wzroście spalania odegrał śnieg, który powodował częste buksowanie kół, a nawierzchnia nawet pokryta ubitą warstwą, stawia duży opór.

Zupełnie inna sprawa to praca napędu hybrydowego. O ile latem Yaris w takich warunkach przejechałby większość dystansu na samym prądzie, o tyle zimą tylko sporadycznie przechodził na napęd czysto elektryczny. Z reguły więc motor spalinowy pełnił dwie funkcje – napędu i generatora.

Zimą silnik ma sporo pracy, bo częściej ładuje akumulator., Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Zimą silnik ma sporo pracy, bo częściej ładuje akumulator.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Zwróćcie jednak uwagę, że to 7,5 l/100 km w naprawdę niesprzyjających warunkach to wciąż dość dobry wynik. Kłopotu nie stanowiło ogrzewanie, które pomimo przerywanej pracy silnika spalinowego działało sprawnie.

W całym tygodniu testu miałem tylko jeden dzień dobrej pogody, akurat w dniu odbioru auta. Dobrych warunków do sprawdzenia choćby autostradowego zużycia paliwa już nie było.

Toyota Yaris Hybrid, Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Toyota Yaris Hybrid
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Dość silny wiatr to jedno, większe opory po stronie nawierzchni pokrytej roztopionym solą śniegiem to inna sprawa. Dlatego też yaris przy prędkości 140 km/h spalił mi aż 8,4 l/100 km. Aby zobrazować wam wpływ wiatru, przedstawię wyniki cząstkowe. W jedną stronę spalanie wyniosło 7,0 l/100 km, a w przeciwną aż 9,8 l/100 km. Zazwyczaj, ze względu na nachylenie drogi różnice nie przekraczają 1,5 l/100 km.

Hybryda na śniegu, czyli brak emocji

Prowadzenie hybrydowego yarisa na śniegu jest poprawne. Zawieszenie dobrze tłumi nierówności, pomimo opon w rozmiarze 205/45 R17, a elektronika jest bezpiecznie czuła. Jedynie kontrola trakcji średnio radzi sobie z przenoszeniem napędu, co sprawia, że napęd nie oddaje takiej dynamiki, jaką w rzeczywistości ma.

Bardzo dobre jest działanie systemu stabilizacji toru jazdy, który nie tylko gasi zapędy kierowcy, ale pomaga mu m.in. skręcić. Kiedy zakręt okaże się zbyt śliski, to mocniejszy skręt wygeneruje takie działanie układu hamulcowego, że mała toyota jest dokręcana do środka łuku. Wszystko dzieje się bardzo płynnie, a o poślizgu informuje jedynie kontrolka.

Tył samochodu szybko zachodzi śniegiem. Warto o tym pamiętać, ale to już w przyszłym roku., Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Tył samochodu szybko zachodzi śniegiem. Warto o tym pamiętać, ale to już w przyszłym roku.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Yaris bardzo dobrze odgarnia śnieg w miejscach, gdzie jest go bardzo dużo. "Pojemny", nisko poprowadzony, ale i masywny zderzak z dużym grillem działa jak mały pług. Co ciekawe, bardzo szybko śniegiem zachodzi tylna część auta. Na zdjęciu, które widzicie, auto przejechało łącznie 12 km drogami technicznymi. Praktycznie cały tył stał się biały, więc polecam częste czyszczenie świateł (zwłaszcza po południu) oraz tablicy rejestracyjnej.

Innym moim zaleceniem jest regularne odwiedzanie myjni celem usunięcia śniegu z felg. Niestety mocno "otwarty" wzór obręczy powoduje, że masa śniegu na niej osiada i powoduje silne wibracje.

Mały pług - warto pamiętać o regularnym czyszczeniu felg ze śniegu, szczególnie przed wjazdem na autostradę., Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Mały pług - warto pamiętać o regularnym czyszczeniu felg ze śniegu, szczególnie przed wjazdem na autostradę.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński

Czy hybryda zdała egzamin?

Moim zdaniem tak, choć spodziewałem się niższego spalania. Ogólnie jeżdżąc yarisem cały czas miałem poczucie, jakby palił zdecydowanie za dużo, ale to przez punkt odniesienia. Codzienne użytkowanie tego modelu od wiosny do jesieni to spalanie najwyżej 5,5 l/100 km.

Pozytywnie zaskoczyło mnie działanie ogrzewania, a wisienką na torcie jest podgrzewana kierownica, która wraz z grzanymi fotelami umila zimowe jeżdżenie. I tu niestety jest też łyżka dziegciu, a właściwie wielka chochla, bo żeby ją mieć, trzeba zamówić auto w specyfikacji hybrydowej Premiere Edition, a to oznacza wydatek 91 600 zł.

Nasza ocena Toyota Yaris:
8/ 10
Plusy
  • Oszczędny i dynamiczny układ napędowy
  • Dobre właściwości jezdne
  • Dobrze wykonane wnętrze
  • Spora przestronność, jak na te gabaryty
Minusy
  • Wysoka cena wersji hybrydowych
  • Mały otwór drzwi dla pasażerów z tyłu
  • Ogrzewane siedzenia i kierownica tylko w drogiej specyfikacji
[1/13]
[2/13]
[3/13]
[4/13]
[5/13]
[6/13]
[7/13]
[8/13]
[9/13]
[10/13]
[11/13]
[12/13]
[13/13]
Toyota Yaris 1.5 Hybrid 116 KM (2020) - dane techniczne
SilnikR3, 1.5  
Rodzaj paliwaBenzyna 
Moc maksymalna:

benzyna: 92 KM 

systemowo: 116 KM

 
Moment maksymalny:

120 Nm 

 
Pojemność bagażnika:286 l 
Osiągi:
 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:9,7 s-
Prędkość maksymalna:175 km/h-
Zużycie paliwa mieszane (w warunkach zimowych):---7,5 l/100 km
Zużycie paliwa na autostradzie (140 km/h):---8,4 l/100 km
Ceny
Model od:61 900 zł 
Hybryda od:78 800 zł 
Wersja testowa od:91 600 zł 

Pełne dane techniczne hybrydowej Toyoty Yaris znajdziesz na Autocentrum.pl[block position="inside"]1938[/block]

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.